Main Article Content

Abstract

This research aims to analyze the quality of scooter matic products of various types and brands from the muslimah consumer side. This twisting is a field sharpener with a descriptive quantitative approach.  In this study, a survey of 150 Muslim women consumers was conducted.  The results of this study show that the dominant motor vehicle brands used are Honda Scoopy, Honda Beat, and Honda Vario.  As many as 82% of santriwati and students in Yayasan Darussalam Martapura who are required to wear clothes in accordance with sharia principles in the form of long and wide robes or long-handed shirts combined with wide long skirts claim to have experienced long clothes or dresses worn.  when driving damaged because it was scorched by the exhaust.  This is due to the exhaust of scooter matic vehicles that are open so that they can easily burn clothes while driving. Therefore, it is expected that there will be attention and consideration of this complaint in order to make the latest breakthrough in the development of scooter matic products.

Keywords

Product Scooter Matic Muslimah Consumer

Article Details

How to Cite
Malihah, L. (2022). Analisis Kualitas Produk Scooter Matic Ditinjau Dari Sisi Konsumen Muslimah. J-EBIS (Jurnal Ekonomi Dan Bisnis Islam), 7(1), 87-106. https://doi.org/10.32505/j-ebis.v7i1.3998

References

  1. Adiwarman, A. K. (2012). Ekonomi Micro Islam. Rajawali Press.
  2. Ansharullah. (2019). Pakaian Muslimah dalam Perpektif Hadis dan Hukum Islam. DIKTUM :Jurnal Syariah Dan Hukum, 17(1), 65–86.
  3. Bungin, B. M. (2005). Metodologi Penelitian Kuantitatif ; Komunikasi, Ekonomi, dan Kebijakan Publik serta Ilmu-Ilmu Sosial lalinnya. Kencana Prenada Media Group.
  4. Dekayanto, D. H., Nely, A. M., & Kosjoko. (2021). Pengerauh Modifikasi Intake Manifold terhadap performa motor 4 langkah skuter matic karburator mengynakan variasi bahan bakar. Smart Teknologi, 1(1).
  5. Fitriani, R. (2018). Keputusan Pembelian sepeda Motor Scooter Matic di Tinjau dari Gaya Hidup Generasi Milenial. Simki.Unpkediri.
  6. Gunawan, A. I. (2013). Pengaruh Brand Positioning Terhadap Loyalitas Pelanggan Surat Kabar Pikiran Rakyat(survey terhadap pembaca surat kabar Pikiran Rakyat di Kota Bandung). Edunomic, 1(2).
  7. Gunawan, L., & Kempa, S. (2016). Pengaruh Kualitas Layanan Terhadap Loyalitas Konsumen dengan Kepuasan Konsumen sebagai Variabel Intervening di Toko Bintang Terang. AGORA, 4(1).
  8. Ihsan, M. A. F. (2022). Honda Jadi Merek Motor terlaris sepanjang 2021, Jual hampir 4 juta Unit. Kompas.
  9. Jatmiko, & Setyawati, R. L. (2015). Pengaruh Brand Postioning dan Brand Equity Terhadap Keputusan Pembelian Sepeda Motor Yamaha. Jurnal Ekonomi, 6(2).
  10. Karrtajaya, H. (2005). Hermawan Kartajaya On Positioning, Diferensiasi , Brand : Mmenangkan Persaingan dengan segitigavPositioning-Deferensiasi-Brand. Gramedia Pustaka Utama.
  11. Kotler, P., & Keller, K. L. (2009). Manajemen Pemasaran (13th ed.). Erlangga.
  12. Kristian, D., & Widayanti, R. (2016). Pengaruh kualitas produk dan harga terhadap keputusan pembelian sepeda motor Honda pada mahasiswa kampus 1 Universitas Kristen Krida Wacana. Jurnal Ilmiah Manajemen Bisnis, 16(1).
  13. Lukita, L., Syarief, A., Riyadi, S., & Sriwarno, A. B. (2021). Studi Persepsi visual Perempuan Pengendara Terhadap Desain Sepeda Motor Skuter Matik di Indonesia. Productum, 4(1).
  14. Maharani, H. V., & Tricahyono, D. (2017). Analisis Preferensi Konsumen Dalam Memilih Sepeda Motor Jenis Skuter Matik Premium Yamaha NMAX di Kota Bandung Pada Tahun 2016. E-Proceeding of Management: Vol.4, No.2.
  15. Malihah, L., Mukti, P. S., & Muhazir, A. (2022). Organizational Culture in Pondok Pesantren Darussalam Martapura. Asia Pasific Journal Of Bussiness Economic and Technology, 2(1), 11–23.
  16. Mustaman, M. (2022). Analisis Penegakan Hukum Perlindungan Konsumen Dalam Kartel Penjualan Sepeda Motor Skuter Matik Honda-Yamaha(Studi kasus Putusan Kasasi MA RI No. 217K/Pdt.Sus-KPPU/2019). Sosioedukasi, 11(1).
  17. Nasution. (2003). Metode Penelitian Naturalistik Kualitatif. Tarsito.
  18. Nursalam. (2011). Konsep dan Penerapan Metodologi Penelitian Ilmiah Ilmu Keperawatan Pedoman Skripsi, Tesis dan Instrumen Penelitian Keperawatan. Salemba Medika.
  19. Panget, B., Tumbel, T., & Tamengkel, L. (2018). Pengaruh kualitas produk terhadap keputusan pembelian sepeda motor Honda Beat pada CV. Lion di Ternate. Jurnal Administrasi Bisnis, 6(4).
  20. Qu, Q. X., & Guo, F. (2019). Can eye movements be effectively measured to asses product desaign?: Gender differences should be considered. International Journal of Industrial Ergonomic, 72, 281–289.
  21. Soekidjo, N. (2002). Metode Penelitian. Rineka Cipta.
  22. Sugiyono, S. (2016). Metode Peneitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. ALFABETA.
  23. Supriyadi, Fristin, Y., & Indra, G. (2016). Pengaruh Kualitas Produk dan Brand Image Terhadap Keputusan Pembelian (studi pada mahasiswa pengguna produk sepatu merek Converse di Fisip Univesitas Merdeka Malang). Jurnal Bisnis Dan Manajemen, 3(1).
  24. Susetyarsi, T. (2013). Analisis Pengaruh Strategi desain Produk terhadap Minat Beli Konsumen pada skuter matik Yamaha Merek Mio Fino di Kota Semarang. STIE Semarang, 5(1).
  25. Thohari, A. N. A., & Ramadhani, R. D. (2019). Aplikasi Diagnosa Lerusakan Skuter Matik menggunakan FUZZY Multi Criteria Decision Making. Jurnal Nasional Teknologi Dan Informasi, 5(2), 96–103.
  26. Wahyuni, S. (2013). Analisis Pengaruh Persepsi Kualitas Produk, Citra Merek dan Dukungan Layanan Purna Jual tehadap keputusan konsumen dalam memilih Skuter Matik merek Honda di Kota Semarang. Ragam Jurnal Pengembangan Humaniora, 13(2).

DB Error: Unknown column 'Array' in 'where clause'