Main Article Content

Abstract

ABSTRACT


This study aims to explore the integration of Islamic education management with digital technology to enhance the quality of Islamic educational institutions. The issue raised in this research is the challenge of implementing technology in Islamic educational institutions, particularly in improving teaching and institutional quality, while maintaining a balance between Islamic principles and technological advancement. The method used in this study is a literature review and content analysis with a descriptive qualitative approach. The results of the study indicate that the integration of digital technology can enrich academic, moral, and spiritual aspects of Islamic education. However, challenges such as low digital literacy and infrastructure disparities still hinder the optimal implementation of technology. This research also highlights the importance of visionary leadership in managing technology and human resources in Islamic educational institutions. Overall, this study contributes to the development of technology-based learning strategies that remain grounded in Islamic values to create a modern, intelligent, and character-driven generation.

Keywords

Integration Islamic Education Management Digital Technology Institutional Quality

Article Details

How to Cite
Yustizar, & Yusuf Hadijaya. (2025). Digitalisasi Manajemen Pendidikan Islam: Strategi Inovatif untuk Meningkatkan Mutu Lembaga. Al-Ikhtibar: Jurnal Ilmu Pendidikan, 12(1), 46-66. https://doi.org/10.32505/ikhtibar.v12i1.10886

References

  1. Referensi
  2. Jurnal
  3. Ardiansyah., Muhammad, et al., Strategi Pengembangan Lembaga Pendidikan Islam Padi Madrasah, JIPMuktj : Jurnal Ilmu Pendidikan Muhammadiyah Kramat Jati Volume 5 No 2 2024. hal.1-7 https://jurnal.pcmkramatjati.or.id/index.php/JIPMUKJT/index
  4. Asruly, Nanda, et al, Pendidikan Spiritual pada Anak: Studi Pemikiran Abdullah Nashih Ulwan dalam Kitab Tarbiyatul Aulad fil-Islam. Tazakka; Jurnal Pendidikan dan Keislaman. Volume 02, Number 01, 2024. hal.14-29. DOI: https://doi.org/10.24036/tazakka.v2i01.23
  5. Azizah, Khusnul Alfiana dan Iftitah, Lailatul., Implementasi Permainan Edukatif Papan Perilaku Untuk Meningkatkan Nilai Agama dan Moral Anak Usia Dini di TK Batik Setono Pekalongan, Sinau Seminar Nasional Pendidikan Anak Usia Dini, UIN K.H. Abdurrahman Wahid Pekalongan. Hal. 818-828. https://proceeding.uingusdur.ac.id/index.php/sinau/index
  6. Damayanti, Dewina Rakhma Alfina dan Ridwan, Auliya., Perubahan Sosial dan Pendidikan dalam Peran Guru PAI di Era Digital, Social Studies in Education. ISSN(e) 3032-7830 | Vol. 02 No. 02 (2024) | 123-138. DOI: http://dx.doi.org/10.15642/sse.2024.2.2.123-138
  7. Effendi, Darwin dan Wahidy, Achmad., Pemanfaatan Teknologi dalam Proses Pembelajaran Menuju Pembelajaran Abad 21. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Program Pascasarjana Universitas Pgri Palembang 03 MEI 2019. Hal. 125-129
  8. Firmansyah, Mokh. Iman., Pendidikan Agama Islam : Pengertian, Tujuan, Dasar, Dan Fungsi, Taklim; Jurnal Pendidikan Agama Islam. Vol 17, No 2 (2019) hal. 79-80 doi.org/10.17509/tk.v17i2.43562
  9. Fitri, Rossa Lailatul dan Ridwan, Auliya., Pendidikan Akhlak di Era Digital: Pengaruh Konten Islami di Instagram Terhadap Pembentukan Karakter Remaja dalam Perspektif Sosial.
  10. Fitrianis, Elsi., Pendidikan Karakter Melalui Pendidikan Agama Islam di Era Revolusi Digital, Aktivisme : Jurnal Ilmu Pendidikan, Politik dan Sosial Indonesia, Volume. 2 Nomor. 1 Tahun 2025, e-ISSN: 3032-5161, p-ISSN: 3032-5153, Hal 135-144. DOI: https://doi.org/10.62383/aktivisme.v2i1.726
  11. Habibulloh, Muh. dan Ali, Himad, JMPI; Jurnal Manajemen, Pendidikan, dan Pemikiran Islam, ISSN (Online): 2988-2141, Vol. 2 No. 2 (2024): Nov 2024 hal.70-88. DOI Prefix 10.71305
  12. Isti’ana, Ais., Integrasi Teknologi dalam Pembelajaran Pendidikan Islam, Indonesia Research Juournal on Education, e-ISSN: 2775 – 8672, p-ISSN: 2775 – 9482 Volume 4, Nomor 1 Tahun 2024 Halaman: 302 – 310. Doi: 10.31004/irje.v4i1.493
  13. Janah, Khairatul, et al., Media Pembelajaran Interaktif Mengenal Ilmu Tajwid Di 10 Ayat Pertama Pada Surah Al-Kahfi Berbasis Android. ALGORITMA: Jurnal Ilmu Komputer dan Informatika Volume: 05, Number: 02, November 2021. Hal.143-151. DOI: http://dx.doi.org/10.30829/algoritma.v5i2.10701
  14. Khasanah, Miratu., Tantangan Penerapan Teknologi Digital dalam Pendidikan Islam: Memanfaatkan Inovasi untuk Meningkatkan Mutu Pembelajaran, Leader: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, Vol. 2 No. 2/November 2024, hal.282-289, e-ISSN: 2987-1158|p-ISSN: 2987-1034. Doi: 10.32939/ljmpi.v2i2.4240
  15. Lestar, Rizky Nurfitri., Pengantar Manajemen Pendidikan Islam, Leader: Jurnal Manajemen Pendidikan IslamVol. 2No. 2/November 2024, hal..218-226 e-ISSN:2987-1158|p-ISSN:2987-1034. Doi:10.32939/ljmpi.v2i2.4036
  16. Lutfi, Media Pembelajaran Berbasis Digital untuk Pendidikan Anak Usia Dini, Jurnal Tahsinia Vol. 4, No. 2, Oktober 2023, Hal. 288-299
  17. Maslani et al, Revolusi Digital dalam Pengembangan Kurikulum Pendidikan Agama Islam: Strategi dan Implikasi untuk Masa Depan, – Universitas Islam Negeri Sunan Gunung Djati; JLEB: Journal of Law Education and Business E-ISSN: 2988-1242 P-ISSN: 2988-604X Vol. 2 No. 2 Oktober 2024. Hal. 1456-1464. DOI: 10.57235/jleb.v2i2.3158
  18. Mukarom, Zaenal dan Darmawan, Deni., Islamic Education Curriculum Innovation in the Digital Era: Challenges and Opportunities, International Education Trend Issues Volume 2, Number 2, 2024. Hal.317-328. DOI: 10.56442/eiti.v2i2.874
  19. Nabila, Tujuan Pendidikan Islam, Vol. 2 No. 5Mei 2021, STAI Al-Islahiyah, Sumatera Utara. hal. 72-80
  20. Purnama, Rizkiyah dan Nasution, Abdusima., Mengintegrasikan Teknologi dalam Pendidikan Islam dan Mempersiapkan Generasi Muslim Untuk Masa Depan, Journal of Counseling, Education and Society. Vol. 5, No. 2, 2024, pp. 29-36. DOI: https://doi.org/10.29210/08jces505800
  21. Putra, Galih Sabarno, et al., Pengukuran Efektivitas Platform E-Learning dalam Pembelajaran Teknik Informatika di Era Digital. Jurnal MENTARI: Manajemen, Pendidikan dan Teknologi Informasi Vol. 3, No. 1, September 2024, hal. 19−29 E-ISSN: 2963-4148 | P-ISSN: 2963-4423, DOI: https://doi.org/10.33050/mentari.v3i1
  22. Svari, Ni Made Fanny Dianis dan Arlinayanti, Kadek Dwi., Perubahan Paradigma Pendidikan Melalui Pemanfaatan Teknologi di Era Global, Jayapangus Press: Metta: Jurnal Ilmu Multidisiplin Volume 4 Nomor 3 (2024) ISSN : 2798-7329 (Media Online) hal. 50-63. https://jayapanguspress.penerbit.org/index.php/metta/article/download/3407/1645/12768
  23. Uswatiyah, Wiwi., Transformasi Manajemen Pendidikan Islam di Era Globalisasi: Tantangan dan Peluang, Mimbar Kampus: Jurnal Pendidikan dan Agama Islam Vol 23 No 3 (2024) 1364 – 1376 P-ISSN 1411-7673 E-ISSN 2776-5571. DOI: 10.17467/mk.v23i3.5714
  24. Yusuf, M., dan Sodik, Mohamad., Penggunaan Teknologi Internet Of Things (Iot) Dalam Pengelolaan Fasilitas Dan Infrastrukturlembagapendidikan Islam, Prophetik; Jurnal Kajian Keislaman Vo.1 No. 2 September 2023. Hal doi.org/10.26533/prophetik.v1i2.3233
  25. Zain, Asmuni., Penguatan Nilai-Nilai Spiritual dan Moralitas di Era Digital melalui Pendidikan Agama Islam, JEMARI: Jurnal Edukasi Madrasah Ibtidaiyah, Vol. 6 No. 2, hal. 94 – 103, Juli, 2024
  26. Buku
  27. Charantimath, Poornima M., Total Quality Management, New Delhi: Pearson, 2017
  28. Langgulung, Hasan., Manusia dan Pendidikan; Suatu analisa psikologi, filsafat dan pendidikan, Jakarta: Pustaka Al-Husna Baru, 2015
  29. Sani, Ridwan Abdullah., Pemanfaatan Teknologi dalam Pendidikan Islam, Bandung: Alfabeta, 2020
  30. Ulwan, Abdullah Nashih., Pendidikan Anak dalam Islam, Jakarta: Pustaka Amani, 2015
  31. Zuhairini et al., Filsafat Pendidikan Islam, Surabaya: Usaha Nasional, 2017