Main Article Content

Abstract

The purpose of this study is to determine if there is a connection between the self-confidence of class X students at SMK Negeri 1 Perbaungan and the assertive training technique group guidance services. This examination test was taken utilizing a purposive inspecting procedure in light of foreordained rules. The information assortment procedure for this exploration is as a poll given to understudies with four sorts of scores gave, to be specific unequivocally concur, concur, dissent, emphatically conflict. This exploratory setup utilizes clear quantitative and correlational strategies. In view of the consequences of examination at SMK Negeri 1 Perbaungan, it shows that there is a connection between decisive preparation method bunch direction administrations and the self-assurance of class X understudies at SMK Negeri 1 Perbaungan. This is demonstrated by working out the Item Second connection test between factor X (Emphatic Preparation Specialized Gathering Direction Administrations) and variable Y (Self-assurance). Furthermore, seen from rcount = 0.261 with n = 67 at an importance level of 5%, the worth of rtable = 0.237 can be gotten. rcount > rtable, in particular (0.261 > 0.237).

Keywords

Group Guidance Services Assertive Training Techniques Self-Confidence

Article Details

How to Cite
Nasia, N. P. D., & Dewi, I. S. (2024). Hubungan Layanan Bimbingan Kelompok Teknik Asertive Training dengan Kepercayaan Diri. Syifaul Qulub: Jurnal Bimbingan Dan Konseling Islam, 4(2), 80-88. https://doi.org/10.32505/syifaulqulub.v4i2.6520

References

  1. Arikunto. 2010. Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: PT RINEKA CIPTA.
  2. Dewa Ketut Sukardi, Proses Bimbingan dan Konseling disekolah, (Jakarta: Rineka Cipta, 2015).
  3. Geral Corey, Teori dan Praktek Konseling & Psikoterapi, Bandung, PT. Refika Aditama, 2017. hal 220
  4. Ghufron, M. Nur., & Rini Risnawati S (2021). Teori-teori Psikologi. Jogjakarta: Ar-Ruzz Media.
  5. Rini (2018). Menumbuhkan kepercayaan diri siswa. JRTI (Jurnal Riset Tindakan Indonesia), 2(2).
  6. Romlah (2017). Layanan Bimbingan Kelompok untuk Meningkatkan Keterampilan Belajar Siswa. Edukasia: Jurnal Penelitian Pendidikan Islam, 10(2).
  7. Imam Prasetiyo, “Pengaruh Konseling Kelompok dengan Teknik Asertive training untuk Meningkatkan Kepercayaan Diri Belajar” (UIN Raden Intan Lampung, 2018).
  8. Latipun (2018). Meningkatkan Rasa Percaya Diri Siswa SMP dengan Menggunakan Teknik Assertive Training. KONSELI: Jurnal Bimbingan dan Konseling (E- Journal), 5(1), 23-34.
  9. Prayitno, Dasar-Dasar Bimbingan dan Konseling (Jakarta: Rineka Cipta, 2018)
  10. Prayitno, P., Afdal, A., Ifdil, I., & Ardi, Z. (2017). Layanan Bimbingan Kelompok dan Konseling Kelompok yang Berhasil: Dasar dan Profil.
  11. Sugiyono. 2018. Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.
  12. Teknik Asertive training Pada Siswa Improving of Self Confidence in Learning by Using Assertive Training Techniques in Students.”Jurnal Bimbingan dan konseling. 2019 h 3-16. Alberti, S. (2018). Efektivitas pelatihan asertivitas untuk meningkatkan keterampilan komunikasi interpersonal (Doctoral dissertation,
  13. Universitas Gadjah Mada).
  14. Khan (2018). Pengaruh Pelatihan Asertive terhadap Asertifitas Siswa Baru dan Keberanian serta Kepercayaan diri siswa untuk memutuskan kehendak baiknya. DINAMIKA
  15. PENELITIAN, 14(1).
  16. Saputra, W. N. E., & Prasetiawan, H. (2018). Meningkatkan Percaya Diri Siswa melalui Teknik Cognitive Defusion. Jurnal Kajian Bimbingan Dan Konseling, 3(1), 14-21.
  17. Yusup, F. (2018). Uji validitas dan reabilitas instrument penelitian kuantitatif. Tarbiyah: Jurnal Ilmiah Kependidikan. 7(1).
  18. Thursan, Hakim, Mengatasi Rasa Tidak Percaya Diri, Jakarta : Puspa Swara 2018. hal. 72.
  19. Abu Al-Ghifari, Percaya Diri Sepanjang Hari Panduan Sukses Generasi Qurani Bandung : Mujahid Press 2018, hal. 16.
  20. Kamil, B., Monica, M. A., & Maghrobi, A.
  21. B. (2018). Meningkatkan Rasa Percaya Diri Siswa SMP dengan Menggunakan Teknik Assertive Training. KONSELI: Jurnal Bimbingan dan Konseling (E- Journal), 5(1), 23-34.
  22. Nursalim, N. (2018). Efektivitas Bimbingan Kelompok dengan Teknik Assertive Training untuk Meningkatkan Kompetensi Interpersonal Siswa Kelas X SMA Negeri 2 Kandangan. Tarbiyah Islamiyah: Jurnal Ilmiah Pendidikan Agama Islam, 6(1).
  23. Safitri, E. Y., Widiastuti, R., & Andriyanto,
  24. R. E. (2018). Meningkatkatkan Rasa Percaya Diri Dalam Pembelajaran Dengan Menggunakan Teknik Assertive Training Pada Siswa. ALIBKIN (Jurnal Bimbingan Konseling), 6(4).
  25. Halik, A., & Rakasiwi, N. (2020). Efektivitas Bimbingan Kelompok Teknik Sosiodrama untuk Meningkatkan Kepercayaan Diri Siswa. Consilium: Berkala Kajian Konseling dan Ilmu Keagamaan, 7(1), 32-44.
  26. Dapa, N. A & Mangantes, L. M. 2021. Bimbingan Konseling Anak. Deepublish.
  27. Dewi, I. S. (2014). Meningkatkan Kepercayaan Diri dalam Bersosialisasi melalui Penerapan Layanan Bimbingan Kelompok Teknik Sosiodrama pada Siswa Kelas Xi di SMA Negeri 1 Siabu T.A. 2013/2014 (Doctoral dissertation).
  28. UMN. 2023. Panduan Penulisan Skripsi Mahasiswa. Medan:FKIP UMN AW.