Main Article Content

Abstract

The purpose of this research is to find out how the students' mathematical understanding of the concepts before and after the use of the Dakota defense equipment and whether the Dakota defense apparatus affects the students' understanding of the mathematical concepts in MIS.Research of the quasi-experiment of the kind of Nonequivalent Control Group Design.In this study the sample used was a class IV A as an experimental group and a class IV as a control group with 15 students each. The sample was taken using a Simple Random Sampling technique with a method of drawing. Data were analyzed using percentages and T test, namely SPSS. The results showed that student’s understanding of mathematical concepts before and after using the Dakota teaching aids was increasing, this was evidenced by the percentage of understanding mathematical concepts before using the teaching aids was 34,33%, while after using the Dakota teaching aids the percentage of understanding mathematical concepts wa 80,6%. As for the t-test, it was 4,267 with a sig (2-tailed) of 0,000. Since sig got a < 0.05 so significantly then we can assume Ha accepted that there is an influence of Dakota's defense on the student's understanding of the mathematical concept at MIS Integrated Langsa

Keywords

Exhibition Tools Understanding Concepts Mathematics

Article Details

How to Cite
Azhari, M. Y., Jelita, & Fenny Anggreni. (2021). Pemanfaatan Alat Peraga Dakota untuk Menguatkan Pemahaman Konsep Matematika Siswa. At-Tafkir, 14(2), 106-115. https://doi.org/10.32505/at.v14i2.3311

References

  1. Arikunto, S. (2006). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik (Ed. Rev. V). Rineke Cipta.
  2. Febriana, E. (2016). Kontribusi Penggunaan Papan Dakon dalam Pembelajaran Matematika Materi Perkalian Terhadap Prestasi Belajar Siswa di Kelas II MIM 02 Merden Banjarnegara, Skripsi pada UIN Sunan Kalijaga, Yogyakarta. 9.
  3. Fitri, A., & Salistiyani. (2015). Pembelajaran Matematika Dengan Alat Peraga Rotasi Trigonometri Pada Materi Trigonometri. Seminar Nasional Matematika dan Pendidikan Matematika UNY.
  4. Hatim, M., Hadi, M., & Huda, M. M. (2019). Dakota (Dakon Matematika) Sebagai Media Penanaman Konsep KPK dan FBB di Sekolah Dasar. EduBasic Journal: Jurnal Pendidikan Dasar, 1(1), 43–51. https://doi.org/10.17509/ebj.v1i1.26221
  5. Linguistika, Y., & Febriyana, I. (2011). Permainan Dakonmatika Sebagai Media Pembelajaran Matematika Topik Faktor Persekutuan Terbesar ( FPB ) Dan Kelipatan Persekutuan Terkecil ( KPK ) Bagi Siswa Sekolah Dasar. Makalah. Disajikan dalam Seminar Nasional Matematika dan Pendidikan Matematika.
  6. Pranata, E. (2016). Implementasi Model Pembelajaran Group Investigation (GI) Berbantuan Alat Peraga Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemahaman Konsep Matematika. JPMI (Jurnal Pendidikan Matematika Indonesia), 1(1). https://doi.org/10.26737/jpmi.v1i1.80
  7. Purbaningsih, T. (2017). Meningkatkan Motivasi Dan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas IV SD Negeri 03 Gondangrejo Tahun Pelajaran 2017, Skripsi Pada IAIN Metro.
  8. Septiyana, D. (2017). Penggunaan Alat Peraga Dakota Untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Fpb Dan Kpk Pada Siswa Kelas IV SDN Kalitengkek Tahun Pelajaran 2016/2017. (Doctoral dssertation, Pendidikan Matematika-FKIP).
  9. Sudjana, N. (2005). Metoda Statistika. Tarsito.
  10. Sugiyono. (2010). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Alfabeta.
  11. Suharjana, A. (2009). Pemanfaatan Alat Peraga Sebagai Media Pembelajaran Matematika. In PPPPTK Matematika. PPPPTK Matematika.
  12. Sumaryati, A. S., & Hasanah, D. U. (2019). Upaya Meningkatkan Pemahaman Konsep Matematika Dengan Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Siswa Kelas VIII C SMP Negeri 11 Yogyakarta. Jurnal Derivat: Jurnal Matematika dan Pendidikan Matematika, 2(2). https://doi.org/10.31316/j.derivat.v2i2.133
  13. Sundayana, R. (2016). Media dan Alat Peraga Dalam Pembelajaran Matematika. Alvabeta cv.
  14. Suwangsih, E., & Tiurlina. (2006). Model Pembelajaran Matematika. UPI Press.
  15. Wahyuni, P. (2018). Penggunaan Alat Peraga Dakon Matematika Untuk Meningkatkan Minat Belajar Matematika Kelas V MI An-Najah Sesela Kecamatan Gunungsari Tahun Pelajaran 2017/2018, Skripsi Pada Universitas Islam Negeri Mataram.