Main Article Content

Abstract

This research is motivated by the existence of parents who educate their children in excessive ways and will lead their children to negative influences in the future. The attitude of the parents is thought to be related to the child's independence. This study aims to examine the contribution between parents' attitudes and children's independence at SM Aur 01 Sungai Aur, West Pasaman Regency. This research uses quantitative correlational type method. The research population was VIII grade students of SMPN 01 Sungai Aur, West Pasaman Regency with a total of 195 respondents, a sample of 130 respondents, selected by proportional stratified random sampling technique. The instrument used was a questionnaire. Data were analyzed by simple linear regression using the SPSS program. The results showed that there was a contribution between parents' attitudes and children's independence at SM Aur 01 Sungai Aur, West Pasaman Regency which was equal to (R 4.1% and significant rtable 0.021). This means that the level of independence of a child is not only influenced by the attitude of parents, but there are still many other factors that influence.

Keywords

Parents Independence Children

Article Details

How to Cite
Triyono, T. (2020). Kontribusi Sikap Orang Tua terhadap Kemandirian Anak. ENLIGHTEN: Jurnal Bimbingan Konseling Islam, 3(1), 26-34. https://doi.org/10.32505/enlighten.v3i1.1569

References

  1. Afrianingsih, A., Iman, N., & Mufid, M. (2019). Kemandirian Anak Melalui Integrasi Outdoor And Indoor Learning Terhadap Perkembangan Sosial Emosional. Realita: Jurnal Bimbingan dan Konseling, 4(7).
  2. Ahmadi, A. (2007). Psikologi Sosial. Jakarta: Rineka Cipta.
  3. Anisah, A. S. (2017). Pola asuh orang tua dan Implikasinya terhadap Pembentukan Karakter Anak. Jurnal Pendidikan UNIGA, 5(1), 70-84.
  4. Anwar, H. (2009). Penilaian sikap llmiah dalam pembelajaran sains. Jurnal Pelangi Ilmu, 2(5).
  5. Asiyah, N. (2013). Pola Asuh Demokratis, Kepercayaan Diri dan Kemandirian Mahasiswa Baru. Persona: Jurnal Psikologi Indonesia, 2(2).
  6. Asrori, M., & Ali, M. (2011). Psikologi Remaja. Jakarta: Bumi Aksara.
  7. Astuti, S., & Sukardi, T. (2013). Faktor-faktor yang Mempengaruhi Kemandirian untuk Berwirausaha pada Siswa SMK. Jurnal Pendidikan Vokasi, 3(3).
  8. Destianti, A. (2019). Hubungan Kemandirian Belajar dan Sikap Siswa Pada Mata Pelajaran IPA di SMPN 13, SMPN 20, SMPN 35 Kecamatan Sungai Bahar Kabupaten Muaro Jambi. Universitas Jambi.
  9. Djamarah, S. B. (2014). Pola Asuh Orang Tua dan Komunikasi dalam Keluarga. Jakarta: Rineka Cipta.
  10. Fadholi, M. (2011). Tingkat Kemandirian Anak Usia Prasekolah Ditinjau Dari Pola Asuh Demokratis. Universitas Muhammadiyah Surakarta.
  11. Gunawan, H. (2013). Jenis Pola Komunikasi Orang Tua dengan Anak Perokok Aktif di Desa Jembayan Kecamatan Loa Kulu Kabupaten Kutai Kartanegara. Ejournal Ilmu Komunikasi, 1(3), 218–233.
  12. Hakim, L. (2012). Internalisasi Nilai-Nilai Agama Islam dalam Pembentukan Sikap dan Perilaku Siswa Sekolah Dasar Islam Terpadu Al-Muttaqin Kota Tasikmalaya. Jurnal Pendidikan Agama Islam-Ta’lim, 10(1), 67-77.
  13. Jannah, H. (2012). Bentuk pola asuh orang tua dalam menanamkan perilaku moral pada anak usia di kecamatan ampek angkek. Jurnal Ilmiah Pesona PAUD, 1(2).
  14. Khasanatin, A. (2017). Layanan Konseling Individu dalam Meningkatkan Kemandirian Siswa di SMA Negeri Banyumas. IAIN.
  15. Kusumaningtyas, L. E. (2015). Dampak Overprotektif terhadap Perkembangan Kemandirian Anak. Widya Wacana: Jurnal Ilmiah, 10(1).
  16. Maulinda, Z. (2013). Hubungan Pola Asuh Orang Tua dengan Tingkat Kemandirian Pemenuhan Kebutuhan Ads (Aktivitas Dasar Sehari-Hari) Pada Anak Tunagrahita Sedang Di Slb Widya Mulia Pundong Bantul (Doctoral dissertation, STIKES Jenderal Achmad Yani Yogyakarta).
  17. Muhamad Fauzi Ismail, M. (2013). Hubungan antara Kemandirian dengan Prestasi Belajar pada Siswa Kelas XI Madrasah Aliyah Negeri Sukamanah Tasikmalaya. UIN Sunan Gunung Djati Bandung.
  18. Ningrum, K. A. (2015). Perbedaan Kemandirian antara Anak Sulung dengan Anak Bungsu di SMP Negeri 11 Medan. Universitas Medan Area.
  19. Prasojo, R. J. (2014). Pengaruh Perhatian Orang Tua Dan Kedisiplinan Belajar Terhadap Prestasi Belajar Mata Pelajaran IPS. Ekonomi IKIP Veteran Semarang, 2(1), 37082.
  20. Qistia, N., Kurnia, R., & Novianti, R. (2019). Hubungan Regulasi Diri dengan Kemandirian Anak Usia Dini. Aulad: Journal on Early Childhood, 2(3), 61-72.
  21. Retnowati, Y. (2014). Pola Komunikasi Orangtua Tunggal dalam Membentuk Kemandirian Anak (Kasus di Kota Yogyakarta). Jurnal Ilmu Komunikasi, 6(3).
  22. Rijal, S., & Bachtiar, S. (2015). Hubungan antara Sikap, Kemandirian Belajar, dan Gaya Belajar dengan Hasil Belajar Kognitif Siswa. Jurnal Bioedukatika, 3(2), 15-20.
  23. Rini, A. R. P. (2012). Kemandirian Remaja Berdasarkan Urutan Kelahiran. Jurnal Pelopor Pendidikan, 3(1), 61-70.
  24. Sa’diyah, R. (2017). Pentingnya Melatih Kemandirian Anak. Kordinat| Jurnal Komunikasi Antar Perguruan Tinggi Agama Islam, 16(1), 31–46.
  25. Setiawan, A. (2011). Efektifitas Bimbingan Kelompok Tugas Untuk Mengembangkan Kemandirian Pilihan Karir Pada Siswa Kelas X SMK (SMEA) Pelita Nusantara I Semarang Tahun Ajaran 2009/2010. Jurnal Penelitian Psikologi Pendidikan Dan Bimbingan (JP3B), 1(1).
  26. Steede, K. (2007). 10 Kesalahan Orangtua Dalam Mendidik Anak. Jakarta: Tangga Pustaka.
  27. Satiadarma, M. P. (2001). Persepsi Orang Tua Membentuk Perilaku Anak: Dampak Pygmalion di dalam Keluarga. Yayasan Pustaka Obor Indonesia.
  28. Sunarty, K. (2016). Hubungan Pola Asuh Orangtua Dan Kemandirian Anak. Journal of Educational Science and Technology (EST), 2(3), 152-160.
  29. Triyono, T. (2017). Kontribusi Dukungan Orangtua terhadap Tingkat Aspirasi Pendidikan Lanjutan. Jurnal Pelangi, 8(2).
  30. Usman, I. (2013). Kepribadian, komunikasi, kelompok teman sebaya, iklim sekolah dan perilaku bullying. Humanitas: Jurnal Psikologi Indonesia, 10(1), 49-60.
  31. Yusuf, A. M. (2016). Metode penelitian kuantitatif, kualitatif & penelitian gabungan. Jakarta: Prenada Media.