Main Article Content
Abstract
The low level of critical thinking skills is partly due to the lack of involvement of students in the learning process so that they do not have the opportunity to have an opinion. The purpose of this study was to determine the effect of the time token learning model on students' critical thinking skills in social studies class V MI Mathla'ul Anwar Cibitung Tengah. This research is included in Quantitative research with the type of research Quasi experiment. This research design uses Nonequivalent Control Group design with purposive sampling technique. The sample of this study used 70 grade V students of MI Mathla'ul Anwar Cibitung Tengah where VA amounted to 40 students as an experimental class using the time token learning model and VB class amounted to 30 as a control class using the direct learning model. Data collection techniques using observation, tests and documentation. The results showed that there was a significant effect on the use of the time token learning model on students' critical thinking skills in social studies subjects in the VA class of MI Mathla'ul Anwar Cibitung Tengah, this was evidenced by the results of the Posttest test in the experimental class which was 75.75 while in the control class 66. So it can be concluded that there is a significant influence on students' critical thinking skills between the application of a cooperative learning model in the form of time tokens and the application of a direct learning model for fifth grade students in social studies.
Keywords
Article Details
References
- Ayu, D., Wahyuni, I., Ketut, I., Putra, A., Darsana, W., Pendidikan Guru, J., & Dasar, S. (2018). Pengaruh Model Pembelajaran Time Token terhadap Kompetensi Pengetahuan IPA. JP2, 1(3).
- Dani, R. (2018). PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN INKUIRI TERBIMBING TERHADAP KEMAMPUAN BERPIKIR KRITIS DAN KETERAMPILAN PROSES SAINS SISWA. www.conference.unsyiah.ac.id/SN-MIPA
- Fadil, & Amran. (2020). PENGARUH MODEL SAVI TERHADAP KETERAMPILAN PROSES SAINS DAN PENGUASAAN KONSEP PADA PEMBELAJARAN IPA. ESJ (Elementary School Journal), 10(4).
- Fadil, K., Amran, & Noor, I. (2022). Jurnal Cakrawala Pendas PENGARUH MODEL ARIAS TERHADAP HASIL BELAJAR yang baik , pengetahuan , kecerdasan , dan memiliki keterampilan / keahlian . Dengan adanya anak . Sebenarnya tujuan dari Pendidikan itu sendiri sudah dijelaskan dalam Pembukaan. Cakrawala Pendas, 8(3), 661–669.
- Hartati, L., Asista, A., Ekonomi, ), & Belitung, B. (n.d.). PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN TIME TOKEN ARENDS (TTA) 1998 TERHADAP KEMAMPUAN BERTELEPON DENGAN KALIMAT YANG EFEKTIF SISWA KELAS VII SMP NEGERI 44 PALEMBANG. https://jurnal.umj.ac.id/index.php/penaliterasiEmail
- Imron Rosidi, M., Negeri Gorontalo, U., Jend Sudirman No, J., Timur, D., Kota Tengah, K., & Gorontalo, K. (2023). Pemanfaatan Kebudayaan Powele dalam Pembelajaran IPS. Journal on Education, 05(04), 16630–16636.
- Juwaeriah, S., Muhyani, M., & Ikhtiono, G. (2018). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw Terhadap Motivasi Belajar Dan Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Matematika. Attadib: Journal of Elementary Education, 1(2), 78. https://doi.org/10.32507/attadib.v1i2.24
- Kasanah, S. A., Damayani, A. T., & Rofian, R. (2019). Keefektifan Model Pembelajaran Role Playing Berbantu Media Multiply Cards terhadap Hasil Belajar Siswa. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 3(4), 529. https://doi.org/10.23887/jisd.v3i4.22308
- Maharani, S., Syaflin, S. L., & Hermansah, B. (n.d.). Jurnal Pendidikan Dasar Indonesia Volum 8 Nomor 1 bulan Januari tahun 2023. 35–42.
- Ofori, D. A., Anjarwalla, P., Mwaura, L., Jamnadass, R., Stevenson, P. C., Smith, P., Koch, W., Kukula-Koch, W., Marzec, Z., Kasperek, E., Wyszogrodzka-Koma, L., Szwerc, W., Asakawa, Y., Moradi, S., Barati, A., Khayyat, S. A., Roselin, L. S., Jaafar, F. M., Osman, C. P., … Slaton, N. (2020). No 主観的健康感を中心とした在宅高齢者における 健康関連指標に関する共分散構造分析Title. Molecules, 2(1), 1–12.
- Purwati, D., & Subhan, S. (2023). Penerapan Model Pembelajaran Time Token Untuk Meningkatkan Kemampuan Mengemukakan Pendapat Pada Muatan Pelajaran Ips Siswa Sekolah Dasar. Al-Madrasah: Jurnal Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah, 7(2), 517. https://doi.org/10.35931/am.v7i2.1845
- Rositawati, D. N. (n.d.). Prosiding SNFA (Seminar Nasional Fisika dan Aplikasinya) 2018 KAJIAN BERPIKIR KRITIS PADA METODE INKUIRI.
- Santika, G. N., Suastra, W., Bagus, I., & Arnyana, P. (207 C.E.). MEMBENTUK KARAKTER PEDULI LINGKUNGAN PADA SISWA SEKOLAH DASAR MELALUI PEMBELAJARAN IPA.
- Sembiring, A. B., Tanjung, D. S., & Silaban, P. J. (2021). Pengaruh Model Pembelajaran Time Token terhadap Motivasi Belajar Siswa Sekolah Dasar pada Pembelajaran Tematik. Jurnal Basicedu, 5(5), 4076–4084. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i5.1289
- Sisilia, R., Son, S., Sekolah, P. B., Keguruan, T., Ilmu, D., & Soe, P. (n.d.). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Time Token Terhadap Hasil Belajar Siswa SMP The Influence Of Cooperative Learning “Time Token” Towards Students’ Learning Result In Junior High School.
- Suhardi. (2019). UPAYA PENINGKATAN HASIL BELAJAR IPS MELALUI PEMBELAJARAN KOOPERATIF MODEL STAD PADA SISWA KELAS VI.A SDN 019 GALANG BATAM TAHUN PELAJARAN 2017/2018. Jurnal Mitra Pendidikan , 3(3).
- Sulistyosari, Y., Karwur, H. M., Sultan, H., & Manado, U. N. (2022). PENERAPAN PEMBELAJARAN IPS BERDIFERENSIASI PADA KURIKULUM MERDEKA BELAJAR. http://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/harmony
- Tumanggor, M. (2021). Berfikir Kritis (cara jitu menghadapi tantangan pembelajaran abad 21).
- Vadia Dhamayanti, P. (2022). SYSTEMATIC LITERATURE REVIEW: PENGARUH STRATEGI PEMBELAJARAN INKUIRI TERHADAP KEMAMPUAN BERPIKIR KRITIS PESERTA DIDIK. In Indonesian Journal of Educational Development (Vol. 3, Issue 2).
- Wahyuni, N. P. S., Widiastuti, N. L. G. K., & Santika, I. G. N. (2022). IMPLEMENTASI METODE EXAMPLES NON EXAMPLES DALAM PEMBELAJARAN DARING UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN BERPIKIR KRITIS SISWA SD. Jurnal Ilmiah Pendidikan Citra Bakti, 9(1), 50–61. https://doi.org/10.38048/jipcb.v9i1.633