Main Article Content
Abstract
The purpose of this study was to determine the increase in teacher activity, student activity, and student conceptual understanding through the application of problem solving learning models and realia media in class V of SDN 6 Blangpidie. The research method used was Classroom Action Research with 28 fifth grade students. Data collection were used observation and test. Based on the results of the analysis of teacher activity sheet data in cycle I, namely 78.57 (good), in cycle II it increased to 89.28% (very good) and continued to enhance in cycle III to 95.23% (very good). The results of the analysis of student activity sheet data in cycle I were 76.19% (good) in cycle II it increased to 84.52% (very good), and continued to increase in cycle III to 94.04% (very good). The results of the students' conceptual understanding test in cycle I were 72.91% (good), then increased in cycle II to 81.99% (good) and continued to increase in cycle III to 89.72% (very good) and had determined classical completeness. In concluded, the application of the Problem Solving Model and Realia Media can increase effectiveness students' mathematical concept understanding.
Keywords
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
References
- A.M Sardiman. 2001. Interaksi Dan Motivasi Dalam Belajar Mengajar. Jakarta: Raja Grafindo Persada.
- Abdul Wahab. 2021. Media Pembelajaran Matematika. Aceh: Yayasan Penerbit Muhammad Zaini.
- Adisyah Evanie Dakwah. 2022. Penerapan Model Pembelajaran Problem Solving Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Pembelajaran Tematik Di Kelas IV MIN Kota Jambi. Jambi: UIN Sutha.
- Afi Parnawi. 2022. Penelitian Tindakan Kelas (Classroom Action Research).
- Afifah, R. N. 2019. “Penggunaan Media Realia Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa.” BASIC EDUCATION 8(9):891–99.
- Akhsin Amrulloh, Sukamto dan Husnul Hadi. 2019. “Penerapan Model Problem Soving Berbantu Media Kalkulator Ajaib Untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Operasi Hitung.” Indonesian Journal of Educational Research and Review 2(1).
- Arief S. Sadiman. 2012. Media Pendidikan. Jakarta: Raja Grafindo Persada.
- Aris Sohimin. 2014. 68 Model Pembelajaran: Model Pembelajaran Inovatif Dalam Kurikilum 2013. Yogyakarta: Ar Ruzz Media.
- Azizah, E. N., Koesmadi, D. P., & Widyaningsih, I. 2021. “Pengaruh Metode Eksperimen Melalui Media Realia Terhadap Kemampuan Sains Anak Usia Dini.” Jurnal Ilmiah Pendidikan Citra Bakti 8(1):82–91.
- Basuki Wibawa. 2004. Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Dirjen Dikdasmen Departemen Pendidikan Nasional.
- Billy Alexa Belvian, Haryanto dan Andi Fajeriani Wirasty. 2021. “Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Berdasarkan Teori Polya Melalui Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe TGT.” Jurnal Magister Pendidikan Matematika (Jumadika) 3(2):93–99.
- Al Fadhil. 2020. “Problem Solving Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Materi Konsep Mol.” Al-Azkiya 5(1):63.
- Fani Karmita Sari dan Lidia Oktamarina. 2022. “Pengaruh Media Realia Terhadap Pemahaman Geomertri Anak Usia 5-6 Tahun Di TK Nurul Iman Beringin Makmur.” Jurnal Ilmiah Potensia, 7(1):16–24.
- G. Polya. 1973. How To Solve It. Pricenton: University Press.
- Gusti Nyoman Pardomuan dan Yohanna Ristua. 2023. Buku Ajar Media Pembelajaran Tepat Guna. Surabaya: Cipta Media Nusantara.
- Al Kusaeri. 2019. “Pengembangan Program Pembelajaran Matematika.” Mataram: Fakultas Tarbiyah dan Keguruan UIN Mataram.
- Misrina. 2022. “Pengaruh Model Problem Solving Terhadap Kemampuan Pemahaman Konsep Matematik Siswa Sekolah Dasar.” Jurnal Ilmiah Ilmu Kependidikan 6(2).
- Ngalim Purwanto. 2007. Psikologi Pendidikan. Bandung: Psikologi Pendidikan.
- Nida Jarmita. 2015. “Kesulitan Pemahaman Konsep Matematis Siswa Dalam Pembelajaran Matematika Di Kelas Awal Sekolah Dasar.” PIONIR: Jurnal Pendidikan 4(2).
- Pupung Puspa Ardina, Dkk. 2019. “Media Realia Dalam Mengenalkan Kosa Kata Anak Kelompok A Di TK Kembang Teratai Kelurahan Ekobalo Kecamatan Kota Barat Kota Gorontalo,.” Jurnal Untirta, Vol. 6, No. 1, Mei 2019, 6(1):15–25.
- Risma Astutiani, Isnarto dan Isti Hidayah. 2019. “Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Dalam Menyelesaikan Soal Cerita Berdasarkan Langkah Polya.” in Prosiding Seminar Nasional Pascasarjana Universitas Negeri Semaran. semarang.
- Septy Nurfadhillah dan 4A Pendidikan Guru Sekolah Dasar. 2021. Media Pembelajaran Pengertian Media Pembelajaran, Landasan, Fungsi, Manfaat, Jenis-Jenis Media Pembelajaran Dan Cara Penggunaan Kedudukan Media Pembelajaran. Sukabumi: CV. Jejak.
- Seyma Cicek. 2017. Meningkatkan Pemahaman Konsep Matematika Siswa Melalui Pendekatan Visualisasi. Jakarta: UIN Syarif Hidayatullah.
- Siti Mawaddah dan Ratih Maryanti. 2016. “Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Siswa SMP Dalam Pembelajaran Menggunakan Model Penemuan Terbimbing (Discovery Learning).” EDU-MAT Jurnal Pendidikan Matematika 4(1).
- Siti Ruqoyyah, Sukma Murni dan Linda. 2020. Kemampuan Pemahaman Konsep Dan Resiliensi Matematika Dengan VBA Microsoft Excel. Purwakarta: CV Alea Jacta Pedagogie.
- Suharsimi Arikunto. 2012. Penelitian Tindakan Kelas.
- Sumartini, Tina Sri. 2018. “Peningkatan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa Melalui Pembelajaran Berbasis Masalah.” Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika 5(2):148–58. doi: 10.31980/mosharafa.v5i2.270.
- Syaiful Bahri Djamarah dan Aswan Zain. 2002. Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: Rineka Cipta.
- Taufiqur Rahman. 2018. Aplikasi Model-Model Pembelajaran Dalam Penelitian Tindakan Kelas. Semarang: Pilar Nusantara.
- Yantoro, Syari, Indah Permata. 2017. “Meningkatkan Rasa Ingin Tahu Dengan Menggunakan Metode Pemecahan.” 2(I):90–105.