Main Article Content

Abstract

Diniyah education has been implemented by all educational institutions in Indonesia, starting from the lowest level, namely SD/MI to SMA/MA. Initially this diniyah education was implemented in Islamic boarding schools during the month of Ramadan. The aim is to foster morals, character, and strengthen worship for students during the month of Ramadan. The purpose of this study was to identify the role of diniyah education carried out in the world of education during the Covid-19 pandemic. This research method is a literature study method with a qualitative approach. The results showed that the role of diniyah education can be measured through 4 things, namely increasing student religiosity, developing sustainable education and in accordance with the development of the times, being patient with calamities, and increasing husnuzon attitudes in students.

Keywords

Covid-19 Diniyah Education Ramadhan Resilinece

Article Details

References

  1. Arti kata diniah—Kamus Besar Bahasa Indonesia (KBBI) Online. (n.d.). Retrieved May 3, 2021, from https://kbbi.web.id/diniah
  2. Aslamiyah, S. S., & Fitriyah, A. (2018). Upaya Guru Pai Dalam Meningkatkan Religiusitas Peserta Didik. Akademika, 12(02), Article 02. https://doi.org/10.30736/adk.v12i02.179
  3. Awaliah, L., & Alif, M. (2019). Musibah dalam Perspektif Hadis. Holistic Al-Hadis, 5(2), 68–91.
  4. Dachrud, M., & Soleman, A. (2018). Memahami Pencitraan Politik Melalui Pendekatan Mekanisme Pertahanan Diri. Potret Pemikiran, 19(2).
  5. GTK, S. (n.d.). Kebijakan Kemendikbud di Masa Pandemi. Retrieved April 26, 2021, from http://gtk.kemdikbud.go.id/read-news/kebijakan-kemendikbud-di-masa-pandemi
  6. Habsy, B. A. (2018). Konseling rasional emotif perilaku: Sebuah tinjauan filosofis. Indonesian Journal of Educational Counseling, 2(1), 13–30.
  7. HAJIJA, H. (2020). Upaya Guru Aqidah Akhlak Dalam Meningkatkan Religiusitas Siswa Melalui Strategi Pakem Di Kelas Ii Sd ‘Aisyiyah 1 Mataram [Undergraduate, Universitas Muhammadiyah Mataram]. http://repository.ummat.ac.id/1093/
  8. Hendriani, W. (2018). Resiliensi Psikologis: Sebuah Pengantar. Kencana.
  9. Islamiyah, S. S. (2020). Pembinaan agama Islam dalam meningkatkan religiusitas narapidana di Pesantren At-Taubah Lembaga Pemasyarakatan Klas I Malang [Undergraduate, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim]. http://etheses.uin-malang.ac.id/23985/
  10. Kemenag RI. (2014). Pedoman Penyelenggaraan Madrasah Diniyah Takmiliyah. Kemenag.
  11. Mansir, F. (2020). Urgensi Pembelajaran Fiqih dalam Meningkatkan Religiusitas Siswa Madrasah: Pembelajaran Fiqih. AL-WIJDÁN: Journal of Islamic Education Studies, 5(2), 167–179.
  12. Media, K. C. (2021, March 30). Kemendikbud: Aturan Lengkap Belajar Tatap Muka di Sekolah Halaman all. KOMPAS.com. https://www.kompas.com/edu/read/2021/03/30/141534871/kemendikbud-aturan-lengkap-belajar-tatap-muka-di-sekolah
  13. Mestika, Z. (2008). Metode Penelitian Kepustakaan. Jakarta: Yayasan Obor Indonesia.
  14. Moleong, L. J. (2017). Metodologi Penelitian Kualitatif. Jakarta: Remaja Rosda Karya.
  15. Ngainun, N., & Sauqi, A. (2008). Pendidikan multikultural: Konsep dan aplikasi (Cet. 1). Ar-Ruzz Media: Didistribusikan oleh Ar-Ruzz Media Group.
  16. Ocha, S. (2021). Strategi Dakwah Rohis Dalam Meningkatkan Religiusitas Remaja Di Smk Yapena Bandar Lampung [Undergraduate, UIN RADEN INTAN LAMPUNG]. http://repository.radenintan.ac.id/13008/
  17. Pragholapati, A., & Indonesia, P. (n.d.). Resiliensi Pada Kondisi Wabah Covid-19.
  18. Putra Daulay, H. (2001). Historisitas dan Eksistensi Pesantren Sekolah dan Madrasah. Tiara Wacana.
  19. Ramadhan Sekolah di Aceh Fokus ke Pendidikan Diniyah. (2013, July 15). Republika Online. https://republika.co.id/berita/pendidikan/eduaction/13/07/15/mpyy6v-ramadhan-sekolah-di-aceh-fokus-ke-pendidikan-diniyah
  20. Ramadhan, Y. A., & HamiDY, A. (2021). Resiliensi Masyarakat Samarinda dalam Menghadapi Pandemi Covid-19 dan Faktor-Faktornya. 1(1), 12.
  21. Sagala, S. (2013). Etika & Moralitas Pendidikan: Peluang dan Tantangan. Prenada Media.
  22. Saputra, T. A. (2020). Bentuk Kecemasan Dan Resiliensi Mahasiswa Pascasarjana Aceh-Yogyakarta Dalam Menghadapi Pandemi Covid-19. 6(1), 55–61.
  23. SITI, N. (2021). Bimbingan Rohani Islam Dalam Meningkatkan Religiusitas Santri Di Pondok Pesantren Al-Munir Al-Islamy Kecamatan Sukoharjo Kabupaten Pringsewu [Undergraduate, UIN RADEN INTAN LAMPUNG]. http://repository.radenintan.ac.id/12901/
  24. Triwiyanto, T. (2014). Pengantar Pendidikan. Bumi Aksara.
  25. Ulfah, E., Bakhtiar, B., & Irma, H. T. (2018). Resiliensi Wanita Penderita Kanker Payudara Stadium Lanjut. Al-Qalb: Jurnal Psikologi Islam, 9(2), 119–129.
  26. Virus Corona Masuk Indonesia, Kenali Gejala dan Penyebabnya. (n.d.). Retrieved April 26, 2021, from https://health.detik.com/berita-detikhealth/d-4921882/virus-corona-masuk-indonesia-kenali-gejala-dan-penyebabnya
  27. Wahidah, E. Y. (2020). Resiliensi Perspektif Al Quran. JURNAL ISLAM NUSANTARA, 2(1), 105–120.