Strategi Pemasaran Toko Kasih Sayang Jaya Blok B dalam Mempertahankan Jumlah Pelanggan (Di Tinjau Dari Perspektif Ekonomi Islam)

MARKETING STRATEGY OF KASIH SAYANG JAYA SHOP BLOCK B IN MAINTAINING THE NUMBER OF CUSTOMERS (VIEWED FROM AN ISLAMIC ECONOMIC PERSPECTIVE)

  • Indah Khairani
Keywords: Marketing Strategy, Maintaining the Number of Customers, Islamic Economics

Abstract

Purpose – This research aims to find out 1) the marketing strategy of Toko Kasih Sayang Jaya Blok B in maintaining the number of customers from an Islamic economic perspective. 2) To find out the obstacles faced by the Kasih Sayang Jaya Blok B Store in maintaining the number of customers.

Method – The research method used is a qualitative approach. This type of research is field research. Field research is research using informants or respondents through data collection instruments such as interviews, observation and documentation.

Results – The research results show that it can be concluded that: Product Strategy, namely providing various types of hijabs, maintaining the best quality, and providing friendly service to consumers, Pricing strategy, namely in setting prices that have been considered according to quality, market conditions, not taking excessive profits and also provide discounts to consumers, Location Strategy, namely the location of the Kasih Sayang Jaya shop is in the center of Langsa city, but the shop is in an alley. Promotion, the compassion jaya store never launches advertising messages to influence the consumer audience. Kasih Sayang Jaya Store has succeeded in combining Islamic economic principles in its marketing strategy. A fair attitude, good personality, humble service, and orientation towards mutual prosperity are the basis for running a business in marketing, creating a positive relationship between the shop and its consumers. The Kasih Sayang Jaya Store faced problems during the surge in demand for Ramadan and Eid with difficulty in getting high quality stock. Challenges involve capital constraints, competition, and price.

References

Anafarhanah, Sri. "Peran Ekonomi Islam dalam Dakwah Nabi Muhammad SAW." Alhadharah: Jurnal Ilmu Dakwah 14.28 (2015), h. 1-10.
Anna Nurfarhana, “Pengaruh Kualitas Pelayanan dengan Loyalitas Pelanggan PT Telkomsel Jakarta”, Jurnal Penelitian Program Studi Pendidikan Ekonomi Fakultas Ilmu Pendidikan dan Pengetahuan Sosial, (2012).
Arif Setiawan, “Perilaku Konsumen Dalam Pembelian Beras Organik Produksi Kabupaten Pringsewu” (Skripsi, Fakultas Pertanian Universitas Lampung, Bandar Lampung, 2016).
Arif Yusuf Hamali, Pemahaman Strategi Bisnis dan Kewirausahaan, (Jakarta: Prenadamedia Group, 2016).
Arif Yusuf Hamali. Pemahaman Strategi Bisnis &Kewirausahaan, (Jakarta: Kencana, 2016)
Arif, Muhammad. Filsafat ekonomi islam. Merdeka Kreasi Group, 2022.
Bilson Simamora, Perilaku Konsumen (Jakarta: Rajawali Pers, 2017).
Darmanto, Manajemen Pemasaran, (Yogyakarta: CV Budi Utama, 2019).
Dian Puji Astuti, Skripsi, “Strategi Pemasaran dalam Menarik Minat Konsumen Ditinjau dari Etika Bisnis Islam” (Lampung:UIN Metro, 2018).
Dimas Hendika, Zainul Arifin dan Sunarti, Analisis Strategi Pemasaran Untuk Meningkatkan Daya Saing UMKM (Studi Pada Batik Diajeng Solo), Jurnal Administrasi Bisnis (JAB) Vol.29 No.1, 2015.
Harahap, Suci Ramadani, Anzu Elvia Zahara, And Nurfitri Martaliah. "Analisis Perilaku Konsumen Dalam Pengambilan Keputusan Pembelian Pada Usaha Mandiri Furnichia Furniture Di Kecamatan Sungai Gelam Menurut Perspektif Islam." Jurnal Kajian Dan Penalaran Ilmu Manajemen 1.4 (2023).
Irawan, Pemasaran Prinsip dan Kasus, (Yogyakarta: BPFE, 2018).
Ismail Solihin, Manajemen Strategik, (Bandung: Erlangga, 2012).
Kanuk, Michal. 2015. Keputusan pembelian. (Alih Bahasa Rio, Yulihar, dan Reni). Francis. 2015.
Laurensius Manurung, Strategi dan Inovasi Model Bisnis, (Jakarta: Elex Media Komputindo, 2010).
Lilis Wahidatul Fajriyah, Skripsi: “Srtrategi Pemasaran dalam Meningkatkan Penjualan Tahubaxo Ibu Pudji Ungaran dalam Perspektif Ekonomi Islam” (Semarang:UIN Walisongo,2018)
Lilis Wahidatul Fajriyah, Skripsi: “Srtrategi Pemasaran dalam Meningkatkan Penjualan Tahubaxo Ibu Pudji Ungaran dalam Perspektif Ekonomi Islam” (Semarang: UIN Walisongo, 2018).
M. Ansori, Metode Penelitian Kualitatif, Edisi 2. (Jakarta : Airlangga University Press, 2020).
Mandasari, Dewi Jayanti, Joko Widodo, And Sutrisno Djaja. "Strategi Pemasaran Usaha Mikro, Kecil Dan Menengah (Umkm) Batik Magenda Tamanan Kabupaten Bondowoso." Jurnal Pendidikan Ekonomi: Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, Ilmu Ekonomi Dan Ilmu Sosial 13.1 (2019).
Manullang, Marihot, and Esterlina Hutabarat. "Manajemen pemasaran." Yogyakarta. Indomedia Pustaka (2016).
Moh Rusdi, Strategi Pemasaran Untuk MeningkatkanVolume Penjualan Pada Perusahaan Genting UD Berkah Jaya, Jurnal Studi Manajemen dan Bisnis, Vol 6(2), 2019.
Mohamad, Roni, and Endang Rahim. "Strategi bauran pemasaran (marketing mix) dalam perspektif syariah." MUTAWAZIN (Jurnal Ekonomi Syariah) 2.1 (2021).
Nahriyah, Syafa’atun. "Metodologi Dalam Ekonomi Islam." Maro 1.1 (2018).
Nugroho J. Setiadi. Perilaku Konsumen: Perspektif Kontemporer Pada Motif, Tujuan, Dan Keinginan Konsumen. Prenadamedia group, 2019.
Nurhayani dan Deni Suryano, Strategi Pemasaran Kontemporer, (Jakarta: Qiara Media, 2019).
Philip Kotler & Gary Armstrong. Prinsip-Prinsip Pemasaran, (Erlangga, Jakarta, 2019).
Philip Kotler dan Gary Armstrong, Prinsip Pemasaran, (Jakarta: Erlangga, 2018).
Rabiyatul Jasiyah, Pengantar Ilmu Ekonomi (Suatu Tinjauan Teoritis), (Bandung: Media Sains Indonesia, 2022).
Sari, Juli Dwina Puspita, and Dhea Riswana. "Pengaruh Marketing Mix Terhadap Keputusan Pembelian Konsumen Pada Usaha Mikro." J-EBIS (Jurnal Ekonomi dan Bisnis Islam) (2022).
Soewarno, Hasmiana dan Faiza, “Kendala-Kendala Yang dipengaruhi Guru Dalam memanfaatkan Media Berbasis Komputer Di SD Negeri 10 Banda Aceh” Jurnal Ilmiah Mahasiswa Prodi PGSD FKIP Unsiyah Volume 1 Nomer 1, 2016.
Suharno dan Yudi Sutarso, Manajemen Pemasaran, (Jakarta: Rineka Cipta, 2020).
Suindrawati, Skripsi, Strategi Pemasaran Islami dalam Meningkatkan Penjualan Studi Kasus Di Toko Jesy Busana Muslim Bapangan Mendenrejo Blora, (Semarang: Universitas Islam Negeri Walisongo, 2015).
Tantri, Manajemen Pemasaran, (Jakarta: PT. Macanan jaya cemerlang, 2006).
Tri Weda Raharjo dan Herrukmi Seta Rinawati, Penguatan Strategi Pemasaran dan Daya Saing UMKM Berbasis Kemitraan Desa Wisata, (Surabaya: CV. Jakad Publishing Surabaya, 2019).
Widia Resti Ayu, Skripsi: “Strategi Pemasaran dalam Meningkatkan Penjualan pada Toko Bag Corner Ponorogo”(ponorogo:IAIN Ponorogo, 2020).
Zulfa Aliyah, Analisis Strategi Pemasaran Dalam Meningkatkan Penjualan Ekspor Kopi Arabika pada CV Yudi Putra, (Medan: UIN Sumatera Utara, 2018)
Published
2024-12-31