Main Article Content

Abstract

This research aims to analyze the effectiveness of students' conceptual understanding abilities at SMPN 16 Semarang in spatial construction material by utilizing the example non-example learning model with GeoGebra media. This research uses an experimental design with a posttest-only control group and is a form of quantitative research.  Class VIIIH was used as the experimental class, and class VIIIG was used as the control class. Samples were obtained using a cluster random sampling approach. Tests and documentation are used in research data collection procedures. The results showed that the average post-test score for experimental class students was  while the average post-test score for control class students was  From the t-test calculations, the values obtained are  and  with a sig value. 0.05. Students in the experimental class showed a better level of understanding of mathematical concepts than students in the control group; this can be seen from the findings, which show that tcount > ttable. Therefore, it can be concluded that the Example Non-example model, which utilizes geogebra media increases students' conceptual understanding of spatial construction material.

Keywords

Learning Model Examples Non-examples Geogebra Concept Understanding Ability

Article Details

How to Cite
Demanda, K., Romadiastri, Y., & Oktaviani, D. R. (2024). Efektivitas Model Pembelajaran Examples Non Examples dengan Media Geogebra terhadap Kemampuan Pemahaman Konsep Matematika Siswa. Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika Al Qalasadi, 8(1), 82-92. https://doi.org/10.32505/qalasadi.v8i1.7143

References

  1. Asyafah, A. (2019). Menimbang Model Pembelajaran (Kajian Teoretis-Kritis Atas Model Pembelajaran Dalam Pendidikan Islam). TARBAWY: Indonesian Journal Of Islamic Education, 6(1), 19–32. Https://Doi.Org/10.17509/T.V6i1.20569
  2. Ayu Fitri. (2020a). Pengaruh Model Example Non Example Terhadap Kemampuan Pemahaman Konsep Bangun Datar Pada Siswa Kelas IV Di Sekolah Dasar. Jurnal Sekolah Dasar, 5(1), 38–48. Https://Doi.Org/10.36805/Jurnalsekolahdasar.V5i1.898
  3. Cahani, K. (2020). Kemampuan Pemahaman Konsep Matematika Siswa SMP Kelas IX Pada Materi Bangun Datar Segiempat. Prosiding Sesiomadika, 2(1a). Https://Journal.Unsika.Ac.Id/Index.Php/Sesiomadika/Article/View/2318
  4. Cahani, K., Effendi, K. N. S., & Munandar, D. R. (2021). Kemampuan Pemahaman Konsep Matematika Siswa Ditinjau Dari Konsentrasi Belajar Pada Materi Statistika Dasar. JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif), 4(1), 215–224. Https://Doi.Org/10.22460/Jpmi.V4i1.P%25p
  5. Cahyono, B., & Nisa, E. K. (2019). Pemanfaatan Software Geogebra Untuk Menunjang Pencapaian Standar Kompetensi Guru Matematika Mts Di Kota Semarang. At-Taqaddum, 11(1), 95–111. Https://Doi.Org/10.21580/At.V11i1.3802
  6. Diana, P., Marethi, I., & Pamungkas, A. S. (2020). Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Siswa: Ditinjau Dari Kategori Kecemasan Matematik. SJME (Supremum Journal Of Mathematics Education), 4(1), 24. Https://Doi.Org/10.35706/Sjme.V4i1.2033
  7. Erita, S. (2024). Analisis Kesulitan Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Matematika Pada Materi Geometri Di Kelas Xii Mas Modern Arafah. Jurnal Mathedu (Mathematic Education Journal), 7(1), 15–19.
  8. Febriantika, A. A. (2020). Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Ditinjau Dari Kompetensi Keahlian. Alphamath: Journal Of Mathematics Education, 5(2), 1–8. Https://Doi.Org/10.30595/Alphamath.V5i2.7329
  9. Hamdayama. J. (2015). Model Dan Metode Pembelajaran Kreatif Dan Berkarakter. Ghalia Indonesia.
  10. Hernadianto, H., Junaidi, A., & Prayogi, A. D. (2020). Pengaruh Ukuran Perusahaan, Dan Leverage Terhadap Tindakan Penghindaran Pajak (Tax Avoidance) Perusahaan Manufaktur Yang Terdaftar Di Bursa Efek Indonesia. Jurnal Akuntansi, Keuangan Dan Teknologi Informasi Akuntansi, 50–60. Https://Doi.Org/10.36085/Jakta.V1i1.821
  11. Hernaeny, U., Marliani, N., & Marlina, L. (2021). Analisis Kemampuan Pemahaman Konsep Matematika Pada Materi Bangun Ruang Sisi Datar. Prosiding Penelitian Pendidikan Dan Pengabdian 2021, 1(1), 604–611. Http://Prosiding.Rcipublisher.Org/Index.Php/Prosiding/Article/View/194
  12. Junaidi, J. (2019). Peran Media Pembelajaran Dalam Proses Belajar Mengajar. Diklat Review: Jurnal Manajemen Pendidikan Dan Pelatihan, 3(1), 45–56. Https://Doi.Org/10.35446/Diklatreview.V3i1.349
  13. Khotimah, K. (2024). Pembelajaran IPA Dalam Model Examples Non Examples. Jurnal Ilmiah Multidisiplin Keilmuan Mandira Cendikia, 2(8), 82–89.
  14. Komariah, K. (N.D.). Learning The Examples Non-Examples Model With The Help Of Powerpoint To Improve Learning Outcomes In IPA. Social, Humanities, And Educational Studies (SHES): Conference Series, 3(3), 1165–1170.
  15. Kristanti, F. R., Isnarto, I., & Mulyono, M. (2019). Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Siswa Dalam Pembelajaran Flipped Classroom Berbantuan Android. Prosiding Seminar Nasional Pascasarjana (PROSNAMPAS), 2(1), 618–625. Https://Proceeding.Unnes.Ac.Id/Snpasca/Article/View/349
  16. Lolombulan, J. H. (2017). Statiska: Bagi Peneliti Pendidikan. Penerbit Andi.
  17. Miftahul, H. (2013). Model-Model Pengajaran Dan Pembelajaran. Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 49.
  18. Nababan, N. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Geogebra Dengan Model Pengembangan Addie Di Kelas XI SMAN 3 Medan. Inspiratif: Jurnal Pendidikan Matematika, 6(1). Https://Doi.Org/10.24114/Jpmi.V6i1.19657
  19. Nando, T., Tahir, M., & Turmuzi, M. (2023). Pengaruh Model Pembelajaran Example Non Example Terhadap Pemahaman Konsep Matematika. Journal Of Classroom Action Research, 5(Specialissue), 66–71. Https://Doi.Org/10.29303/Jcar.V5ispecialissue.4037
  20. Nurlina, N., & Bahri, A. (2021). Teori Belajar Dan Pembelajaran. Makassar: CV. Berkah Utami.
  21. Oennus, T. O., Erni, E., & Habibie, R. K. (2019). Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran Example Non Example Terhadap Hasil Belajar Matematika. Pedagogi: Jurnal Pendidikan Dasar, 7(5). Http://Dx.Doi.Org/10.23960%2Fpedagogi.V7i5.18503
  22. Pakaya, A., & Machmud, T. (2021). The Development Of Geogebra-Assisted Mathematics Learning Media On Geometry Of Space Flat-Side Of Cubes And Blocks. Journal Of Physics: Conference Series, 1968(1), 12023. Http://Dx.Doi.Org/10.1088/1742-6596/1968/1/012023
  23. Pebriana, E. (2019). Penerapan Media Geogebra Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemahaman Konsep Siswa Kelas Vii F Smpn 2 Kauman. Universitas Muhammadiyah Ponorogo. Http://Dx.Doi.Org/10.24269/Ed.V3i2.306
  24. Pramesti, B. T., & Mampouw, H. L. (2020). Analisis Pemahaman Konsep Peluang Siswa Smp Ditinjau Dari Teori Apos. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 4(2), 1054–1063. Https://Doi.Org/10.31004/Cendekia.V4i2.230
  25. Priyono, M. (2016). Metode Penelitian Kuantitatif. Sidoarjo: Zifatma Publishing.
  26. Rahmah, R., Ikashaum, F., & Cahyo, E. D. (2021). Pemahaman Konsep Dan Perspektif Siswa Terhadap Geometri. Linear: Journal Of Mathematics Education, 135–143. Https://Doi.Org/10.32332/Linear.V1i2.2950
  27. Satria, M. (2020). Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa Melalui Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Examples Non Examples. SIGMA: Jurnal Pendidikan Matematika, 12(1), 1–10. Https://Doi.Org/10.26618/Sigma.V12i1.3901
  28. Sembiring, T. Y., Purba, R. R., Silangit, M. S. U., Manik, E., & Hutauruk, A. J. B. (2023). Implementasi Geogebra Untuk Meningkatkan Kemampuan Guru Dalam Penggunaan Media Pembelajaran Matematika Di Era 4.0. Jurnal Curere, 7(2), 238–244. Http://Dx.Doi.Org/10.36764/Jc.V7i2.1154
  29. Sugiyono, D. (2019). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif Dan R&D.
  30. Suratman, A., Afyaman, D., & Rakhmasari, R. (2019). Pembelajaran Berbasis TIK Terhadap Hasil Belajar Matematika Dan Motivasi Belajar Matematika Siswa. Jurnal Analisa, 5(1), 41–50. Https://Doi.Org/10.15575/Ja.V5i1.4828
  31. Suryawan, I. P. P., & Permana, D. (2020). Media Pembelajaran Online Berbasis Geogebra Sebagai Upaya Meningkatkan Pemahaman Konsep Matematika. Prisma, 9(1), 108–117. Https://Doi.Org/10.35194/Jp.V9i1.929
  32. Susanto, E., & Susanta, A. (2022). Pelatihan Penyusunan Instrumen Tes Matematika Online Berbasis PISA Bagi Guru Matematika SMP Bengkulu. JPM: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 2(3), 114–120. Https://Doi.Org/10.47065/Jpm.V2i3.330
  33. Sutopo, N. A., & Ratu, N. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Geogebra Classroom Sebagai Penguatan Pemahaman Konsep Materi Translasi Siswa SMP Kelas IX. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 6(1), 10–23. Https://Doi.Org/10.31004/Cendekia.V6i1.971
  34. Suyanto, Amal, A. L., Noor, M. A., & A. I. T. (2018). Analisis Data Penelitian Petunjuk Praktis Bagi Mahasiswa Kesehatan Menggunakan SPSS. UNISSULA PRESS.
  35. Wagiran, W. (2013). Metodologi Penelitian Pendidikan: Teori Dan Implementasi. Budi Utama.
  36. Wicaksana, E. (2020). Efektifitas Pembelajaran Menggunakan Moodle Terhadap Motivasi Dan Minat Bakat Peserta Didik Di Tengah Pandemi Covid -19. Eduteach : Jurnal Edukasi Dan Teknologi Pembelajaran, 1(2), 117–124. Https://Doi.Org/10.37859/Eduteach.V1i2.1937
  37. Widana, I. W. (2020). Pengaruh Model Pembelajaran Reciprocal Teaching Terhadap Hasil Belajar Matematika Dengan Mengontrol Kemandirian Belajar. Jurnal Emasains: Jurnal Edukasi Matematika Dan Sains, 9(2), 2016–2223. Https://Doi.Org/10.5281/Zenodo.4305121
  38. Widana, I. W., & Muliani, N. P. L. (2020). Uji Persyaratan Analisis. Klik Media.
  39. Yunita, S. (2020). Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Materi Transformasi Melalui Media Geogebra Kelas IX Di SMP N 2 Banjit Way Kanan. Attractive: Innovative Education Journal, 2(2), 89–106. Http://Dx.Doi.Org/10.51278/Aj.V2i2.43

DB Error: Unknown column 'Array' in 'where clause'