Main Article Content

Abstract

This study aims to test and analyze the infl uence of perceptions, preferences, and attitude of teungku dayah on saving behavior in Islamic banks. The independent variables used in this study are perceptions, preferences, and attitudes. The dependent variable used in this study is saving behavior in Islamic banks. This study uses quantitative research methods with a survey approach. The population in this study is tengku dayah in the city of langsa totaling 45 tengku dayah, the sample in this study uses probability sampling technique with the type of sampling simple random sampling while the sample size is obtained from the calculation using the Slovin formula with a 5% error rate of 40 tengku dayah. The data sources in this study are primary data in the form of questionnaires. The data source in this study is primary data. Data analysis techniques used were parametric statistics, with multiple linear regression analysis. Measurement of questionnaires answered by respondents used a Likert scale using Statistical Package for the Social Sciences (SPSS) 22. The results of this study indicate that the perception of teungku dayah on saving behavior in Islamic banks has a positive and signiï¬ cant eff ect. While the preference and attitude variables do not aff ect the savings behavior in Islamic banks. While the value of adjusted R2 is 0.62 which shows the infl uence of the independent variable on the dependent variable that can be explained by the equation model is 62% and the remaining 38% is infl uenced by other factors.

Keywords

perceptions preferences attitude saving behavior islamic banks

Article Details

How to Cite
Riza, M. (2019). Analisis Persepsi, Preferensi dan Sikap Teungku Dayah serta Pengaruhnya terhadap Perilaku Menabung di Bank Syariah. J-EBIS (Jurnal Ekonomi Dan Bisnis Islam), 4(1), 1-19. https://doi.org/10.32505/v4i1.1247

References

  1. Antonio, M. Syafi ’i. 2006. Dasar-Dasar Manajemen Bank Syariah. Jakarta: Pustaka Alfabeta.
  2. Armia, Nirzalin (2014) Teungku Dayah Dan Kekuasaan Panoptik. Jurnal Penelitian Prodi Sosiologi FISIP Universitas Malikussaleh Lhokseumawe.
  3. Simamora, Bilson. 2000. Panduan Perilaku Konsumen. Jakarta: Gramedia.
  4. Departemen Pendidikan Nasional. 2005. Kamus Besar Bahasa Indonesia. Jakarta: Balai Pustaka.
  5. Djazuli, A. dan Yadi Yanuari. 2001. Lembaga-lembaga Perekonomian Umat (Sebuah Pengenalan. Jakarta: Rajawali Press. Hafi dz, AM. M. MS dkk (2014) Peran dan Potensi Kyai Pesantren dalam Pengembangan Lembaga Keuangan Syariah di Pekalongan Tinjauan Wom Marketing dan Buzz Marketing. Jurnal Penelitian Stain Pekalongan.
  6. Hamidansyah, H. 2011. Kebijakan-Kebijakan Pemerintah Kabupaten Aceh Utara dalam pelaksanaan pendidikan Dayah dan Balai Pengajian. Skripsi Sarjana UINSU.
  7. Hamidi, Dr. Jazim, SH., MH. 2000. Persepsi dan Sikap Santri Jawa Timur Terhadap Bank Syariah, Jawa Timur. Jurnal Penelitian Jawa Timur.
  8. Juliandi, Azuar dan Irfan. 2013. Metodologi Penelitian Kuantitatif Untuk Ilmu-Ilmu Bisnis. Bandung: Citapustaka Media Perintis.
  9. Kamal, Safwan. 2012. Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Keputusan Nasabah Menggunakan Dana Talangan Haji Dari Bank Muamalat (Studi Kasus Pada Jama’ah Haji KBIH Ar Raudhah Yogyakarta). Skripsi Sarjana Prodi Keuangan Islam Fakultas Syariah dan Hukum UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta.
  10. Kasmir. 2004. Bank Islam (Analisis Fiqih dan Keuangan). Jakarta: Pustaka SM.
  11. Kotler, Philip dan Keller. 2007. Manajemen Pemasaran. Indonesia: PT Macanan Jaya Cemerlang.
  12. Kreitner, Robert dan Angelo Kinicki. 2005. Perilaku Organisasi (Organizational Behavior). Jakarta: Salemba Empat.
  13. Mangkunegara, A.P. 2009. “Perilaku Konsumen”. Bandung: PT Refi ka Aditama.
  14. Murdianingsih, Sri. 2015. Penelitian tentang Analisa Persepsi Sikap dan Perilaku Santri Pondok Pesantren di Kota Salatiga Terhadap Perbankan Syariah. Skripsi, Kota Salatiga.
  15. Mulazid, Ade Sofyan (2015) Pelaksanaan Sharia Compliance Pada Bank Syariah (Studi Kasus Pada Bank Syariah Mandiri) Jakarta. Fakultas Ekonomi Dan Bisnis Uin Syarif Hidayatullah, Jakarta, Indonesia.
  16. Notoatmodjo, Soekidjo. 2007. Promosi Kesehatan dan Ilmu Perilaku. Jakarta: Rineka Cipta.
  17. Perwataatmadja, Karnaen dan M. Syafi ’i Antonio. 2002. Apa dan Bagaimana Bank Islam. Dana Bakti Wakaf: Yogyakarta.
  18. Prasetyo, Bambang dan Lina Miftahul Jannah. 2005. Metode Penelitian Kuantitatif Teori dan Aplikasi. Jakarta: PT. Raja Grafi ndo Persada.
  19. Rumapea, Tumpal dan Posmon Haloho. 1994. Kamus Lengkap Ekonomi. Jakarta: Erlangga.
  20. Sudarsono, Heri. 2007. Konsep Ekonomi Islam Suatu Pengantar. Yogyakarta: EKONISIA.
  21. Suliyanto. 2011. Ekonometrika Terapan: Teori dan Aplikasi dengan SPSS. Yogyakarta: CV. ANDI.
  22. Sutisna. 2001. Perilaku Konsumen dan Komunikasi Pemasaran. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.