Main Article Content

Abstract

The purpose of this research is religious development in increasing religiosity, how to respond to descriptions and how the results of religious development activities are. Qualitative research method with a descriptive approach. The research subjects were prisoners, Ustadz, and correctional officers. Data collection techniques are observation and interviews. Data analysis through data reduction, data presentation, and drawing conclusions. The results of the study indicate that urgent religious development is held in correctional institutions in collaboration with several institutions such as the Islamic Shari'ah Service, the Syari'ah Court, the Indonesian Da'i Association, the Ulema Consultative Council, and the Darul Mukhlisin Islamic Boarding School in Aceh Tamiang. The results of this collaboration confirmed the Al-Hikmah Islamic Boarding School in the Correctional Institution. The existence of the Al-Hikmah Islamic Boarding School helps religious development in the form of congregational prayers, dhikr, prayer, reading the Koran, cults, and studying books, and conducting religious studies filled by several ustadz from outside the prison. The response to religious development activities was initially very refusal, but gradually the people realized the benefits of these activities. The religious guidance carried out has an effect on increasing the religiosity of the inmates so that religious behavior can be seen in various religious activities.

Keywords

Religious Development Religiosity Prisoners

Article Details

How to Cite
Ikhwani, S., Nasir, M., & Marimbun, M. (2021). Pembinaan Keagamaan dalam Meningkatkan Religiositas Narapidana dan Implikasinya dalam Bimbingan dan Konseling. Syifaul Qulub: Jurnal Bimbingan Dan Konseling Islam, 2(1), 20-32. https://doi.org/10.32505/syifaulqulub.v2i1.3240

References

  1. Amin, S. M. (2010). Bimbingan dan konseling Islam. Amzah.
  2. Andriyani, I. N. (2015). Menjaga Kesucian Fitrah Manusia. Al-Manar, 4(2).
  3. Aziza, A. (2018). Konseling Qur’ani Dalam Bentuk Terapi Fitrah Dengan Menggunakan Teknik-Teknik Reinforcement Positif Untuk Mengatasi Akhlak Buruk Pada Siswa Smk Nw Renco Tahun Ajaran 2017/2018 (Doctoral Dissertation, Universitas Hamzanwadi).
  4. Damayanti, D. (2011). Profesionalisme Petugas Lembaga Pemasyarakatan Dalam Pembinaan Narapidana Di Lembaga Pemasyarakatan Klas Iia Wirogunan Yogyakarta (Doctoral dissertation, UAJY).
  5. DM, I. S. (2017). Jaminan HAM untuk Narapidana dalam Kacamata Sistem Pemasyarakatan di Indonesia. Lex Scientia Law Review, 1(1), 33-40.
  6. Febriani, L. F. (2020). Gambaran Religiusitas Pada Narapidana Di Lembaga Pemasyarakatan Kelas II A Jember (Doctoral dissertation, Universitas Muhammadiyah Jember).
  7. Fitriani, A. (2016). Peran religiusitas dalam meningkatkan psychological well being. Al-Adyan: Jurnal Studi Lintas Agama, 11(1), 57-80.
  8. Gamis, E. J. (2016). Perlindungan Hak-hak Narapidana terhadap Diskriminasi dalam Lembaga Pemasyarakatan. Lex Administratum, 4(3).
  9. Inayah, N. (2020). Pelaksanaan Bimbingan Rohani Dalam Meningkatkan Religiusitas Narapidana Perempuan Di Lembaga Pemasyarakatan Kelas II B Pati (Doctoral dissertation, IAIN KUDUS).
  10. Iryani, E. (2017). Hukum Islam, Demokrasi dan Hak Asasi Manusia. Jurnal Ilmiah Universitas Batanghari Jambi, 17(2), 24-31.
  11. Islamiyah, S. S. (2020). Pembinaan agama Islam dalam meningkatkan religiusitas narapidana di Pesantren At-Taubah Lembaga Pemasyarakatan Klas I Malang (Doctoral dissertation, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim).
  12. Jalaludin, R. (2009). Psikologi Komunikasi. bandung: Pt Remaja Rosdakarya.
  13. Juliana, S. (2015). Pelaksanaan Pembinaan Kemandirian Narapidana Di Lembaga Pemasyarakatan Kelas II A Bengkalis Kabupaten Bengkalis. WEDANA: Jurnal Kajian Pemerintahan, Politik dan Birokrasi, 1(1), 25-40.
  14. Makmun, S.A. (2000). Psikologi Kependidikan Perangkat Sistem Pengajaran Modul, Bandung: PT Remaja Rosdakarya
  15. Marimbun, M. (2019). Minat Membaca dan Implementasinya dalam Bimbingan dan Konseling . ENLIGHTEN: Jurnal Bimbingan Konseling Islam, 2(2), 74-84.
  16. Marimbun, M. (2021). Meningkatkan Aspirasi Karier di Sekolah Melalui Layanan Bimbingan dan Konseling. Jurnal Wahana Konseling, 4(1), 1-12.
  17. Marimbun, M. (2021). Meningkatkan Minat Membaca Mahasiswa Melalui Bimbingan Kelompok Topik Tugas. KOPASTA: Journal of the Counseling Guidance Study Program, 8(1), 54-65.
  18. Mastiyah, I. (2018). Religiusitas Siswa Madrasah Aliyah dan Sekolah Menengah Atas. Edukasi, 16(3), 294702.
  19. Mayasari, R. (2014). Religiusitas Islam dan kebahagiaan (Sebuah telaah dengan perspektif psikologi). Al-Munzir, 7(2), 81-100.
  20. Mujib, A., & Mudzakkir, J. (2006). Ilmu pendidikan islam.
  21. Mulyani, S. (2018). Bimbingan agama melalui teknik clien centred dalam pembentukan kepribadian remaja: study deskriptif di Yayasan Pendidikan Satu Atap As-Solehhiyah Kelas IX Kec. Bojongsoang (Doctoral dissertation, UIN Sunan Gunung Djati Bandung).
  22. Nisa, A. (2019). Analisis Kenakalan Siswa Dan Implikasinya Terhadap Layanan Bimbingan Konseling. JURNAL EDUKASI: Jurnal Bimbingan Konseling, 4(2), 102-123.
  23. Nurhapidoh, L. (2019). Bimbingan keagamaan untuk menanamkan nilai karakter religius bagi siswa: Penelitian di SD Bintang Madani Cisaranten Bina Harapan, Arcamanik, Kota Bandung (Doctoral dissertation, UIN Sunan Gunung Djati Bandung).
  24. Nurhuda, M. (2020). Perlakuan Khusus Terhadap Narapidana Dalam Perspektif Hukum Pemasyarakatan (Doctoral dissertation, Fakultas Hukum Universitas Pasundan).
  25. Nursakilah, N. (2019). Implementasi Bimbingan Keagamaan Dalam Membangun Sikap Toleransi Beragama Santri Di Tengah Komunitas Tionghoa Di Pondok Pesantren Kauman Kecamatan Lasem Kabupaten Rembang (Doctoral dissertation, IAIN KUDUS).
  26. Prayitno. 2004. Seri layanan konseling. FIP UNP.
  27. Purwasari, J. (2013). Pelaksanaan pendidikan dan pembinaan warga binaan pemasyarakatan wanita di lembaga pemasyarakatan klas ii a samarinda berdasarkan undang-undang nomor 12 tahun 1995. Journal of Law (Jurnal Ilmu Hukum), 1(2), 154-165.
  28. Rahim, D. H. (2021). Layanan bimbingan konseling seseorang untuk meningkatkan kedisiplinan shalat berjamaah: Penelitian di MA Soebono Mantofani Jombang Ciputat Tanggerang Selatan (Doctoral dissertation, UIN Sunan Gunung Djati Bandung).
  29. Rahmawati, A. (2016). Panduan Pembinaan Sekolah Rumah. Jawa Barat: PP PAUD dan Dikmas.
  30. Ridwan, A. (2018). Peran guru agama dalam bimbingan konseling siswa sekolah dasar. Risâlah, Jurnal Pendidikan dan Studi Islam, 4(1, March), 1-13.
  31. Safrilsyah, S., Baharudin, R., & Duraseh, N. (2010). Religiusitas Dalam Perspektif Islam: Suatu Kajian Psikologi Agama. Substantia: Jurnal Ilmu-Ilmu Ushuluddin, 12(2), 399-412.
  32. Saryono, S. (2016). Konsep Fitrah dalam Perspektif Islam. Medina-Te: Jurnal Studi Islam, 12(2), 161-174.
  33. Stark, R. & Glock, C. Y. (1968). American Piety: The Nature of Religious Commitment, Berkeley : University of California Press
  34. Sukardi, D. W. (2003). Pengantar pelaksanaan program bimbingan dan konseling di sekolah. Jakarta: Rineka Cipta.
  35. Sutoyo, A. (2013). Bimbingan dan Konseling Islami (teori dan praktik). Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
  36. Whiny Dhiniyati, N. (2019). Pembinaan Narapidana Melalui Pendidikan Keterampilan Pembuatan Sandal Untuk Kemandirian (Studi pada Lembaga Pemasyarakatan Kelas II B Kota Tasikmalaya) (Doctoral dissertation, Universitas Siliwangi).