Main Article Content

Abstract

This research aims to improve the starting ability of using natural materials. In the child group B in the PAUD Terpadu Rajawali, Kabupaten Samosir. This research is a study using the Kemmis Model and the Mc Tagart that is done in two cycles, of each cycle consists of 5 meetings. The study subject consisted of 20 children, 10 boys and 10 girls. This research object in the form of development improves the starting ability to use natural materials. Data collection uses observation and documentation. The results of this study indicate that the calculation of the start using natural materials and materials is around us.

Keywords

Beginning Calculation Natural Materials

Article Details

How to Cite
Simanjuntak, F., & Siahaan, H. (2018). Upaya Meningkatkan Kemampuan Berhitung Permulaan Menggunakan Bahan Alam. Aṭfālunā Journal of Islamic Early Childhood Education, 1(2), 52-57. https://doi.org/10.32505/atfaluna.v1i2.921

References

  1. Ahmadi, A. & Sholeh, M. (1991). Psikologi Perkembangan. Jakarta: Rineka Cipta
  2. Aisyah, S., dkk. (2008). Perkembangan dan Konsep Dasar Pengembangan Anak Usia Dini. Jakarta: Universitas Terbuka
  3. Feldt, C. S. & Wasik, B. A. (2008). Pendidikan Anak usia Dini. Cet. 1. Klaten: PT Macanan Jaya Cemerlang.
  4. Hinstock, E. G. (2002) Metode Pengajaran Montessori Untuk Anak Prasekolah. Jakarta: Pustaka Delapratara.
  5. Jamaris, M. (2003). Perkembangan dan Pengembangan Anak Taman Kanak-Kanak. Jakarta: Program Pascasarjana Universitas Negeri.Jakarta.
  6. Meutia, A. C., dkk. (2003). APE untuk Kelompok Bermain. Jakarta: Direktorat PAUD Depdiknas
  7. Moeslichatoen, R. (1999). Metode Pengajaran di Taman Kanak-Kanak. Jakarta: Rineka
  8. Sudono, A. (1995). Alat Permainan dan Sumber Belajar TK. Jakarta: Departemen Pendidikan dan Kebudayaan, Direktorat Jendral Pendidikan Tinggi Proyek Pendidikan Tenaga Akademik.
  9. Sugiono. (2005). Metode Penelitian Pendidikan Jilid 1. Bandung: Alfabeta
  10. Sujiono, Y. N. dkk. (2007). Metode Pengembangan Kognitif. Jakarta: Universitas Terbuka
  11. Wardhani, I. & Wihardit, K. (2008). Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Universitas Terbuka.