Main Article Content

Abstract

This study aims to analyze the effect of risk, benefit and user
convenience on customer trust in using SMS Banking at PT. Bank
Aceh Syariah Banda Aceh. The sample of this study was 96
respondents and the sample was taken using purposive sampling
technique. The research data were collected through questionnaires
and documentation study. The data analysis technique used
multiple linear regression analysis. The results showed that
simultaneously the variables of risk, benefit and convenience of
users had an effect on customer trust in using SMS Banking at PT.
Bank Aceh Syariah Banda Aceh. Then partially the variables of
benefits and user convenience affect customer confidence in using
SMS Banking at PT. Bank Aceh Syariah Banda Aceh. While the risk
variable has no effect on customer confidence in using SMS
Banking at PT. Bank Aceh Syariah Banda Aceh.

Keywords

Risks benefits user convenience customer trust

Article Details

How to Cite
Marlizar, M., Irmas, F., Nurmala, N., & Lisnawati, L. (2020). ANALISIS RESIKO, MANFAAT DAN KEMUDAHAN PENGGUNA SERTA DAMPAKNYA PADA KEPERCAYAAN NASABAH DALAM MENGGUNAKAN SMS BANKING PT. BANK ACEH SYARIAH BANDA ACEH. Lentera, 2(2), 75-94. https://doi.org/10.32505/lentera.v2i2.2120

References

  1. Agustina, R., & Afriana, R. A. (2018). Pengaruh Persepsi Kemudahan, Kebermanfaatan, Resiko dan Kepercayaan Terhadap Minat Nasabah Menggunakan Internet Banking pada PT Bank Bukopin Tbk Banjarmasin. Jurnal Ekonomi dan Bisnis, 11(2), 255–268.
  2. Arikunto, S. (2013). Prosedur Penelitian: Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.
  3. Budiman, I. (2019). Epistimologi Ilmu Ekonomi Islam Analisis Perspektif Ilmu. Jurnal Lentera: Indonesian Journal of Multidisciplinary Islamic Studies, 1(1), 141–154. https://doi.org/10.32505/lentera.v1i2.2106
  4. Cahyorini, A., & Rusfian, E. Z. (2011). The Effect of Packaging Design on Impulsive Buying. Journal of Administrative Science & Organization, 18(1), 11–21.
  5. Dharmapal, P., & Raja, M. J. (2019). E-Banking-Challenges and Opportunities in India. International Journal of Social and Economic Research, 9(3), 453. https://doi.org/10.5958/2249-6270.2019.00053.9
  6. Farizi, H., & Syaefullah. (2013). Pengaruh Persepsi Kegunaan, Persepsi Kemudahan, Persepsi Risiko Dan Kepercayaan Terhadap Minat Menggunakan Internet Banking. Jurnal Ilmiah Mahasiswa FEB, 2(1), 1–18.
  7. Hadi, S., & Novi. (2015). Faktor-faktor yang mempengaruhi penggunaan layanan. Jurnal Optimum, 5(1), 55–67.
  8. Hapsara, R. F. (2015). Pengaruh Kegunaan, Kemudahan, Resiko dan Kepercayan Terhadap Penggunaan Mobile Banking (Studi pada Nasabah Bank BRI Kantor Cabang Solo Kartasura). Universitas Muhammadiyah Surakarta.
  9. Harlan, D. (2014). Pengaruh Kemudahan, Penggunaan Kepercayaan dan Risiko Persepsian Terhadap Minat Bertransaksi Menggunakan e-Banking Pada UMKM di Kota Yogyakarta. Fakultas Ekonomi Universitas Negeri Yogyakarta.
  10. Indriyani, E., & Sasongko, N. (2018). Pengaruh Kegunaan, Kemudahan, Risiko dan Kualitas Layanan Terhadap Minat Nasabah dalam Penggunaan Mobile Banking (Studi Empiris pada Nasabah Bank BUMN di Kota Surakarta. Fakultas Ekonomi dan Bisnis Universitas Muhammadiyah Surakarta.
  11. Jogiyanto. (2014). Analisis dan Desain Sistem Informasi. Yogyakarta: Andi.
  12. Oktabriantono, A. P., Sulindawati, N. luh G. E., & Dewi, P. E. D. M. (2017). Pengaruh Persepsi Kebermanfaatan, Persepsi Kemudahan Penggunaan, Keamanan, Dan Persepsi Risiko Terhadap Penggunaan E-Banking Pada Mahasiswa S1 Fakultas Ekonomi Universitas Pendidikan Ganesha. JIMAT (Jurnal Ilmiah Mahasiswa Akuntansi S1), 8(2). https://doi.org/10.23887/jimat.v8i2.13300
  13. Paganta, D. R., Herawati, H., & Rifa, D. (2015). Pengaruh Kepercayaan, Persepsi Kemudahan, Persepsi Kegunaan, Persepsi Kenyamanan dan Persepsi Risiko Terhadap Minat Menggunakan SMS Banking. Jurnal Fakultas Ekonomi Universitas Bung Hatta, 7(1), 1–9.
  14. Pertiwi, F., & Adhivinna, V. V. (2014). Pengaruh Risiko, Manfaat dan Kemudahan Penggunaan terhadap Kepercayaan Nasabah dalam Menggunakan Internet Banking Di Yogyakarta (Studi Kasus pada Nasabah Bank Mandiri). Akmenika: Jurnal Akuntansi dan Manajemen, 11(1).
  15. Putri, D. L., & Fithrie, S. (2019). Pengaruh Risiko, Manfaat dan Kemudahan Penggunaan Terhadap Kepercayaan Nasabah dalam Menggunakan Internet Banking di Pekanbaru (Studi Kasus pada Nasabah Bank Mandiri). Ikraith Ekonomika, 2(2), 21–28.
  16. Setiyaningsih, D. N. (2014). Pengaruh Kepuasan dan Kepercayaan Nasabah Terhadap Loyalitas Nasabah Dengan Switching Cost Sebagai Variabel Mediasi. Universitas Atma Jaya Yogyakarta.
  17. Setyawan, Y. N. (2014). Analisa Pengaruh Kepercayaan, Jaminan Rasa Aman, dan Aksesbilitas terhadap Minat Menabung Nasabah Bank Danamon di Surabaya. Jurnal Manajemen Pemasaran Petra, 2(1), 1–8.
  18. Siyal, A. W., Donghong, D., Umrani, W. A., Siyal, S., & Bhand, S. (2019). Predicting Mobile Banking Acceptance and Loyalty in Chinese Bank Customers. SAGE Open, 9(2), 215824401984408. https://doi.org/10.1177/2158244019844084
  19. Sugiyono. (2014). Statistika Untuk Penelitian Bisnis. Bandung: Alfabeta.
  20. Sulastini, N. P., & Warmika, I. G. K. (2014). Aplikasi TAM, Persepsi Risiko, dan Kepercayaan dalam Menjelaskan Niat Menggunakan Internet Banking. E-Jurnal Manajemen Universitas Udayana, 3(4), 1100–1118.
  21. Wahyuningtyas, Y. F., & Widiastuti, D. A. (2015). Analisis Pengaruh Persepsi Risiko, Kemudahan Dan Manfaat Terhadap Keputusan Pembelian Secara Online (Studi Kasus Pada Konsumen Barang Fashion Di Facebook). Kajian Bisnis STIE Widya Wiwaha, 23(2), 112–120. https://doi.org/10.32477/jkb.v23i2.208
  22. Widiyanto, I. (2012). Pointers : Metodologi Penelitian. Semarang: BP Undip - Undip Press.