Penerapan Teori Van Hiele pada Materi Volume Bangun Ruang Kelas IV di SDIT Luqmanul Hakim
Abstract
This research addresses the lack of student enthusiasm for mathematics and the low learning outcomes of fourth-grade students at SDIT Lukmanul Hakim regarding cubes and rectangular prisms. To tackle this issue, the Van Hiele theory is applied, which includes five stages of learning: information, orientation, and explicitness. The study investigates how a learning model based on the Van Hiele theory affects the students' understanding of these concepts. Conducted as classroom action research (CAR) in 2 cycles, the study involved 27 students of class 4B at SDIT Lukmanul Hakim. Data were collected through observations, interviews, tests, and documentation. Results showed that in Cycle I, only 62.96% of students achieved the competency indicators due to challenges in motivation and enthusiasm. However, in Cycle II, 85% of students achieved learning mastery. Thus, the application of the Van Hiele theory positively influences student learning outcomes.
References
Arief Susanto Agung Subagyo Tri Listyorini, "Pengenalan Rumus Bangun Ruang Matematika Berbasis Augmented Reality," Prosiding Seminar Nasional Teknologi Informasi dan Komunikasi (SNATIF) Ke-2 Tahun 2015, 2017, halaman 29.
Cesaria, A., Herman, T., & Dahlan, J. A,†Tingkat Pemikiran Geometri Siswa Berdasarkan Teori Van Hiele dalam Konteks Materi Bangun Ruang Sisi Datar,†Jurnal Elemen, 7 no2 (2021), 267–279.
https://doi.org/10.29408/jel.v7i2.2898
Eka Nur Zakiyah Rinaldi, Supratman, dan Redi Hermanto, "Proses Berpikir Peserta Didik Ditinjau Dari Kemampuan Spasial Berdasarkan Level Berpikir Van," Jurnal Authentic Research on Mathematics Education (JARME) 1, no. 1 (2019): 43.
Eli Yuliana, "Pengembangan Soal Open-Ended Pada Pembelajaran Matematika Untuk Mengidentifikasi Kemampuan Berfikir Kreatif Siswa," Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Matematika (SNAPTIKA), 2015, halaman 169.
Eunice Kolitsoe Moru dkk., "A Van Hiele Theory Analysis for Teaching Volume of Three-Dimensional Geometric Shapes," JRAMathEdu (Journal of Research and Advances in Mathematics Education) 6, no. 1 (2020): 17, https://doi.org/10.23917/jramathedu.v6i1.11744.
Heru Tri Novi Rizki, Ariyadi Wijaya, dan Diena Frentika, "Pengembangan Perangkat Pembelajaran Dengan Pendekatan Knisley Berorientasi Pada Level Berpikir Van Hiele Dan Kemampuan Penalaran Adaptif," AXIOM : Jurnal Pendidikan Dan Matematika 9, no. 1 (2020): 68, https://doi.org/10.30821/axiom.v9i1.7237.
Hobri,â€Pengukuran Luas dan Volume†Buku Panduan Guru Matematika untuk SD/MI kelas IV: Kementeran Pendidikan Kebudayaan Riset dan Teknologi Republik Indonesia, (2022): 145.
Magrib,â€Penerapan Teori Belajar Van Hiele Pada Materi Segiempat untuk Meningkatkan Aktifitas Dan Prestasi Belajar Siswa Kelas VII SMP,â€Jurnal Pemikiran dan Pendidikan Matematika(2018),
https://www.academia.edu/37856856/Penerapan_Teori_Belajar_Van_Hiele_pada_Materi
Metta Liana dan Okta Alpindo, "Pengembangan E-Worksheets Berorientasi ICT Literacy Pada Mata Kuliah Pengantar Teknologi Informasi Pendidikan Matematika Untuk Mahasiswa Tahun Pertama," Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika 5, no. 1 (2021): 228, https://doi.org/10.31004/cendekia.v5i1.453.
Mulin Nu’man, "Eksplorasi Berpikir Kreatif Melalui Discovery Learning Bruner," Humanika 20, no. 1 (2020): 15, https://doi.org/10.21831/hum.v20i1.29265.
Noor Fazariah Handayani dan Mahrita Mahrita, "Faktor Penyebab Kesulitan Belajar Matematika Pada Siswa Kelas IV Di SDN Jawa 2 Martapura Kabupaten Banjar," Jurnal PTK Dan Pendidikan 6, no. 2 (2021): 41, https://doi.org/10.18592/ptk.v6i2.4045
Nor Amalliyah, Nuriana Rachmani Dewi, dan Dwijanto Dwijanto, "Tahap Berpikir Geometri Siswa SMA Berdasarkan Teori Van Hiele Ditinjau Dari Perbedaan Gender," JNPM (Jurnal Nasional Pendidikan Matematika) 5, no. 2 (2021): 354, https://doi.org/10.33603/jnpm.v5i2.4550.
Nur’aini Muhassanah, Imam Sujadi, dan Riyadi,â€Analisis Ketrampilan Geometri Siswa dalam Memecahkan Masalah Geometri Berdasarkan Tingkat Berfikir Van Hiele,†Jurnal Elektronik Pembelajaran Matematika 2, no. 1 (2014): 57,
https://jurnal.uns.ac.id/jpm/article/viewFile/10360/9246
Ratna Sulistyowati Werdiningsih, "Peningkatan Hasil Belajar Konsep Bangun Ruang dengan Menerapkan Teori Van Hiele untuk Siswa Kelas 5 SD Negeri 1 Sedayu Kecamatan Sedayu Kabupaten Bantul" (Universitas Negeri Yogyakarta, 2017), halaman 7.
Ridho Agung, "Analisis Teori Perkembangan Kognitif Piaget Pada Tahap Anak Usia Operasional Konkret 7-12 Tahun Dalam Pembelajaran Matematika," Al-Adzka: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah 9, no. 1 (2019): 33, https://core.ac.uk/download/pdf/327227393.pdf.
Safrina, K., & Ahmad, A,†Peningkatkan Keterampilan Menyelesaikan Masalah Geometri melalui Pembelajaran Kolaboratif Berdasarkan Teori Van Hiele†Jurnal Didaktik Matematika 1 No 1(2014):9-20,
Silmi dan L, "Systematic Literature Review:Teori Van Hiele Dalam Meningkatkan Kemampuan Berpikir Geometris Siswa Sekolah Dasar," halaman 33
SUPARDI U.S., "Peran Kemampuan Berpikir Dalam Proses Pembelajaran Matematika," Pasundan Journal of Mathematics Education : Jurnal Pendidikan Matematika 2, no. Vol 2 No. 1 (2012): 249, https://doi.org/10.23969/pjme.v2i1.2457.
Sugiyono, S,â€Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantatif, dan R & D.â€Alfabeta Bandung, (2015).
Ulfi Silmi dan Dindin Abdul Muiz L, "Systematic Literature Review:Teori Van Hiele Dalam Meningkatkan Kemampuan Berpikir Geometris Siswa Sekolah Dasar," PEDADIDAKTIKA: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar 9, no. 2 (2022): 327, https://doi.org/10.17509/pedadidaktika.v9i2.53166.
Vojkuvkova, I,†Model Pemikiran Geometri Van Hiele,†Prosiding WDS'12 tentang Karya Kontribusi (2012):72-75.
Yuni Wulandari dkk., "Orientasi Pengembangan Dan Penerapan Kurikulum Merdeka Belajar Pada Program Studi Pendidikan Matematika," Jurnal Review Pendidikan Dan Pengajaran 4, no. 2 (2021): 317, https://doi.org/10.31004/jrpp.v4i2.3155.
Werdiningsih, R. S,†Peningkatkan Pemahaman Konsep Bangun Ruang dengan Penerapan Teori Van Hiele pada Siswa Kelas 5 SD Negeri 1 Sedayu, Kecamatan Sedayu, Kabupaten Bantul, Tesis. Universitas Negeri Yogyakarta,(2017).