Main Article Content

Abstract

This study aims to obtain the results of Qiroatul Kutub learning as a tool for developing student character at MA Matholi'ul Huda Bugel Kedung Jepara. This study involved 33 grade 10 students and several teachers as respondents. This study uses descriptive qualitative analysis, observation, interviews and quantitative calculations to determine how much influence the implementation has. The findings of this study indicate that Qiroatul Kutub tends to be very influential in instilling character values in students. These results are presented with 54.55% of all student respondents. However, in its implementation, it still faces several challenges, including differences in the level of student understanding and the lack of a dynamic learning model to make it easier for students to understand the lesson.

Keywords

Character Education Ethics Islamic Education Qiroatul Kutub

Article Details

References

  1. Afandi, Faisol, M. (2023). Model pendidikan agama Islam berbasis Kitab Kuning. 6(2), 517–525.
  2. Ainun, f. p., mawarni, h. s., fauzah, n. n., & raharja, r. m. (2024). Peran pendidikan sebagai pondasi utama dalam menyikapi dekadensi moral pada generasi z. jurnal pendidikan sosial humaniora, 3(1), 14–24. https://doi.org/10.30640/dewantara.v3i1.1971
  3. Al mufti, a. y., & setyawan, a. (2024). a policy analysis of the implementation of local content curriculum for smp/mts in jepara regency. bio web of conferences, 146, 1–7. https://doi.org/10.1051/bioconf/202414601073
  4. Anggraini, K. E., & Setianingsih, R. (2022). Analisis kemampuan numerasi siswa sma dalam menyelesaikan soal asesmen kompetensi minimum (AKM). mathedunesa, 11(3), 837–849. https://doi.org/10.26740/mathedunesa.v11n3.p837-849
  5. Arimbi Pamungkas, A. T. (2022). Attractive?: Innovative education journal. students’ difficulties at elementary school in increasing literacy ability, 4(1), 1–12.
  6. Erinsyah, M. F., Sasmito, G. W. Wibowo, D. S., & Bakti, V. K. (2024). Sistem evaluasi pada aplikasi akademik menggunakan metode skala likert dan algoritma naïve bayes. komputa?: jurnal ilmiah komputer dan informatika, 13(1), 74–82. https://doi.org/10.34010/komputa.v13i1.10940
  7. Hafidhuddin, D., Alim, A., & Subagiya, B. (2023). Budaya Pesantren: Strategi membangun budaya ilmu, adab, dakwah, dan mandiri. jurnal ilmiah pesantren, 1(1), 1–13.
  8. Hamzah, H. (2023). Kecerdasan emosional, intelektual, spiritual, moral dan sosial relevansinya dengan pendidikan agama Islam perspektif Al-Qur’an. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 9(4), 1783–1790.
  9. Intizam, I., & Muttaqin, I. M. A. (2023). Implementasi metode targhib wa tarhib dalam pembentukan karakter disiplin santri Ma'had Al Aqwam MAN Kendal. 14(2), 42–71.
  10. M Choirul Muzaini, Prastowo, A., & Salamah, U. (2024). Peran teknologi pendidikan dalam kemajuan pendidikan Islam di abad 21. Jurnal Ihsan Jurnal Pendidikan Islam, 2(2), 70–81. https://doi.org/10.61104/ihsan.v2i2.214
  11. Marwa, C., Amin, N., Musnia, Ruqoyah, U., Permatasari, I., & Hidayat, W. (2024). Analisis kecemasan mahasiswa pendidikan bahasa Arab dalam ujian akhir semester mata kuliah Qiroatul Kutub.
  12. Mazrur, Hamdi, Putri, T. A. (2024). Pembelajaran berbasis media mobile learning?: sebuah improvisasi guru dalam pemanfaatan teknologi pada pembelajaran PAI. prosiding seminar nasional pendidikan FKIP Universitas Lampung 2024, 202–208. http://e-jurnal.fkip.unila.ac.id/index.php/prosem/article/view/463
  13. Munandar, A. (2022). Metode guru dalam membina akhlak siswa di Madrasah Aliyah. journal of educational research, 1(1), 1–22. https://doi.org/10.56436/jer.v1i1.2
  14. Murdianto, M. (2024). Implementation of Islamic education management to realise a superior education institution. at-tarbawi: jurnal pendidikan, sosial dan kebudayaan, 11(1), 150–159. https://doi.org/10.32505/tarbawi.v11i1.8173
  15. Muthahari, A., Wijdan, A., Zaidan, S., (2024). Pendidikan Islam moderat dan berwawasan glokal?: Studi kasus di aqobah. 1638–1648.
  16. Nur, A., & utami, f. Y. (2022). Proses dan langkah penelitian antropologi: Sebuah literature review. Ad-Dariyah: Jurnal Dialektika, Sosial dan Budaya, 3(1), 44–68. https://doi.org/10.55623/ad.v3i1.109
  17. Pratiwi, P. A., Mashalani, F., Hafizhah, M., & Batrisyia, A. (2024). Mengungkap metode observasi yang efektif menurut pra-pengajar efl. Mutiara?: Jurnal Penelitian dan Karya Ilmiah, 2(1), 133–149.
  18. Pujaastwa, I. B. G. (2021). Teknik wawancara dan observasi untuk pengumpulan bahan informasi. 1–11.
  19. Rahayu, N., Mayzura, S., & Sari, R. (2023). Optimising basic teacher teaching skills to stimulate student learning activities in TPA. 10(2), 264–275. https://doi.org/10.32505/tarbawi.v10i2.6031
  20. Rahmi, A., Handriadi, H., & Yusuf, M. (2021). Analisis proses pembelajaran daring pada masa covid 19 SMPN 10 Padang. mau’izhah, 11(1), 218–228. https://doi.org/10.55936/mauizhah.v11i1.53
  21. Roby, A. F., & Muhid, A. (2022). Pendidikan karakter siswa pondok pesantren dalam upaya mencegah radikalisme?: Literature riview. Al Yasini?: Jurnal Keislaman, Sosial, Hukum dan Pendidikan, 7(1), 1. https://doi.org/10.55102/alyasini.v7i1.4523
  22. Romdona, S., Junista, S. S., & Gunawan, A. (2025). Teknik pengumpulan data: observasi, wawancara dan kuisioner. 3(1), 39–47.
  23. Saadah, R., & Asy’ari, H. (2022). Manajemen sekolah berbasis pesantren dalam membentuk karakter peserta didik. Kharisma: Jurnal Administrasi dan Manajemen Pendidikan, 1(1), 1–11. https://doi.org/10.59373/kharisma.v1i1.1
  24. Suriani, N., Risnita, & Jailani, M. S. (2023). Konsep populasi dan sampling serta pemilihan partisipan ditinjau dari penelitian ilmiah pendidikan. Jurnal Ihsan?: Jurnal Pendidikan Islam, 1(2), 24–36. https://doi.org/10.61104/ihsan.v1i2.55
  25. Zanariyah, S. (2024). Teknik observasi yang efektif dan efisien pada kegiatan kuliah kerja nyata ( kkn ). 4.