Main Article Content

Abstract

Bamboo dance learning model has advantages that can provide motivation to learn and exchange information during learning. But in the implementation of this learning model, the tendency of students to play is greater than learning. Therefore, it is necessary to modify the implementation of this learning model with the help of card media. This media contains questions and answers, so that each student will get one card in the form of questions or in the form of answers in turn. This type of research is classroom action research. Data feeder techniques used tests and observation sheets. From the results of this study it was concluded that student learning achievement increased from an average of 51 to 78.

Keywords

Bamboo Dance, Learning model, Achievement, Clasroom Researc, Card media

Article Details

How to Cite
Fauzi, M. N. (2023). Penerapan Model Pembelajaran Tari Bambu dengan Media Kartu untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Matematika. Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika Al Qalasadi, 7(1), 110-118. https://doi.org/10.32505/qalasadi.v7i1.6337

References

  1. Ambara, I. M. Y., Margunayasa, I. G., & Kusmariyatni, N. N. (2019). Pengembangan perangkat pembelajaran kolaboratif pada mata pelajaran matematika topik pengolahan data siswa kelas V SD. Premiere Educandum: Jurnal Pendidikan Dasar dan Pembelajaran, 9(2), 112-122.
  2. Anggraini, I. S. (2016). Motivasi Belajar dan Faktor-Faktor yang Berpengaruh: Sebuah Kajian Pada Interaksi Pembelajaran Mahasiswa. Premiere Educandum: Jurnal Pendidikan Dasar dan Pembelajaran, 1(02).
  3. Buchs, C., & Butera, F. (2015). Cooperative learning and social skills development. Collaborative learning: Developments in research and practice, 201-217.
  4. Budiyono. (2003). Metodologi Penelitian Pendidikan. Surakarta: UNS Press.
  5. Chotidjah, S. (2014). Pengaruh Model Pembelajaran Tari Bambu Terhadapkemampuan Berpikir Kritis Dan Hasil Belajar Fisikasiswa Kelas X Sma Negeri 1 Sapuran Tahun Pelajaran 2013/2014. RADIASI: Jurnal Berkala Pendidikan Fisika, 5(2), 71-74.
  6. Fauzi, M. N., Usodo, B., & Subanti, S. (2017). The Effect Of Make A Match (MAM) Type Model and Bamboo Dance Type Model Through Cooperative Learning on Students Motivation. Suska Journal of Mathematics Education, 3(1), 26-32.
  7. Gunawan, I., Suraya, S. N., & Tryanasari, D. (2016). Hubungan Kemampuan Berpikir Kreatif dan Kritis dengan Prestasi Belajar Mahasiswa pada Matakuliah Konsep Sains II Prodi PGSD IKIP PGRI MADIUN. Premiere Educandum: Jurnal Pendidikan Dasar dan Pembelajaran, 4(01).
  8. Huda, M. (2013). Cooperative Learning Metode , Teknik, Struktur, dan Model Penerapan. Yogyakarta: Pustaka Belajar.
  9. Kusnandar. (2008). Langkah Mudah Penelitian Tindakan Kelas Sebagai Pengembangan Profesi Guru. Raja Grafindo Persada. Jakarta.
  10. Pujiani, N. N., Sudarma, I. K., & Murda, I. N. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Bamboo Dancing Terhadap Keterampilan Berpikir Kritis Pada Pembelajaran IPA. Thinking Skills and Creativity Journal, 2(1), 27-36.
  11. Sari, Y. A., Bahar, A., & Rohiat, S. (2017). Studi perbandingan pembelajaran kooperatif menggunakan media kartu pintar dan kartu kemudi pintar. Alotrop, 1(1).
  12. Sukraningsih, N. N. T. A., Ganing, N. N., & Asri, I. G. A. S. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Tari Bambu Berbantuan Peta Konsepterhadap Kompetensi Pengetahuan PKn. Jurnal Ilmiah Pendidikan Profesi Guru, 2(1), 82-90.
  13. Suprijono, A. (2009). Cooperative Learning Teori dan Aplikasi PAIKEM. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
  14. Sutarna, N., & Kusdiana, D. (2018). Pengaruh Model Pembelajaran Bamboo Dancing (Tari Bambu) Terhadap Hasil Belajar IPS Siswa SDN 1 Cipedes. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar,
  15. Wakhidah, N. (2018). Pembelajaran dengan pendekatan saintifik terhadap kemampuan berpikir kritis mahasiswa calon guru madrasah ibtidaiyah. Premiere Educandum: Jurnal Pendidikan Dasar dan Pembelajaran, 8(1), 150-160.
  16. Widodo, A., Indraswasti, D., Erfan, M., Maulyda, M. A., & Rahmatih, A. N. (2020). Profil minat baca mahasiswa baru PGSD Universitas Mataram. Premiere Educandum: Jurnal Pendidikan Dasar dan Pembelajaran, 10(1), 34-48.
  17. Yuniari, N. W., Wibawa, I. M. C., & Japa, I. G. N. (2017). Pengaruh Model Bamboo Dancing Berbantuan Lingkungan Sekitar Terhadap Hasil Belajar IPS Siswa Kelas V SD. MIMBAR PGSD Undiksha, 5(2).