Main Article Content

Abstract

The transformation of the Islamic education system includes goals, students, curriculum, methods, and infrastructure. In this case, in order to carry out activities in accordance with the guidance of Shara`, we should make the Koran and Hadith the basis for action and treatment in education. Based on the results of the literature study analysis, the transformation of the Islamic Education system in the digital era is justified in Islam as a tool to live life in accordance with existing sharia without having to oppose and deviate from shara`, especially in the implementation of Islamic Education. Therefore, the transformation of the Islamic education system makes the hadith as a basic material considering the educational process carried out by seeing humans as the subject of education, starting with the transformation of Islamic education which starts with the introduction of philosophical theology about humans as a caliph of God on this earth.

Keywords

Digital era Education system, Hadith, Transformation,

Article Details

References

  1. Al-Mawardi. (n.d.). Adab al-dunya wal al-din (3rd ed., pp. 45–46). Syorkah Bongkol Indah.
  2. Amelinda, D., Asbari, M., Insan, U., Indonesia, P., & Jakarta, U. M. (2023). Transformasi pendidikan PAUD dan kesetaraan: Akselerasi peningkatan dan pendanaan. 02(06), 13–17.
  3. AZPCP Gunawan. (2019). Landasan teori 21 konsep dasar sistem pengertian sistem. 9–22.
  4. Bukhari, S. (1358). Bab bidail wahyi juz 1.
  5. Etistika Y W, Dwi A S, & Amat N. (2016). Transformasi pendidikan abad 21 sebagai tuntutan. Jurnal Pendidikan, 1, 263–278. http://repository.unikama.ac.id/840/32/263-278 Transformasi Pendidikan Abad 21 Sebagai Tuntutan Pengembangan Sumber Daya Manusia di Era Global .pdf. diakses pada; hari/tgl; sabtu, 3 November 2018. jam; 00:26, wib.
  6. Hanurawan, F. (2016). Metode penelitian kualitatif untuk ilmu psikologi. Raja Grafindo Persada.
  7. Iswati. (2017). Transformasi pendidikan agama Islam dalam membangun nilai karakter peserta didik yang humanis religius. Pendidikan Islam Al I’tibar, 3(1), 41–55.
  8. Nadjih, D., & Imroatun, I. (2016). Hadits tentang pendidikan jasmani anak usia dini. Prosiding Seminar Nasional Peran Pengasuhan Anak Raudhatul Atfal Dalam Membangun Karakter Bangsa, 51–64. http://repository.uinbanten.ac.id/1420/9/09 - Prosiding PGRA - Difla Nadjih.pdf%0Ahttps://www.academia.edu/39959689/HADITS_TENTANG_METODE_PENDIDIKAN_JASMANI_ANAK_USIA_DINI
  9. Nirwani Jumala, N. F. (2019). Gambaran sistem pendidikan Islam pada masa sahabat. Jurnal Serambi Ilmu, 20(1), 120. https://doi.org/10.32672/si.v20i1.998
  10. Nur, R. J., Astuti, D., Putri, H. D., Reski, & Syamsuria. (2016). Studi etnografi pada suku To Balo di Desa Bulo-Bulo Kecamatan Pujananting Kabupaten Barru Sulawesi Selatan. Pena: Jurnal Kreativitas Ilmiah Mahasiswa Unismuh, 3(2), 503–515. https://media.neliti.com/media/publications/248820-studi-etnografi-pada-suku-to-balo-di-des-dc6d1b7b.pdf
  11. Nurcholis, D. (2019). (M. dan Naufil (ed.); 1st ed.). ABIMANYU CV. Parasurama Education.
  12. Palahudin, P., Hadiana, M. E., & Basri, H. (2020). Implementasi standar pengelolaan pendidikan dalam mencapai tujuan pendidikan Islam. J-PAI: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 7(1), 1–8. https://doi.org/10.18860/jpai.v7i1.9776
  13. Riri Nurandriani, & Sobar Alghazal. (2022). Konsep pendidikan Islam menurut Ibnu Khaldun dan relevansinya dengan sistem pendidikan nasional. Jurnal Riset Pendidikan Agama Islam, 27–36. https://doi.org/10.29313/jrpai.v2i1.731
  14. Rohman, F. (2021). Tujuan pendidikan Islam pada hadis-hadis populer dalam Shahihain. Ta’dibuna: Jurnal Pendidikan Islam, 10(3), 367. https://doi.org/10.32832/tadibuna.v10i3.5107
  15. Sari, M. P., Wijaya, A. K., Hidayatullah, B., Sirodj, R. A., & Afgani, M. W. (2023). Penggunaan metode etnografi dalam penelitian sosial. Jurnal Pendidikan Sains Dan Komputer, 3(01), 84–90. https://doi.org/10.47709/jpsk.v3i01.1956
  16. Sholihah, A. M., & Maulida, W. Z. (2020). Pendidikan Islam sebagai fondasi pendidikan karakter. QALAMUNA: Jurnal Pendidikan, Sosial, Dan Agama, 12(01), 49–58. https://doi.org/10.37680/qalamuna.v12i01.214
  17. Suryana A. (2017). Metode penelitian kualitatif. 17, 43. http://repository.unpas.ac.id/30547/5/BAB III.pdf
  18. Suyudi, M. (2019). Upaya transformasi pendidikan Islam berdasarkan paradigma dan filosofinya. Qalamuna - Jurnal Pendidikan, Sosial, Dan Agama, 11(1), 1–11.
  19. Tarmidzi, S. (2649). Musnad Tarmidzi.
  20. Yasin, F. A. (2018). Transformasi pendidikan Islam dalam mewujudkan moralitas santri kepulauan: Studi multi kasus Pondok Pesantren di Kepulauan Sapeken Kabupaten Sumenep. http://digilib.uinsby.ac.id/24414/%0Ahttp://digilib.uinsby.ac.id/24414/6/Fauzan Akbari Yasin_F03214015.pdf