Main Article Content

Abstract

The realization of children as the nation's next-generation is one of the efforts to strengthen the nation's competitiveness in facing world challenges. However, how can children be able to face the world's challenges when children who are the nation's successors are still on the verge of neglect in the field of education. This research was conducted in Teluk Meku Langkat Village, North Sumatra. This study aims to analyze what factors influence children's interest in attending school in Teluk Meku Langkat Village, North Sumatra. Using descriptive qualitative and in-depth interviews and distributing questionnaires given to parents, children, and classroom teachers, the researchers found that three factors influence children's interest in school, namely the interests of children, parents, and teachers.

Keywords

Children Interest in School School

Article Details

How to Cite
isnaini, Nazliati, & Rahayu, N. (2022). ANALISIS FAKTOR YANG MEMPENGARUHI MINAT BERSEKOLAH ANAK DI TELUK MEKU LANGKAT, SUMATERA UTARA. Jurnal Anifa: Studi Gender Dan Anak, 3(1), 63-77. https://doi.org/10.32505/anifa.v3i1.3848

References

  1. Al-Fuad, Z., & Zuraini. (2016). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Minat Belajar Siswa Kelas I SDN 7 Kute Panang. Jurnal Tunas Bangsa, 3(2), 42–54.
  2. Akdon, dkk. (2015). Manajemen Pembiayaan Pendidikan. PT Remaja Rosdakaya. Bandung
  3. Anas Zulfikri, 2013, Sekolah Untuk Kehidupan, AMP Press. Jakarta
  4. Bungin Burhan. M. (2014), Penelitian Kualititaif, Ekonomi, Kebijakan Publik, dan Ilmu Sosial Lainny. Predana Media Grup. Jakarta
  5. Daradjat, Zakiah. (2011). Metodik Khusus Pengajaran Agama Islam. Bumi Aksara. Jakarta
  6. Ervina, H. H., Sumastuti, E., & Hasan, F. (2019). Faktor - Faktor Yang Mempengaruhi Minat Orang Tua Dalam Memilih Sekolah Menengah Kejuruan Negeri 2 Semarang. Stability: Journal of Management and Business, 2(1), 1–13. https://doi.org/10.26877/sta.v2i1.4037
  7. Gunawan Imam. (2014). Metode Penelitian Kuantitatif : Teori dan Praktik. PT Bumi Aksara, Jakarta.
  8. Hidayat, R., & Abdillah. (2019). Ilmu Pendidikan Konsep, Teori dan Aplikasinya. LPPPI.
  9. Jahja Yudrik. (2011). Psikologi Perkembangan, Kencana. Jakarta
  10. Marleni, L. (2016). Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Minat Belajar Siswa Kelas VIII SP Negeri 1 Bangkinang. Journal Cendikia: Jurnal Pendidikan Matematika, 1(1), 149–159. https://doi.org/10.30651/didaktis.v18i3.1846
  11. Musrifah. (2016). Pendidikan Karakter Dalam Perspektif Islam. Jurnal Edukasi Islamika, 1(1), 119–133. https://doi.org/10.53649/jutau.v14i01.309
  12. Nurmala, S. (2012). FAKTOR-FAKTOR YANG MEMPENGARUHI MINAT SISWA UNTUK MELANJUTKAN KE SEKOLAH MENENGAH KEJURUAN. Jurnal Pendidikan, 42(2), 162–172.
  13. Prasetyo, A. D., & Supriyanto. (2018). Manajemen Peserta Didik Berbasis Minat Dan Bakat Di Sma Muhammadiyah 10 Surabaya. Inspirasi Manajemen Pendidikan, 6(2), 1–10.
  14. Rahmawati, W. K., & Ahmad, A. (2019). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Minat Siswa Memilih Sekolah Di Sma Nuris Jember. Jurnal Bimbingan Dan Konseling Terapan, 3(1), 38–49. https://doi.org/10.30598/jbkt.v3i1.894
  15. Slameto. (2013). Belajar dan Faktor-faktor yang mempengaruhinya, Rineka Cipta. Jakarta
  16. Sugianto (2010). Model-model Pembelajaran Inovatif, Yuma Pustaka. Surakarta
  17. Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif R&D, Alfabeta. Bandung
  18. Solihin, R., & Fauzi, A. R. (2017). Penurunan Minat bersekolah di SD Negeri dibandingkan SD Islam: Studi Kasus di Kecamatan Garum Kabupaten Blitar. Briliant: Jurnal Riset Dan Konseptual, 2(3), 392–401. https://doi.org/10.28926/briliant.v2i3.84