Komunikasi Interpersonal melalui Layanan Bimbingan Kelompok di STAI Ma'arif Jambi

  • Yulianti Yulianti Bimbingan Konseling Pendidikan Islam (BKPI), Sekolah Tinggi Agama Islam (STAI) Ma’arif Jambi, Indonesia
  • Ria Hayati Program Studi Bimbingan Konseling Islam,Universitas Islam Negeri (UIN) Sumatera Utara, Indonesia
Keywords: Interpersonal Communication, Group Guidance Service, Colage Student

Abstract

This study aims to determine the application of group guidance services to develop colage student interpersonal communication in STAI MAARIF JAMBI study program BKPI. The research method used is descriptive qualitative. Data obtained from interviews, observations and documentation sourced from students of the BKPI Study Program STAI MAARIF JAMBI. The collected data is followed up with data reduction, data display and drawing conclusions. Group guidance service is one of the services that exist in counseling guidance services, where group guidance services aim to train students to dare to express their opinions, train to convey solutions, practice critical thinking. Group guidance services are expected to be able to improve students' skills in good communication.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arikunto, S. (2006). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan dan Praktik, Jakarta: Rineka Cipta.

Depdikbud. (1995). Kamus Besar Bahasa Indonesia, Jakarta: Balai Pustaka.

Effendi, O. U. (2009). Ilmu Komunikasi (Teori dan Praktek), Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Lasswell, H. D. & Kaplan, A. (1970). Power of Society, New Haven: Yale University Press.

Lunardi, A. G. (2001). Komunikasi Mangena, Yogyakarta: Kanisius.

Prayitno. (1995). Layanan dan Bimbingan Konseling Kelompok, Jakarta: Ghalia Indonesia.

Purwanti, I.Y. (2010). Layanan Bimbingan Kelompok untuk Mengurangi Kesulitan Belajar, UNY

Susanto, A. 2014. Perkembangan Anak Usia Dini Pengantar dalam Berbagai Aspeknya. Jakarta: Kencana Prenadamedia Group.

Gumittiri, A. M. 2018. Efektivitas Metode Pembelajaran Field Trip Terhadap Peningkatan Kecerdasan Naturalis Anak Di Taman Kanak-Kanak Pertiwi Dampang Kabupaten Bantaeng. Artikel. Makassar: Program pascasarjana Universitas negeri Makassar.

Seefeldt, C., & Barbara A. W. 2008. Pendidikan Anak Usia Dini Menyiapkan Anak Usia Tiga, Empat dan Lima Tahun Masuk Sekolah. Jakarta: PT. Indeks.

Mubayidh, M. 2006. Kecerdasan dan Kesehatan Emosional Anak. Jakarta: Pustaka Al-Kautsar.

Santrock, J. W. 2011. Masa Perkembangan Anak-Children. Jakarta: PT. Salemba Humanika.

Marwiyati, S., & Istianingsih. 2020. Pembelajaran Saintifik pada Anak Usia Dini dalam Pengembangan Kreativitas di Taman Kanak-Kanak. Jurnal. Published. Yogyakarta: Universitas Islam Negeri Sunan Kalijaga Yogyakarta.

Suyadi. 2009. Psikologi Belajar PAUD. Yogyakarta. Pedagogia.

Romlah, T. (2001). Teori dan Praktek Bimbingan Kelompok, Malang: UNM.

Syahrul, M. (2015). Layanan Bimbingan Kelompok terhadap Peningkatan Penyesuaian Siswa, 1(1), 46-60.

Supratiknya. (1995). Komunikasi Antarpribadi Tinjauan Psikologis, Yogyakarta: Kanisius.

Widjaja. (2000). Ilmu Komunikasi (Pengantar Studi), Jakarta: Rineka Cipta.

Wiryanto. (2004). Pengantar Ilmu Komunikasi, Jakarta: Grasindo.

Published
2021-12-31
How to Cite
Yulianti, Y., & Hayati, R. (2021). Komunikasi Interpersonal melalui Layanan Bimbingan Kelompok di STAI Ma’arif Jambi. Syifaul Qulub: Jurnal Bimbingan Dan Konseling Islam, 2(2), 58-64. https://doi.org/10.32505/syifaulqulub.v2i2.3777
Section
Articles