Main Article Content

Abstract

Mobile banking offers convenience in conducting banking transactions. Customers who use mobile banking will get customer information in conducting banking transactions. PT Bank Aceh Syariah Lhokseumawe Branch Lhokseumawe Branch, as one of the banking institutions, is well aware that service to customers must be adjusted to advance technological outlook. This study limits only using three factors and needs to be considered by researchers, because the Technology Acceptance Model (TAM) as a model of user acceptance in an information system. Based on this analysis it is known that or a constant of 92.343% means the three variables namely Perception of Ease, Comfort, and Trust has an influence on the preference variable of 21.453%, the regression coefficient of perceived convenience variable (X1) of 55.7%, the regression coefficient of comfort variable (X2) of 27.9%, and the regression coefficient of the trust variable (X3) of 93.8%. Based on the results of the F-Test and T-test, it can be seen that the most dominant factor influencing customer interest in using mobile banking is the trust factor because the value of the trust variable is greater than that of other variables.

Article Details

How to Cite
Rahmawati, R. (2019). MOBILE BANKING: ANALISA PENGGUNAAN PADA NASABAH PT. BANK ACEH SYARIAH CABANG LHOKSEUMAWE: PENDEKATAN TECHNOLOGY ACCEPTANCE MODEL (TAM). IHTIYATH : Jurnal Manajemen Keuangan Syariah, 3(1). https://doi.org/10.32505/ihtiyath.v3i1.1296

References

  1. Alma, Buchari, Manajemen Bisnis Syariah: Sebuah Kajian Historis dan Kontemporer. 2006. Jakarta: Raja GrafindoPersada,.
  2. Alma, Buchari. Manajemen Pemasaran dan Pemasaran Jasa. 2016.Bandung: Alfabeta,.
  3. Arif, M. Nur Rianto Al. Lembaga Keuangan Syariah: Suatu Kajian Teoritis Praktis. 2012. Bandung: Pustaka Setia.
  4. Arikunto, Suharsimi. Manajemen Penelitian. 2005. Jakarta: Rineka Cipta,.
  5. Bungin, Burhan Metode Penelitian Kuantitatif, 2005. Jakarta: Kencana Prenada Media Group,.
  6. Febrian Maulana Yusuf, Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Minat Menggunakan Internet Banking Pada Nasabah BRI Syariah Yogyakarta, digilib.uin-suka.ac.id,
  7. Fadhil, Muhammad dan Rudy Fachruddin, Pengaruh Persepsi Nasabah Atas Risiko, Kepercayaan, Manfaat, Dan Kemudahan Penggunakan Terhadap Penggunaan Internet Banking2016, Jurnal Ilmiah Mahasiswa Ekonomi Akuntasi (JIMEKA), Vol. 1, No. 2,
  8. Faramita Dwitama, faktor-faktor yang mempengaruhi minat nasabah menggunakan internet banking dengan menggunakan tecnology Acceptance Model (TAM) pada bank Mandiri, http://ejournal.gunadarma.ac.id,
  9. Gazoli, Iman, Aplikasi Analisa Multivariade dengan Program SPSS, edisi I. 2011, Semarang: Universitas Diponogoro.
  10. Kotler, Philip & Gary Amstrong, Prinsip-Prinsip Pemasaran. Edisi 12 jilid 1. 2008 Jakarta: Erlangga.
  11. Kotler, Philip & Kevin Lane Keller. Manajemen Pemasaran. Edisi 13 Jilid 1. 2008. Jakarta: Erlangga,
  12. Kasmir, Pemasaran Bank, Edisi Revisi. 2008. Jakarta: Kencana,
  13. Mahmud, Amir dan Rukmana, Bank Syariah Teori, Kebijakan dan Studi Empiris di Indonesia, Jakarta: Erlangga, 2010.
  14. Ridwan, Belajar Mudah Penelitian Untuk Guru, Karyawan, dan Peneliti Pemula, 2007. Bandung: Alfabeta.
  15. Shalahuddin, M. Lembaga Ekonomi dan Keuangan Islam., 2006. Jakarta: Ums Press.
  16. Slamento, Belajar dan faktor-faktor yang mempengaruhi. 2007. Jakarta: Rineka Cipta.
  17. Supriyono, Maryanto, Buku Pintar Perbankan. 2010. Yogyakarta: Andi.
  18. Siregar, Syofian, Metode Penelitian Kuantitatif: Dilengkapi perbandingan perhitungan manual & SPSS, Jakarta: Kencana Prenada Media Group, 2013.
  19. Sugiyono, Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. 2011.Bandung: Alfabeta.
  20. Triwerthy, Komang, Manajemen Pemasaran. 2012. Lampung: LPPM STIE Lampung,
  21. Umam, Khotibul, Perbankan Syariah: Dasar-dasar dan Dinamika Perkembangannya, 2016. Jakarta: RajaGrafindo Persada.
  22. Anggraeni, Rila, Pengaruh Persepsi Kemudahan Penggunaan dan Persepsi Kegunaan Terhadap Niat Untuk Menggunakan dan Penggunaan Aktual Layanan Jejaring Sosial Berbasis Lokasi(Studi pada Mahasiswa Fakultas Ekonomi dan Bisnis Universitas Brawijaya Malang), https://media.neliti.com.
  23. Dwitama, Faramita, faktor-faktor yang mempengaruhi minat nasabah menggunakan internet banking dengan menggunakan tecnology Acceptance Model (TAM) pada bank Mandiri, http://ejournal.gunadarma.ac.id
  24. Fadhil, Muhammad dan Rudy Fachruddin, Pengaruh Persepsi Nasabah Atas Risiko, Kepercayaan, Manfaat, Dan Kemudahan Penggunakan Terhadap Penggunaan Internet Banking, Jurnal Ilmiah Mahasiswa Ekonomi Akuntasi (JIMEKA). 2016.Vol. 1, No. 2,
  25. Nisa, Dede Dzurotun, Tyas Silvi Ariyani dan Karina Oktaviani, Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Nasabah Menggunakan Layanan Internet Banking Mandiri, Jurnal Manajemen, 2013.Vol.13, No.1, November