The role of female Islamic preachers in shaping the character of muslim mothers
Abstract
This study examines the role of female Islamic preachers in shaping the personality of Muslim mothers within the family context. Employing a qualitative approach, the research involved in-depth interviews with three prominent female preachers in Langsa. The findings reveal that female preachers significantly contribute to enhancing mothers’ understanding of religious values, which in turn fosters the development of positive character traits such as patience and compassion. These preachers utilize interactive sermon methods that enable mothers to better comprehend and apply Islamic teachings in their daily lives. The study aims to provide deeper insights into the ways female Islamic preachers support the personal and spiritual growth of mothers within the household sphere.
References
Ahid, N. (2010). Pendidikan Keluarga dalam Perspektif Islam. Pustaka Pelajar.
Badiah, Z. (2016). Peranan Orang Tua dalam Mengembangkan Kecerdasan Emosional dan Spiritual (ESQ) Anak dalam Perspektif Islam. MUDARRISA: Jurnal Kajian Pendidikan Islam, 8(2), 229. https://doi.org/10.18326/mdr.v8i2.229-254
Creswell, J. W. (2013). Research design: qualitative quantitative and mix methods. Sage Publications.
Daulay, H., H, E. S. T., & Hasibuan, R. (2020). Komunikasi dan Dakwah: Strategi Komunikasi dalam Penguatan Wawasan Keislaman Remaja. 2(1), 17–32.
Febrina Indyati, Dadan Suryana, dan A. W. (2020). “Pengaruh Pembelajaran Metode Montessori terhadap Pendidikan Agama Islam Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Tambusai, 4(3).
Hermawan, I. (2020). Nilai karakter islami sebagai Pembentuk Peradaban Manusia. Southeast Asian Journal of Islamic Education Management, 1(2), 215.
Hilal, F. (2023). Harmonisasi Keluarga Dan Adopsi Nilai Moderasi Beragama Dalam Upaya Pencegahan Keluarga Non-Harmoni. Jurnal Al-Qadau: Peradilan Dan Hukum Keluarga Islam, 10(1), 55–67. https://doi.org/10.24252/al-qadau.v10i1.38122
Intan Puspitasari dan Miftah Khilmi Hidayatulloh. (2020). “Penanaman Nilai Moral-Spiritual Pada Anak Usia Dini Melalui Cerita Fabel dalam Surat Al-Fiil,. Wacana, 12(1).
Komara, F. (2016). Menjadi Muslimah Negarawan (1st ed., p. 47). Granada Publisher.
Lickona. (2012). Mendidik Anak Membenuk karakter Bagaimana Sekolah dapat memberikan pendidikan sikap hormat dan tanggung jawab.
Parhan, M. (2020). Aktualisasi Peran Ibu Sebagai Madrasah Pertama Dan Utama Bagi Anak Di Era 4.0. JMIE (Journal of Madrasah Ibtidaiyah Education), 4(2), 157. https://doi.org/10.32934/jmie.v4i2.193
Rahmalia, S. M., & Laeli, S. (2024). Pengaruh Lingkungan Keluarga Terhadap Perkembangan Kepribadian Anak. Karimah Tauhid, 3(9), 10007-10018
Raihan Putri, F., Berliana Ilham, & Lasri Muharami. (2024). Interaksi Dai dan Mad’u dalam Pengajian Arisan Qolbu di Kabupaten Agam. Al-Jamahiria : Jurnal Komunikasi Dan Dakwah Islam, 2(2), 174–185. https://doi.org/10.30983/al-jamahiria.v2i2.8866
Safriani, V. (2021). Aktivitas dakwah perempuan perspektif manajemen dakwah.
Saifulbahri, M. (2023). ORGANISASI MUSLIMAT NAHDLATUL WATHAN ( Studi Kasus di Kecamatan Batukliang ) ( Study Kasus diKecamatan Batukliang ).
Saputra. (2011). Dakwah Melalui Media: Sebuah Tantangan Dan Peluang. IAIN Kudus : At-Tabsyir, 4(1,Juni), 157–172.
Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif & RND. alfabeta.
Zuhriyah, L. (2018). Perempuan, Pendidikan Dan Arsitek Peradaban Bangsa. Martabat: Jurnal Perempuan Dan Anak, 2(2). https://doi.org/10.21274/martabat.2018.2.2.249-268