Main Article Content
Abstract
The teaching and learning process is inseparable from the application of learning models and media. The Direct Instruction Plus model based on Flipbook Interactive Media is used as a tool and way to achieve lesson objectives. This study aims to determine the learning outcomes of MIN 1 Medan students after using Direct Instruction Plus based on Flipbook Interactive Media. This research uses a type of classroom action research with a qualitative descriptive approach. Data collection techniques used in this study are observation sheets, work results and documentation. Data analysis in this study uses the calculation of the percentage of analysis of teacher observation results, students and learning outcomes. The results of this study were obtained, in cycle I teacher activity obtained a percentage score of 72% with the categorization of "good", and in cycle II, the percentage score increased to 83.33% with the category "very good".
Keywords
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Author who publishes in the At-Tarbawi: Jurnal Pendidikan, Sosial dan Kebudayaan ISSN: 2086-9754 (Print), 2086-9754 (Online) agrees to the following terms:
Author retains the copyright and grants the journal the right of first publication of the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International License. License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
Read more about the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 Licence here: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/.
References
- Adila, D. (2019, October 11). Mengenal lebih dekat pembelajaran SBDP di sekolah. Pusdatin SSBLhok.
- Afifah, D. R., Sari, R., & Anggreni, F. (2022). Media design made from recycled materials for Muhammadiyah 2 Langsa students. At-Tarbawi: Jurnal Pendidikan, Sosial Dan Kebudayaan, 9(2), 186–193.
- Aprillani Muntya Sari. (2024). Penelitian tindakan kelas (PTK): pengertian, tujuan, manfaat, dan metode. Artikel Kami.
- Astutik, E. Y. (2020). Penerapan model pembelajaran langsung (direct instruction) pada kompetensi dasar perawatan kulit wajah secara manual di SMK Negeri 3 Kediri. Jurnal Tata Rias, 9(4), 82–90.
- Cholilah, A. R. Tatuwo, A. G. P., Komariah, & Rosdiana, S. P. (2023). Pengembangan kurikulum merdeka dalam satuan pendidikan serta implementasi kurikulum merdeka pada pembelajaran abad 21. Sanskara Pendidikan Dan Pengajaran.
- Febrita, Y., & Ulfah, M. (2019). Peranan media pembelajaran untuk meningkatkan motivasi belajar siswa. 181–188.
- Fransiskaa, D. J., & Andaryani, T. E. (2023, October 4). Problematika dalam pembelajaran seni budaya dan prakarya di sekolah dasar. Beritabojonegoro.Com.
- Kerling, D. N., (2020). Penerapan model pembelajaran problem-based learning berbantuan edmodo untuk peningkatan hasil belajar siswa mata pelajaran animasi kelas XI MM 1 SMK Negeri Tranggalek tahun pelajaran 2020/2021.
- Kodi, A. I., Hudha, M. M. & Ayu, H. D. (2019). Pengembangan media flipbook fisika berbasis android untuk meningkatkan prestasi belajar pada topik perpindahan kalor. Prosiding Seminar Nasional Fisika (E-Jurnal), 1–8.
- Mashud. (2022). Penelitian tindakan berbasis project-based learning kelas pendidikan jasmani (ptk) & kelas olahraga (pto). Zifatama Jawara.
- Negeri, S., & Agung, K. (2022). Application of direct instruction model to improve student’s independence and learning achievement. DIADIK: Jurnal Ilmiah Teknologi Pendidikan, 12(1).
- Nurfadhillah, S., Ningsih, D. A., Ramadhania, P. R., & Sifa, U. N. (2021). Peranan media pembelajaran dalam meningkatkan minat belajar siswa kelas siswa SD Negeri Kohod III. In PENSA: Jurnal Pendidikan dan Ilmu Sosial (Vol. 3, Issue 2). https://ejournal.stitpn.ac.id/index.php/pensa
- Nurulanningsih. (2023). Penelitian tindakan kelas (ptk) sebagai pengembangan profesi guru bahasa Indonesia. Jurnal Didactique Bahasa Indonesia, 4(1). file:///C:/Users/DELL/Downloads/journal+Nuru+publishl.pdf
- Pandiangan, B. P. A. (2019). Penelitian tindakan kelas: sebagai upaya peningkatan kualitas pembelajaran, profesional guru dan kompetensi belajar siswa (Cetakan Pertama). Deepublish.
- Pradani, Y. F. & Aziza, Y. (2019). Pengembangan multimedia pembelajaran dalam bentuk buku digital interaktif berbasis flipbook bagi mahasiswa teknik mesin. JUPITER (Jurnal Pendidikan Teknik Elektro), 4(2), 1–10.
- Putri, A. D., & Desyandri. (2019). Seni tari dalam peningkatan rasa percaya diri siswa sekolah dasar. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 1(3).
- Reichenbach, A., Bringmann, A., Reader, E. E., & Pournaras, C. J. (2019). Hubungan aktivitas ekstrakurikuler tari dengan kepercayaan diri siswa. Progress in Retinal and Eye Research.
- Sawining, M. N. (2019). Implementasi model direct instruction dengan media bentuk geometri untuk meningkatkan prestasi belajar matematika siswa kelas V SD Negeri 2 Kalibukbuk. DAIWI WIDYA Jurnal Pendidikan, 6(1), 127–138.
- Sulaiman. (2022). Peran guru berlatar belakang bukan seni dalam pembelajaran seni budaya di SMA Negeri 1 Taliwang. Jurnal Pendidikan Seni Rupa Undiksha, 12(2), 106–114.
- Suparlan, Y. (2023, January 7). Pentinya metode pembelajaran dalam proses pendidikan. Kompasiana.
- Syaidah, H. R., & Kurniawan, E. Y. (2021). Peran pembelajaran seni tari dalam pengembangan kemampuan motorik siswa kelas V SDN Kosambi I Kabupaten Tangerang. Indonesian Journal of Elementary Education (IJOEE), 2(1).
- Utami, W. T. & Yuwaningsih, D. A. (2020). Analisis kebutuhan pengembangan e-modul pada pokok bahasan turunan menggunakan Kvisoft Flipbook Maker Pro untuk siswa SMA Kelas XI. Konferensi Ilmiah Pendidikan Universitas Pekalongan, 149–152.
- Wahyuni, S., & Mayar, F. (n.d.). Pembelajaran seni tari tradisional dalam karakter siswa di kelas 5 sekolah dasar.
- Yanuar, A., & Pius, I. (2023). Upaya meningkatkan keaktifan dan hasil belajar siswa kelas 4 SDK Wignya Mandala melalui pembelajaran kooperatif. 1–9. https://doi.org/10.12568/sapa.v8i1.327
- Yulianti, N. Sya’idah, N. Desyandri, & Mayar, F. (2022). Pentingnya penerapan pembelajaran seni tari dalam membentuk mental siswa di kelas 3 sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 4(3), 1877–1882.