Main Article Content

Abstract

This study aims to formulate efforts to revitalize the cultural heritage of the Dayak Ngaju through the development of the traditional Mandau weapon design incorporating the Djata motif. The Mandau weapon is an essential part of the cultural identity of the Dayak people, passed down from generation to generation. Amid the currents of modernization, efforts to preserve and revitalize local culture, including traditional weapon design, are necessary to prevent the loss of its cultural significance and philosophical values. This research examines the historical and aesthetic aspects of the Mandau, integrating the Djata motif as a symbol of protection and strength. The method includes an interview with a Mandau weapon craftsman, documentation, and a visual analysis of traditional Dayak motifs. The results indicate that the Djata motif in the Mandau design can strengthen cultural values and enrich the traditional art repertoire of Dayak Ngaju.

Keywords

Cultural Revitalization Djata Motif Dayak Mandau

Article Details

References

  1. Alfan, H. G. N. dan M. (2012). Studi budaya di Indonesia. CV Pustaka Setia.
  2. Andry. (2016). Peran agen perubahan pada masyarakat tradisional untuk diversifikasi produk mandau sebagai bentuk perubahan sosial. IV(1), 71–80.
  3. Astini, P. A., Dewi, M. C. P., Dewi, N. M. L. A., Gunawan, B. T., & Poetry, I. G. A. N. R. A. (2023). Pentingnya kolaborasi teknologi dan budaya lokaldalam memperkuat identitas bangsa untuk mewujudkan Indonesia emas. Jurnal Ilmiah Pendidikan, 9(3), 312–316.
  4. Baboe, A. A. (2018). Dasar pengetahuan ornamen Dayak Ngaju.
  5. Bahtiar, H. S. dan T. (2016). Mandau senjata tradisional sebagai pelestari rupa lingkungan Dayak. Jurnal Ritme, 2(2), 47–56.
  6. Basrowi, S. dan B. (2008). Memahami penelitian kualitatif. Rineka Cipta.
  7. Bobiro Harianto, Emi Roslinda, E. W. (2022). Jurnal lingkungan hutan tropis. Jurnal Lingkungan Hutan Tropis, 1(November), 1044–1051.
  8. Claudea, N., Karjaya, L. P., Safitri, R. S., Rahma, Y. M., Muharni, Z., Aulia, N., Ashry, B. F. A., Zalfa, M. A. R., & Fadillah, A. (2024). Dampak komersialisasi budaya terhadap budaya asli di desa Sade di kabupaten Lombok Tengah. Kepariwisataan: Jurnal Ilmiah, 18(2), 99. https://doi.org/10.47256/kji.v18i2.371
  9. Darmadi, H. (2016). Dayak asal-usul dan penyebarannya di bumi Borneo (1). SOSIAL HORIZON: Jurnal Pendidikan Sosial, 3(2), 322–340. https://journal.ikippgriptk.ac.id/index.php/sosial/article/view/376
  10. Darmawanto, E., & Qomaruddin, M. (2019). Desain motif ukir untuk publikasi wisata pantai. Ars: Jurnal Seni Rupa Dan Desain, 22(2), 67–80. https://doi.org/10.24821/ars.v22i2.2840
  11. Widayat, & Pu. (2010). Estetika nusantara orientasi terhadap filsafat, kebudayaan, pandangan masyarakat, dan paradigma seni. In Isi Press (Vol. 1, Issue 9). http://repository.isi-ska.ac.id/978/1/PROSIDING ESTETIKA NUSANTARA.pdf
  12. Effendhie, D. M. (2019). Arsip, memori, dan warisan budaya. Publikasi Dan Pamera Arsip Edisi 2, 1–59.
  13. Leonaldy, Ismunandar, & I. Fretisari. (2015). Motif Dayak. Khatulistiwa-JUrnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 4(9), 1–10.
  14. Mayasari, M. S., Tulistyantoro, L., Taufan, M., Studi, P., Interior, D., Petra, U. K., Siwalankerto, J., Sanders, C., Langkah, P., Kunci, K., & Dayak, S. (2014). 2286-4316-1-Sm. 2(2), 802–807.
  15. Pranoto, I., Iksan, N., & Yuliati, I. (2023). Denotation and connotation of Mandau a weapon of Kanayatn Dayak Tribe in West Kalimantan. Terob : Jurnal Pengkajian Dan Penciptaan Seni, 13(2), 53–62. https://doi.org/10.20111/terob.v13i2.43
  16. Rahmaniah, A. (2012). Budaya dan identitas. Dwiputra Pustaka Jaya.
  17. Ramdhani, S. (2020). Pengembangan ekonomi kreatif dan keragaman budaya dalam perspektif antropologi. Empower: Jurnal Pengembangan Masyarakat Islam, 5(1), 83–100. https://doi.org/10.24235/empower.v5i1.6300
  18. Rhama, B. (2020). Strategi pemerintah kota Palangka Raya dalam mengembangkan pariwisata berkelanjutan di kawasan Sebangau. Jurnal Ilmu Sosial, Politik Dan Pemerintahan, 9(2), 38–49. https://e-journal.upr.ac.id/index.php/JISPAR/article/view/1507/1798
  19. Sánchez-Ovcharov, C., & Suárez, M. (2024). Peirce’s pragmatism, semiotics, and physical representation. European Journal of Pragmatism and American Philosophy, 16(1), 0–18. https://doi.org/10.4000/11p4t
  20. Setiawan, A. N., Trinugraha, Y. H., & Astutik Dwi. (2023). Community participation in the development of Krajan cultural market as local wisdom-based tourism. Journal of Education, Social, and Culture, 10(1), 80–99. https://doi.org/10.32505/tarbawi.v10i1
  21. Sugiyono. (2016). Metode penelitian pendidikan. Alfabeta. Bandung
  22. Widen, K. (2023). Orang Dayak dan kebudayaannya. Journal Ilmu Sosial, Politik Dan Pemerintahan, 12(2), 207–218. https://doi.org/10.37304/jispar.v12i2.9834
  23. Widia, I. K. (2019). Pemajuan kebudayaan dalam rangka menjadikan Kalimantan Timur sebagai tujuan wisata berkelas dunia: Jurnal Ilmu Sosial Dan Humaniora, 10–14. http://jayapanguspress.penerbit.org/index.php/ganaya/article/view/366
  24. Yuwono, B. T. (2014). Mandau identitas budaya Dayak. Jurnal Museum Nasional.
  25. Yuwono, B. T. (2022). Mandau sebagai identitas budaya suku Dayak (Borneo , Indonesia). 4, 58–68.