Main Article Content
Abstract
The purpose of this research is to determine the effectiveness of Rational Emotive Behavior Therapy group counseling to increase students' Forgiveness. The research design uses Non-Equivalent Control Group Design with Experimental and Control Groups. The sampling technique uses Purposive Sampling with sample criteria that have a low category Forgiveness Score. The scale used is the Heartland Forgiveness Scale (HFS18) which has a validity of r up to 0.569 and reliability α = 0.830. Research results show that Rational Emotive Behavior Therapy group counseling is effective in increasing students' Forgiveness. Apart from that, there are variables belief (belief), emotion regulation (emotion regulation), and self-disclosure (self-disclosure) which influence students' level of forgiveness. The conclusion of this research shows that providing group counseling using the Rational Emotive Behavior Therapy approach is effective in increasing student forgiveness. Suggestions for future researchers are to involve the variables belief (belief), emotion regulation (emotion regulation), and self-disclosure which influence student forgiveness.
Keywords
Article Details
References
- Andari, A. (2015). Peningkatan Keterbukaan Diri (Self Disclosure) Melalui Konseling Kelompok dengan Pendekatan Person Centered pada Siswa Kelas VII SMP IT Abu Bakar Yogyakarta. Jurnal Riset Mahasiswa Bimbingan dan Konseling.
- Anggara, Bayu (2017) Keefektifan Teknik Cognitive Restructuring untuk meningkatkan forgiveness siswa SMP. Master thesis, Universitas Negeri Malang.
- Bidayah, A., & Karneli, Y. (2023). Konseling Kelompok Dengan Menggunakan Pendekatan Rational Emotive Behaviour Therapy Dalam Mengatasi Perilaku Self Injury Remaja : Literature Review. 1(4), 1–6.
- Campbell, Stanley. 1966. Experimental and Quasi – Experimental Designs For Research. Rand Mcnally College Publishing Company, Chicago
- Efford, B.T. (2016). 40 teknik yang harus diketahui setiap konselor (edisi kedua). Alih bahasa: H.P. Soetjipto & S.M. Soetjipto. Yogyakarta: Pustaka Belajar
- Ellis, A., David, D., & Lynn, S. J. (2010). Rational and Irrational Beliefs: A Historical and Conceptual Perspective. Rational and Irrational Beliefs: Research, Theory, and Clinical Practice, 3–22.
- Fatmawaty, R. (2018). Fase-fase Masa Remaja. Jurnal Reforma, VI. (02), 55–65.
- Fitriany, R. Desra, H. H. ., & Candra, I. (2022). Hubungan Kematangan Emosi dengan Forgiveness pada Siswa Sman 1 Lembah Gumanti: Relations between Emotional Maturity and Forgiveness in Student of SMAN 1 Lembah Gumanti. Jurnal Psikologi Jambi, 7(02), 62-70. https://doi.org/10.22437/jpj.v7i02.22458
- Hadriami, E. (2006). Keputusasaan dan Bunuh Diri. Psikodemensia, 5 (2), 207-214
- Kartika, Y., & Nisfiannoor, M. (2017). Hubungan Antara Regulasi Emosi Dan Penerimaan Kelompok Teman Sebaya Pada Remaja. Jurnal Psikologi, 2(2), 160–178.
- Khoiriyah, K., & Habsy, B. A. (2018). Keefektifan Konseling Kelompok Rational Emotive Behavior Untuk Meningkatkan Self Esteem Siswa Sma. Perspektif Ilmu Pendidikan, 32(2), 127–135. https://doi.org/10.21009/pip.322.5
- Malik, N., & Suminar, D. (2022). Regulasi Emosi Dan Forgiveness Pada Remaja Korban Cyberbullying. Jurnal Psikologi Malahayati, 4(2). doi:https://doi.org/10.33024/jpm.v4i2.7104
- Nalle, I. V. A., & Khotimah, H. (2020). Forgiveness mahasiswa ditinjau dari dukungan sosial. Jurnal Psikologi Tabularasa, 15(1), 12-18. doi: https://doi.org/10.26905/jpt.v16i1.4820
- Nindyakirana, R. H., Manajemen, J., Ekonomi, F., Semarang, U. N., & Artikel, I. (2016). Membangun Emosi Positif melalui Promosi Penjualan dan Lingkungan Toko Dampaknya terhadap Impulse Buying. Management Analysis Journal, 5(4), 375–388.
- Nugroho, A. A., Handayani, A., & Maulia, D. (2022). Implementasi Bimbingan Kelompok Teknik Diskusi dalam Meningkatkan Pemahaman Diri Peserta Didik Kelas VIII di SMP Negeri 6 Pekalongan. Jurnal Pendidikan dan Konseling (JPDK), 4(6), 3456-3466.
- Oktaviani, R., Kholili, M. I., Susilo, A. T. (2020). Hambatan Keterbukaan Diri dengan Teman Sebaya: Studi Kasus Dua Siswa SMK. Jurnal Psikoedukasi dan Konseling, 4 (2), 91-106
- Permana, M. Z. (2021). Mengenal Dasar-Dasar Emosi Dalam Menghadapi Pandemi. PLAKAT (Pelayanan Kepada Masyarakat), 3(1), 26. https://doi.org/10.30872/plakat.v3i1.5598
- Pudjiastuti, S. R., Ilis, N., & Ati, H. M. (2020). Penerapan Metode Diskusi Dalam Meningkatkan Pemahaman Globalisasi. Jurnal Pendidikan Dan Pengajaran Guru Sekolah Dasar (JPPGuseda), 3(2), 133-138.
- Purba, A. T. D. B., & Kusumawati, R. Y. (2019). Hubungan antara kecerdasan emosi dengan forgiveness pada remaja yang putus cinta akibat perselingkuhan. Jurnal Psikologi Konseling Vol, 14(1).
- Putri, F. W., Hartati, T., & Mulyasari, E. (2019). Penerapan Metode Drill untuk Meningkatkan Keterampilan Menulis Permulaan Siswa Kelas II SD. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 4(3), 155–166.
- Rahmawati, P. A. (2014). Hubungan antara kepercayaan dan keterbukaan diri terhadap orangtua dengan perilaku memaafkan pada remaja yang mengalami keluarga broken home di SMKN 3 & SMKN 5 Samarinda. Psikoborneo: Jurnal Ilmiah Psikologi, 2(3).
- Rahmawati. (2022). Efeketivitas konseling kelompok dalam meningkatkan efikasi diri siswa sma/smk: systematic literature review. 3(2), 1–7.
- Raito, R., & Agustin, S. (2022). Pengaruh implementasi matode diskusi terhadap kemampuan berpikir kritis siswa pada mata pelajaran PAI kelas X otomatisasi dan tata kelola perkantoran (OTKP) di SMK Ciledug Al Musaddadiyah. Masagi, 1(1), 74-81.
- Sabili & Suleeman. (2016). Hubungan forgiveness dan psychological well-being pada perempuan dari kelompok minoritas seksual. Undergraduate thesis, Fakultas Psikologi, Universitas Indonesia
- Sani, Mutiara (2018) Konseling Individual Dengan Pendekatan REBT Pada Remaja Awal Putus Sekolah (Studi Kasus di Desa. Kubang Puji, Kec. Pontasyng Kabupaten Serang-Banten). Diploma atau S1 thesis, Universitas Islam Negeri "SMH" Banten.
- Satata, D. B. M., & Shusantie, M. A. (2021). Analisis Hubungan Interpersonal Dalam Film Tilik Pada Perspektif PsikologI. Jurnal Dinamika Sosial Budaya, 23(1), 108-114.
- Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kualitatif, Kuantitatif dan R&D.Bandung: Alfabeta
- Thompson, L. Y., Snyder, C. R., Hoffman, L., Michael, S. T., Rasmussen, H. N., Billings, L. S., Heinze, L., Neufeld, J. E., Shorey, H. S., Roberts, J. C, & Roberts, D. E. (2005). Dispositional forgiveness of self, others, and situations. Journal of Personality, 73, 313-359.
- Ulviani, T., & Karneli, Y. (2023). Berinteraksi Sosial Dengan Konseling Kelompok Rational Emotive Behavior Therapy : Literature Review. 1(4).
- Wai S. Tse, dan T.H.J. Yip. (2009). Relationship among dispositional forgiveness of others, interpersonal adjustment and psychological well-being: Implication for interpersonal theory of depression, Personality and Individual Differences, Volume 46, Issue 3.