Implementasi Pembelajaran Berdiferensiasi dalam Pemenuhan Kebutuhan Belajar Peserta Didik di Sekolah Dasar
Abstract
This research aims to analyze the implementation of differentiated learning in meeting students' learning needs in elementary schools. The research method is descriptive qualitative with the research subjects, namely class II B students with a total of 29 students in Mathematics subjects on time material. Data collection techniques using observation, interviews and documentation techniques. The data validity test was carried out by triangulating techniques and sources. Data analysis techniques by collecting data, data reduction, data presentation and conclusion drawing. The results showed that the implementation of differentiated learning in meeting student learning needs by implementing differentiated learning strategies of content, process, product and environment. The supporting factors for differentiated learning are the mapping of students and adequate facilities so that they can facilitate the interests, needs and learning styles of students. While the inhibiting factors require more intensive time and preparation for teachers, active class conditions so that it takes time to condition the class to be conducive, and different expectations between teachers and students in understanding the material can be one of the obstacles..
Downloads
References
Abidin, Z., & Nasirudin, N. (2021). Pengembangan bakat dan minat peserta didik di madrasah ibtidaiyah miftahul muna kesilir banyuwangi. EDUCARE: Journal of Primary Education, 2(2), 119–134.
Amin, Y. F., Siswanto, J., Untari, M., & Kanitri, N. (2023a). Implementasi Pembelajaran Berdiferensiasi Aspek Proses Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas 1 Sdn Pedurungan Kidul 01. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(1), 653–664.
Arhinza, A., Sukardi, S., & Murjainah, M. (2023). Analisis Pembelajaran Diferensiasi Berbasis P5 pada Mata Pelajaran IPAS Kelas IV Sekolah Dasar. Journal on Education, 6(1), 6518–6528.
Devianti, R., & Sari, S. L. (2020). Urgensi Analisis Kebutuhan Peserta Didik Terhadap Proses Pembelajaran. Al-Aulia: Jurnal Pendidikan Dan Ilmu-Ilmu Keislaman, 6(1), 21–36.
El-Sabagh, H. A. (2021). Adaptive e-learning environment based on learning styles and its impact on development students’ engagement. International Journal of Educational Technology in Higher Education, 18(1), 53.
Faiz, A., Pratama, A., & Kurniawaty, I. (2022). Pembelajaran berdiferensiasi dalam program guru penggerak pada modul 2.1. Jurnal Basicedu, 6(2), 2846–2853.
Farid, I., Yulianti, R., Hasan, A., & Hilaiyah, T. (2022a). Strategi Pembelajaran Diferensiasi Dalam Memenuhi Kebutuhan Belajar Peserta Didik di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 4(6), 11177–11182.
Fauzi, M. A. R., Azizah, S. A., & Atikah, I. (2023). Pembelajaran Berdiferensiasi sebagai Implementasi Paradigma Baru Pendidikan. Jurnal Teknologi Pendidikan, 1(1), 10.
Fransiska, R. M., Wiranata, I. H., & Nursalim, N. (2022). Penerapan merdeka belajar dalam menumbuhkan minat dan bakat siswa di SDN 1 Pisang. Prosiding Seminar Nasional Kesehatan, Sains Dan Pembelajaran, 2(1), 158–162.
Gusteti, M. U., & Neviyarni, N. (2022). Pembelajaran berdiferensiasi pada pembelajaran matematika di kurikulum merdeka. Jurnal Lebesgue: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, Matematika Dan Statistika, 3(3), 636–646.
Hafizha, D., Ananda, R., & Aprinawati, I. (2022). Analisis Pemahaman Guru Terhadap Gaya Belajar Siswa di SDN 020 Ridan Permai. Jurnal Review Pendidikan Dasar: Jurnal Kajian Pendidikan Dan Hasil Penelitian, 8(1), 25–33.
Hardi, E., & Mudjiran, M. (2022). Diversitas sosiokultural dalam wujud pendidikan multikultural, gender dan pembelajaran berdiferensiasi. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 4(6), 8931–8942.
Hasanah, E., Suyatno, S., Maryani, I., Badar, M. I. Al, Fitria, Y., & Patmasari, L. (2022). Conceptual Model of differentiated-instruction (DI) Based on teachers’ experiences in Indonesia. Education Sciences, 12(10), 650.
Herwina, W. (2021). Optimalisasi kebutuhan murid dan hasil belajar dengan pembelajaran berdiferensiasi. Perspektif Ilmu Pendidikan, 35(2), 175–182.
Jumrawarsi, J., & Suhaili, N. (2020). Peran Seorang Guru Dalam Menciptakan Lingkungan Belajar Yang Kondusif. Ensiklopedia Education Review, 2(3), 50–54.
Khomsanah, N., Sulianto, J., & Mushafanah, Q. (2023). Analisis Gaya Belajar Peserta Didik Sebagai Persiapan Pembelajaran Diferensiasi Di Kelas 1 Sd Supriyadi 02 Semarang. Didaktik: Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 9(2), 4979–4993.
Komalasari, M. D. (2023). Pemetaan Kebutuhan Belajar Peserta Didik Dalam Pembelajaran Berdiferensiasi. Prosiding Seminar Nasional PGSD UST, 1(1), 27–32.
Kriswanto, M., & Fauzi, N. B. (2023). Inovasi diferensiasi produk dengan metode alih wahana pada materi teks laporan hasil observasi. Diglosia: Jurnal Kajian Bahasa, Sastra, Dan Pengajarannya, 6(1), 43–52.
Lesmana, G. (2022). Psikologi Perkembangan Peserta Didik (Vol. 1). umsu press.
Magdalena, I. (2021). Perkembangan Peserta Didik Sekolah Dasar. CV Jejak (Jejak Publisher).
Mulyawati, Y., Zulela, M. S., & Edwita, E. (2022). Differentiation learning to improve students potential in elementary school. Pedagonal: Jurnal Ilmiah Pendidikan, 6(1), 68–78.
Rahayuningsih, F. (2021). Internalisasi filosofi pendidikan ki hajar dewantara dalam mewujudkan profil pelajar pancasila. SOCIAL: Jurnal Inovasi Pendidikan IPS, 1(3), 177–187.
Santika, I. D., & Khoiriyah, B. (2023). Pembelajaran Berdiferensiasi dan Relevansi Visi Pedagogis Ki Hajar Dewantara dalam Mewujudkan Merdeka Belajar. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 5(1), 4827–4832.
Sutaga, I. W. (2022). Tingkatkan kompetensi guru melalui pembelajaran berdiferensiasi. Inovasi Jurnal Guru, 8(9), 58–65.
Suwandi, F. P. E., Rahmaningrum, K. K., Mulyosari, E. T., Mulyantoro, P., Sari, Y. I., & Khosiyono, B. H. C. (2023). Strategi Pembelajaran Diferensiasi Konten terhadap Minat Belajar Siswa dalam Penerapan Kurikulum Merdeka. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Dasar, 1(1), 57–66.
Swandewi, N. P. (2021). Implementasi strategi pembelajaran berdiferensiasi dalam pembelajaran teks fabel pada siswa kelas vii h smp negeri 3 denpasar. Jurnal Pendidikan Deiksis, 3(1), 53–62.
Widyaningrum, R., Suyoto, S., Azizah, M., & Miyarti, M. (2023). Pemetaan Gaya Belajar Dalam Pembelajaran Berdiferensiasi Peserta Didik Kelas Ivb Sd Negeri Sawah Besar 01 Semarang. Khazanah Pendidikan, 17(2), 152–158.
Yani, D., Muhanal, S., & Mashfufah, A. (2023). Implementasi Assemen Diagnostic Untuk Menentukan Profil Gaya Belajar Siswa Dalam Pembelajaran Diferensiasi Di Sekolah Dasar. Jurnal Inovasi Dan Teknologi Pendidikan (JURINOTEP), 1(3), 241–250.