Main Article Content

Abstract

Abstract


This research is motivated by the difficulties of students in understanding mathematical concepts, spesifically the geometry that used to determine the Qibla direction.  The purpose of this study is to describe how to increase mathematical understanding of students skills to determine the Qibla direction by using the geogebra application. his research was conducted at the Sharia Faculty of Islamic Astronomy Department, IAIN Lhokseumawe. The sample of this study were all third semester students who were taking Geometry Astronomy courses. The data obtained through tests, interviews and questionnaires. Data analysis was carried out by means of descriptive and quantitative. The results showed that the increase in students' mathematical abilities reached 0.5 at the medium improvement criteria of N-Gain. From the results of the percentage of attitude scale questionnaires, it shows that the highest student response to geogebra is 93%, videlicet students give positive response for using of geogebra applications in geometry learning of the Qibla direction.

Keywords

Geogebra Mathematical Concept Geometry Qibla Direction

Article Details

How to Cite
Azmi, N., & Ukhti, L. (2023). Penggunaan Geogebra untuk Meningkatkan Pemahaman Matematis Mahasiswa dalam Menentukan Arah Kiblat . Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika Al Qalasadi, 7(1), 13-21. https://doi.org/10.32505/qalasadi.v7i1.4986

References

  1. Azmi , N . (2013). Penerapan Pembelajaran Matematika Realistik untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa SMP. Jurnal Itqan .Vol. IV, No.2 STAIN Malikussaleh Edisi Juli-Desember 2013
  2. Butar-Butar, R., & Juli,A. Pengantar Ilmu Falak Teori, Praktek dan Fikih. 1 ed. Vol. 21 cm. 2018.1871 RAJ. kota depok: PT Raja Grafindo Persada, Depok, 2018.
  3. Dahlan, A. (1997). Ensiklopedi Hukum Islam. Jakarta: Ichtiar Baru van Hoeve
  4. Daud, M,K. ( 2019 ). Ilmu Falak Praktis. Aceh Besar: Sahifah.
  5. Faradisa, M,. Sulistio,M., & Ayu, A,Y. (2018). “Penggunaan Aplikasi Geogebra pada Pembelajarab Matematika Materi Poligon dan Sudut sebagai Sarana Meningkatkan Kemampuan Siswa”, Jurnal Equation, Vol.1 Nomor 2, September 2018, ISSN 2614-3933.
  6. Fitriasari,P. “Pemanfaatan Software Geogebra dalam Pembelajaran Matematika”, Jurnal Pendidikan Matematika RAFA 3 (1):57-69; DOI: 10.19109/jpmrafa.v3i1.1441
  7. Hadi,S,M. “Penggunaan Geogebra Terhadap Hasil belajar Matematika Materi Program linier”, Jurnal Inovasi Pendidikan Matematika, Desember 2018, Vol.1 No.1 Hal.65-74, E-ISSN: 2655-2345
  8. Hajar . (2014). Ilmu Falak. Pekan Baru: Sutra Benta Perkasa.
  9. Hambali S. (2013), Ilmu Falak 1: Arah Kiblat Setiap Saat. Yogyakarta: Pustaka Ilmu.
  10. Hohen water, M. J. (2013). Introduction to GeoGebra Version 4.4. [Online]. Tersedia: www.GeoGebra.org.
  11. Ibrahim,A.(2017). Ilmu Falak Atara Fiqih Dan Astronomi. Yogyakarta: Fajar Pustaka Baru.
  12. Ismail. “Standar Operasional Prosedur (SOP) Kalibrasi Arah Kiblat Masjid Di Era Digital.” Al-Marshad: Jurnal Astronomi Islam Dan Ilmu-Ilmu Berkaitan 5, no. 1 (2 Juni 2019). https://doi.org/10.30596/jam.v5i1.3126.
  13. Izzuddin, A. (2012). Kajian terhadap Metode-metode Penentuan Arah Kiblat dan Akurasinya. Jakarta: Kementerian Agama RI.
  14. Khotomah. (2018). Meningkatkan Kemampuan Literasi Matematis dengan Pendekatan Metacoginitive Guidance Berbantuan Geogebra. Gaus: Jurnal pendidikan Matematika Vol.01 No, 01 Mei 2018. P-2620-95X, e-2620-8067
  15. Kristanto,D,Y., & Eko Budi Santoso,B,E. Aljabar dan Trigonometri. Yogyakarta: SDU Press.
  16. Kusumah, Y. S. (2003). Desain dan Pengembangan Bahan Ajar Matematika Interaktif Berbasiskan Teknologi Komputer. Makalah terdapat pada Seminar Proceeding
  17. Ma’ruf. & Nur Amri. “Uji akurasi true north berbagai kompas dengan tongkat istiwa’.” Undergraduate, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim, 2010. http://etheses.uin-malang.ac.id/1904/.
  18. Mahmudi, A. (2019). Pemanfaatan GeoGebra dalam Pembelajaran Matematika. Dapat dilihat di https://www. academia. edu/2137476/Pemanfaatan_GeoGebra_dalam_Pembe lajaran_Matematika
  19. Mahmudi, A. (2010). Membelajarkan Geometri dengan Program Geogebra. (online), http://eprints.uny.ac.id/10483/1/P6-Ali%20M.pdf.
  20. Marpuang, W. (2015). Pengantar Ilmu Falak. Jakarta : Prenamedia Group
  21. Marwadi, “Aplikasi Teori Geodesi dalam Perhitungan Arah Kiblat” Jurnal Al-Manahij, 8(2), 329-351
  22. Muzamil,A,L. (2015). Studi Falak dan Trigonometri. Yogyakarta: Pustaka Ilmu.
  23. Raharto,M., & Arifin, J,D. (2011). Telaah Penentuan Arah Kiblat dengan Perhitungan Trigonometri Bola bayang-Banyang Gnomon Oleh Matahari
  24. Saputra,E., Bahsri,S., &Fahrizal, E, (2019). “Pemanfaatan software Geogebra pada Matakuliah Matematika Untuk Meningkatkan Kemandirian Belajar Mahasiswa Prodi Arsitektur Universitas Malikussaleh”, Jurnal Numeracy. Vol.6, No.2, Oktober 2019.212
  25. Aditiani, N,S., Masithoh, F,D,. Aminah, S,N. (2015), Penentuan Arah Kiblat dengan Metode Segitiga Bola. Prosiding Seminar Nasional Fisika dan Pendidikan Fisika (SNFPF) Ke-6 2015.
  26. Tanjung,D . (2018). Ilmu Falak. Medan: Perdana Publishing, ISBN 978-602-5674-17-4
  27. Turmudi. (2010). Pembelajaran Matematika Kini dan Kecenderungan Masa Mendatang. Bandung: JICA FPMIPA UPI.