WAWASAN BARU KAJIAN NÄ€SIKH-MANSŪKH: Analisis Pemikiran MaḥmÅ«d ṬÄhÄ dan Abdullahi Ahmed An-Naim
Abstract
This paper attempts to analyze one of the main topics in the ‘UlÅ«m Al-QurÄn (Quranic Sciences), namely nÄsikh and mansÅ«kh or theory of abrogation. The study of this concept is very important for an interpreter to avoid mistakes in understanding the verses of the Qur'an. In general, classical scholars understand the study of naskh in terms of the timing of the decline of verses makkÄ«yah and madanÄ«yah. The polemic between supporters and rejecters of the theory of naskh colored the literature of the UlÅ«m Al-QurÄn since the classical period to the present. The majority of classical scholars accepted the concept of nÄsikh-mansÅ«kh, even as a form of miracles of the Qur'an. Unlike the minority groups who did not accept the concept of nÄsikh-mansÅ«kh, for them, all the verses of the Qur'an have their respective contexts. All verses are used because there is no way the verses of the Qur'an can be ignored. However, the past naskh theory was deemed irrelevant by MaḥmÅ«d Muḥammad ṬÄhÄ and Abdullahi Ahmed An-Naim. These two Sudanese thinkers put more emphasized on universal basic values ​​contained in the verses of the Qur'an. So, it could be verses makkÄ«yah abrogated verses madanÄ«yah. ṬÄhÄ and An-Naim want to grounded the universal teachings of Islam, and that can be found in the verses of makkÄ«yah, not madanÄ«yah. This is one of the unique thoughts of the two Sudan thinkers. They want to emphasized gender equality, social justice, social transformation, from reluctance to liberation. The point is that they want the basic values ​​that are universal to be applied in the lives of Muslim communities, not those that are particular. The verses that contain universal basic values ​​was found in the makkÄ«yah, not the madanÄ«yah
References
AbÅ« Zaid, Naá¹£r ḤÄmid, MafhÅ«m al-Naṣṣ: DirÄsah fÄ« ‘UlÅ«m al-Qur’Än, Beirut: Markaz al-á¹ aqÄfÄ« al-ArabÄ«, cet-V, 2008.
‘Akk-Al, KhÄlid ‘Abdur RaḥmÄn Uṣūl al-TafsÄ«r wa QawÄ’iduh, edisi revisi, Beirut: DÄr al-NafÄ’is, cet-II, 1406 H/1986.
An-Naim, Abdullahi Ahmed dan Mohammed Arkoun, dkk, Dekonstruksi Syari’ah II: Kritik Konsep Penjelajahan Lain, trj. Farid Wajidi, Yogyakarta: LKiS, cet-II, 2012.
An-Naim, Abdullahi Ahmed, Dekonstruksi Syari’ah: Wacana Kebebasan Sipil, Hak Asasi Manusia, dan Hubungan Internasional dalam Islam, trj. Ahmad Suaedy dan Amiruddin Arrani, Yogyakarta: LKiS, cet-I, 1994.
_________, ed. Islamic Family Law in a Changing World: A Global Resource Book, London-New York: Zed Books Ltd, 2002.
Baidan, Nashruddin, Wawasan Baru Ilmu Tafsir, Yogyakarta: Pustaka Pelajar, cet-II, 2011.
Dahlan, Moh, Abdullah Ahmed an-Naim: Epistemologi Hukum Islam (Yogyakarta: Pustaka Pelajar, cet-I, 2009.
FaisÄn-Al, Su’ūd bin ‘AbdullÄh, IkhtilÄf al-MufassirÄ«n: AsbÄbuhu wa ĀṡÄruhu, Riyaá¸: DÄr IsybÄ«liyÄ, cet-I, 1418 H/1997 M.
Ibn al-‘ArabÄ«, AbÅ« Bakar Muḥammad bin ‘AbdullÄh bin Muḥammad bin ‘AbdullÄh al-Mu’ÄfirÄ«, al-NÄsikh wa al-MansÅ«kh fÄ« al-Qur’Än al-KarÄ«m, ditaḥqÄ«q oleh ZakariyÄ â€˜UmairÄt, Beirut: DÄr al-Kutub al-IlmÄ«yah, cet-IV, 2010 M.
Ibn al-JauzÄ«, JamÄluddÄ«n AbÅ« al-Faraj ‘Abdur RaḥmÄn bin ‘AlÄ«, NawÄsikh al-Qur’Än, ditaḥqÄ«q oleh AbÅ« ‘AbdullÄh al-‘ĀmilÄ« al-SalafÄ«, Beirut: al-Maktabah al-‘Aá¹£rÄ«yah, 1425 H/2004 M.
Ibn Ḥazm, AbÅ« Muḥammad ‘AlÄ« bin Aḥmad bin Sa’īd bin Ḥazm al-AndalusÄ«, al-NÄsikh wa al-MansÅ«kh fÄ« al-Qur’Än al-KarÄ«m, ditaḥqÄ«q oleh ‘Abdul GaffÄr SulaimÄn al-BandÄrÄ«, Beirut: DÄr al-Kutub al-‘IlmÄ«yah, cet-I, 1406 H/1986 M.
_______al-Nubaż fÄ« Uṣūl al-Fiqh al-ẒÄhirÄ«, ditaḥqÄ«q oleh Muḥammad á¹¢ubḥī Ḥasan ḤallÄq, Beirut: DÄr Ibn Ḥazm, cet-I, 1413 H/1993 M.
IsmÄ’īl, Muḥammad Bakar, DirÄsah fÄ« ‘UlÅ«m al-Qur’Än, Kairo: DÄr al-ManÄr, cet-I, 1411 H/1991 M.
Itr, NÅ«ruddÄ«n, UlÅ«m al-Qur’Än al-KarÄ«m, Damaskus: Maá¹ba’ah al-á¹¢abÄḥ, cet-I, 1414 H/1993 M.
Kamali, Mohammad Hashim, Principles of Islamic Jurisprudence, edisi revisi, Cambridge: Islamic Text Society, 1991.
KhallÄf, ‘Abdul WahhÄb, ‘Ilm Uṣūl al-Fiqh, Kairo: Maktabah al-Da’wah al-IslÄmÄ«yah, cet-VIII, 1388 H/1968 M.
Mayer, Ann Elizabeth, “Ambiguitas An-Naim dan Hukum Pidana Islamâ€, dalam An-Naim, Abdullahi Ahmed dan Mohammed Arkoun, dkk, Dekonstruksi Syari’ah II: Kritik Konsep Penjelajahan Lain, trj. Farid Wajidi, Yogyakarta: LKiS, cet-II, 2012.
Muḥammad Ya’qÅ«b, ṬÄhir MaḥmÅ«d, AsbÄb al-Khaá¹a’ fÄ« al-TafsÄ«r: DirÄsah Ta’ṣīlÄ«yah, al-Mamlakah al-ArabÄ«yah al-Su’ūdÄ«yah: DÄr Ibn al-JauzÄ«, cet-I, 1425 H.
Mustaqim, Abdul, Epistemologi Tafsir Kontemporer, Yogyakarta: LKiS, cet-I, 2010.
Najib, Agus Moh, Evolusi Syari’ah: Ikhtiar Maḥmūd Muḥammad Taha bagi Pembentukan Hukum Islam Kontemporer, Yogyakarta: Nawesea Press, cet-I, 2007.
QÄá¸Ä«-Al-, Abdul FattÄḥ, AsbÄb al-NuzÅ«l an al-á¹¢aḥÄbah wa al-MufassirÄ«n, Kairo: DÄr al-SalÄm li al-ṬibÄ’ah wa al-Nasyr wa al-Tauzī’ wa al-Tarjamah, cet-IV, 1433 H/2012 M.
Qaá¹á¹Än-Al, MannÄ’ KhalÄ«l, MabÄḥiṡ fÄ« ‘UlÅ«m al-Qur’Än, Kairo: Maktabah Wahbah, t.th. dan terbitan Riyadh: MansyÅ«rÄt al-‘Aá¹£r al-Ḥadīṡ.
RÄgib al-Aá¹£fahÄnÄ«, AbÅ« al-QÄsim al-Ḥusain bin Muḥammad bin Mufaá¸á¸hal, Mu’jam MufradÄt AlfÄzh al-Qur’Än, ditaḥqÄ«q oleh á¹¢afwÄn AdnÄn DÄwÅ«dÄ«, Damaskus: DÄr al-Qalam, cet-IV, 1430 H/2009 M.
RÅ«mÄ«-Al, Fahd bin ‘Abdur RaḥmÄn bin SulaimÄn, DirÄsÄt fÄ« ‘UlÅ«m al-Qur’Än al-KarÄ«m, Riyadh-Al-Mamlakah ‘ArabÄ«yah al-Sa’ūdÄ«yah, cet-XIV, 1426 H/2005 M.
Sabt, KhÄlid bin UṡmÄn, QawÄ’id al-TafsÄ«r: Jam’an wa DirÄsah, KSA: DÄr Ibn ‘AffÄn, 1421 H.
Salama, Mohammad, The Qur’an and Modern Arabic Literary Criticism: From Taha to Nasr, London: Bloomsbury Academic, cet-I, 2018.
á¹¢Äliḥ, á¹¢ubḥī, MabÄḥiṡ fÄ« ‘UlÅ«m al-Qur’Än, Beirut: DÄr al-Ilmi li al-MalÄyÄ«n, cet-XVII, 1988.
Shiddieqy-Ash, Hasbi, Sejarah dan Pengantar Ilmu al-Qur’an/Tafsir, Jakarta: Bulan Bintang, cet-XI, 1987 M
Shihab, M. Quraish, Tafsir al-MishbÄḥ: Pesan, Kesan dan Keserasian Al-Qur’an, Jakarta: Lentera Hati, cet-V, 1427 H/2006 M
________Kaidah Tafsir: Syarat, Ketentuan, dan Aturan yang Patut Anda Ketahui dalam Memahami Ayat-Ayat al-Qur’an, Jakarta: Lentera Hati, cet-III, 1436 H/2015 M.
SulaimÄn, Muá¹£á¹afÄ Muḥamamad, al-Naskh fÄ« al-Qur’Än al-KarÄ«m wa al-Radd ‘alÄ MunkirÄ«h, Mesir: Maá¹ba’ah al-AmÄnah, cet-I, 1411 H/1991 M.
SuyÅ«á¹Ä«-Al, JalÄluddÄ«n AbÅ« al-Faá¸l AbdurraḥmÄn bin AbÅ« Bakar, al-ItqÄn fÄ« ‘UlÅ«m al-Qur’Än, ditaḥqÄ«q oleh Muḥammad SÄlim HÄsyim, Beirut: DÄr al-Kutub al-IlmÄ«yah, cet-IV, 1433 H/2012 M.
Taha, Mahmoud Mohamed, The Second Message of Islam, trj. Abdullahi Ahmed An-Naim, New York: Syracuse University Press, cet-VI, 2001.
‘UṡaimÄ«n-Al, Muḥammad bin á¹¢Äliḥ, Syarḥ al-Uṣūl min ‘Ilm al-Uṣūl, ditaḥqÄ«q oleh AbÅ« ‘Abdur RaḥmÄn ‘Ādil bin Sa’ad, Beirut: al-KitÄb al-‘ĀlamÄ« li al-Nasyr, 1427 H/2006 M.
Yafie, Ali, Menggagas Fiqih Sosial: Dari Soal Lingkungan Hidup, Asuransi, hingga Ukhuwah, Bandung: Penerbit Mizan, cet-I, 1414 H/1994 M.
ZamakhsyarÄ«-Al, AbÅ« al-QÄsim MaḥmÅ«d bin Umar, al-KasysyÄf an ḤaqÄiq GawÄmiḠal-TanzÄ«l wa UyÅ«n al-AqÄwÄ«l, J-VI, ditaḥqÄ«q dan dita’lÄ«q oleh Ä€dil Aḥmad Abdul MaujÅ«d dan AlÄ« Muḥammad Mu’awwad, RiyÄá¸: Maktabah al-á¿™dukÄn, cet-I, 1418 H/1997.
ZarkasyÄ«-Al, AbÅ« AbdillÄh BadruddÄ«n Muḥammad bin BahÄdir bin AbdullÄh, al-BurhÄn fÄ« UlÅ«m al-Qur’Än, ditaḥqÄ«q oleh Muḥammad AbÅ« al-Faá¸l IbrÄhÄ«m, Kairo: DÄr al-TurÄṡ, t.th.
_______al-Baḥr al-MuḥīṠfÄ« Uṣūl al-Fiqh, ditaḥqÄ«q oleh Muḥammad bin Muḥammad TÄmir, Beirut: DÄr al-Kutub al-‘IlmÄ«yah, cet-I, 1434 H/2013 M.
Copyright (c) 2019 Muhammad Anshori

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.