Kajian Literatur: Pengaruh Pendekatan Konstruktivisme terhadap Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis
Abstract
The aim of this research is to re-identify the influence of the constructivist approach on the ability to understand mathematical concepts. After that, the results of the analysis are combined and a conclusion is drawn about the problem as a whole. The method in this research is a literature review. This research is related to collecting, reading and storing library information, as well as processing library materials without involving field research. Data collection comes from journals indexed by Sinta and Google Scholar for the last 7 years. The keywords for the search are "Constructivism" and "Understanding Concept Mathematics Ability". From the search, 10 articles were obtained that met the criteria. The data collection obtained was then analyzed as research findings using qualitative analysis. Based on the results and discussion, it was found that students' ability to understand concepts can be influenced by the application of a constructivist approach
Downloads
References
Aprilia, R. (2021). Pendekatan Konstruktivisme Dalam Meningkatkan Aktivitas Belajar Program Studi Matematika. Jurnal MathEducation Nusantara, 4(2).
Arafah, A. A., Sukriadi, & Samsuddin, A. F. (2023). Implikasi Teori Belajar Konstruktivisme pada Pembelajaran Matematika. JURNAL PENDIDIKAN MIPA, 13(2), 358–366. https://doi.org/10.37630/jpm.v13i2.946
Astuti, I., & Umbara, U. (2022). Efektivitas Penerapan Model Pembelajaran Brain Based Learning Terhadap Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Siswa. MUST: Journal of Mathematics Education, 7(1), 2022–2030. https://doi.org/10.30651/must.v7i1.9473
Baharuddin, B. (2024). Peningkatan Pemahaman Konsep Operasi Hitung Perkalian Bilangan Cacah melalui Pendekatan Konstruktivisme. Venn: Journal of Sustainable Innovation on Education, Mathematics and Natural Sciences, 3(3), 89–97. https://doi.org/10.53696/venn.v3i3.169
Brinus, K. S. W., Makur, A. P., & Nendi, F. (2019). Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika Pengaruh Model Pembelajaran Kontekstual terhadap Pemahaman Konsep Matematika Siswa SMP. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 8(2). http://journal.institutpendidikan.ac.id/index.php/mosharafa
Dhian Permata, L., Rahmawati, D., & Fitriana, L. (2018). PEMBELAJARAN MATEMATIKA SMP DALAM PERSPEKTIF LANDASAN FILSAFAT KONSTRUKTIVISME. Jurnal Elektronik Pembelajaran Matematika, 5(1), 32–43. http://jurnal.uns.ac.id/jpm
Diani, S. F., Maulidiya, D., & Susanta, D. A. (2019). KEMAMPUAN PEMAHAMAN KONSEP SISWA SMP SETELAH MEMPEROLEH PEMBELAJARAN DISCOVERY LEARNING. Jurnal Penelitian Pembelajaran Matematika Sekolah (JP2MS), 3(3).
Fairus, F., Dewi, I., & Simamora, E. (2023). Keterkaitan Filsafat Matematika dengan Model Pembelajaran Berbasis IT. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 7(1), 538–549. https://doi.org/10.31004/cendekia.v7i1.1921
Febindayanti, A., & Sinaga, B. (2024a). Analisis Pemahaman Konsep Matematika Siswa Dalam Penerapan Pembelajaran Berbasis Konstruktivisme. Indonesian Journal of Education and Learning, 8(1), 70–76. https://doi.org/10.31002/ijel.v8i1.2073
Febindayanti, A., & Sinaga, B. (2024b). Analisis Pemahaman Konsep Matematika Siswa Dalam Penerapan Pembelajaran Berbasis Konstruktivisme. Indonesian Journal of Education and Learning, 8(1), 70–76. https://doi.org/10.31002/ijel.v8i1.2073
Firdaus, A., Sugilar, H., Hilda Zaini Aditya, A., Matematika, P., Sunan Gunung Djati Bandung Jalan Soekarno Hatta, U., Bandung, K., & Assasul Islamiyah Sukabumi Jl Cagak Cibatu Cikembar Sukabumi, Mt. (2023). Conferences Series Learning Class Teori Konstruktivisme dalam Membangun Kemampuan Berpikir Kritis. Gunung Djati Conference Series, 28.
Gita, N., & Bella, C. (2022). FILSAFAT MATEMATIKA SEBAGAI PEMBENTUKAN KARAKTERISTIK PADA MEDIA PEMBELAJARAN. Duniailmu.Org, 2(3).
Harmini, T. (2019). Efektivitas Penggunaan Modul Berbasis Differentiated Instruction untuk Meningkatkan Kemampuan Pemahaman Konsep Matematika Mahasiswa. Jurnal Didaktik Matematika, 6(2). https://doi.org/10.24815/jdm.v%vi%i.14293
Hayati, R., & Husnidar. (2022). STUDI KEPUSTAKAAN: KETERKAITAN KEMAMPUAN KOMUNIKASI MATEMATIS MODEL PROBLEM BASED LEARNING DAN TEORI KONSTRUKTIVISME. Variasi: Majalah Ilmiah Universitas Almuslim, 14(3), 2022.
Khairani, B. P., Mimunah, & Roza, Y. (2021). Analisis Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Siswa Kelas XI SMA/MA Pada Materi Barisan Dan Deret. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 05(02), 1578–1587. https://j-cup.org/index.php/cendekia/article/view/623
Marunduri, R. P., Otniel, H., & Harefa, N. (2022). Upaya Guru PPKn Dalam Menanamkan Nilai-Nilai Anti Korupsi Pada Siswa. EDUCATIVO: JURNAL PENDIDIKAN, 1(2), 486–495. https://doi.org/10.56248/educativo.v1i1.68
Masgumelar, N. K., & Mustafa, P. S. (2021). Teori Belajar Konstruktivisme dan Implikasinya dalam Pendidikan dan Pembelajaran. GHAITSA : Islamic Education Journal, 2(1). https://siducat.org/index.php/ghaitsa
Maskar, S., & Wulantina, E. (2019). Persepsi Peserta Didik terhadap Metode Blended Learning dengan Google Classroom. Jurnal Inovasi Matematika (Inomatika), 1(2), 110–121.
Maslah, H. (2020). PENDEKATAN KONSTRUKTIVISME UNTUK MENINGKATKAN PEMAHAMAN KONSEP SISTEM PERSAMAAN LINEAR TIGA VARIABEL. JPM UIN ANTASARI, 7(1).
Maulida, A. R., Suyitno, H., & Asih, T. S. N. (2019). Kemampuan Koneksi Matematis pada Pembelajaran CONINCON (Constructivism, Integratif and Contextual) untuk Mengatasi Kecemasan SIswa. Prosiding Seminar Nasional Matematika 2, 724–731. https://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/prisma/
Mimin, P., Sugianto, & Hartoyo, A. (2018). PENINGKATAN PEMAHAMAN KONSEPTUAL DAN KEMAMPUAN KONEKSI MATEMATIS SISWA SMP MELALUI PENDEKATAN KONSTRUKTIVISTIK. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Khatulistiwa, 7(7).
Minarti, & Hakim, L. El. (2022). Penerapan Matematika dalam Aliran Konstruktivisme yang Terkandung dalam Filsafat Matematika. Syntax Literate: Jurnal Ilmiah Indonesia, 7(3). https://doi.org/10.36418/syntax-literate.v7i3.6402
Mokalu, V. R., Panjaitan, J. K., Boiliu, N. I., & Rantung, D. A. (2022). Hubungan Teori Belajar dan Teknologi Pendidikan. EDUKATIF : JURNAL ILMU PENDIDIKAN, 4(1), 1475–1486. https://doi.org/10.31004/edukatif.v4i1.2192
Muh. Ilham Dhani, Tian Abdul Aziz, & Lukman El Hakim. (2022). Pembelajaran Matematika Melalui Pendekatan Konstruktivisme. JURNAL PENDIDIKAN MIPA, 12(4), 1236–1241. https://doi.org/10.37630/jpm.v12i4.796
Mulyana, E. (2016). MODEL PEMBELAJARAN GENERATIF SEBAGAI UPAYA MENINGKATKAN PEMAHAMAN KONSEP IPS PADA PESERTA DIDIK. JURNAL PENDIDIKAN ILMU SOSIAL, 23(2), 26. https://doi.org/10.17509/jpis.v23i2.1617
Mutmainah, Surahmat, & Fuady, A. (2019). Pemahaman Konsep Matematis Melalui Model Pembelajaran Konstruktivisme Tipe Novick Pada Materi Pola Bilangan Kelas VIII MTs An-Nur Kembang Jeruk Banyuates. JP3, 14(8).
Puspita, Y., & Ristiana, M. G. (2020). PEMBELAJARAN MATERI BANGUN DATAR PADA SISWA SD KELAS IV DENGAN MENGGUNAKAN PENDEKATAN KONSTRUKTIVISME. Journal of Elementary Education, 03(05).
Rahmawati, R., & Andrian, F. (2022). Penerapan Pendekatan Konstruktivistik untuk Meningkatkan Kemampuan Pemahaman Matematika Siswa. BULLET : Jurnal Multidisiplin Ilmu, 1(03). https://journal.mediapublikasi.id/index.php/bullet
Riyatuljannah, T. (2018). UPAYA MENINGKATKAN PEMAHAMAN SISWA DALAM PEMBELAJARAN MATEMATIKA MELALUI PENERAPAN PENDEKATAN KONSTRUKTIVISME. Journal of Islamic Primary Education, 1(2), 45–53. http://journal.uinsgd.ac.id/index.php/al-aulad
Rofilah, S., & Tsurayya, A. (2021). Pengembangan Video Pembelajaran Materi Kubus dan Balok untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Matematis Peserta Didik. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 05(03), 2438–2451.
Saputro, M. N. A., & Pakpahan, P. L. (2021). Mengukur Keefektifan Teori Konstruktivisme dalam Pembelajaran. Journal of Education and Instruction (JOEAI), 4(1), 24–39. https://doi.org/10.31539/joeai.v4i1.2151
Sarah, D., Risnawati, Z., & Amir, M. Z. (2018). Pengembangan Modul Berbasis Pendekatan Konstruktivisme untuk Memfasilitasi Pemahaman Konsep Matematis Siswa Sekolah Menengah Atas di Pekanbaru. In Juring: Journal for Research in Mathematics Learning (Vol. 1, Issue 3).
Siswanto, E., Aziz, T. A., & El Hakim, L. (2024). MENINGKATKAN KEMAMPUAN BERPIKIR KRITIS DALAM PEMECAHAN MASALAH MATEMATIKA: PERSPEKTIF FILSAFAT DAN ADVERSITY QUOTIENT. JP2M (Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Matematika), 10(1), 17–27. https://doi.org/10.29100/jp2m.v10i1.5210
Sopiany, H. N., & Rahayu, W. (2019). ANALISIS MISKONSEPSI SISWA DITINJAU DARI TEORI KONTRUKTIVISME PADA MATERI SEGIEMPAT. Jurnal Pendidikan Matematika, 13(2), 185–200.
Sridana, N., Soeprianto, H., Sarjana, K., & Amrullah. (2018). EFEKTIVITAS PENERAPANPERANGKATPEMBELAJARAN MATEMATIKA TERPADU DENGAN PENDEKATAN KONSTRUKTIVIS UNTUK PEMBENTUKAN KONSEP PESERTA DIDIKDI SMP NEGERI 1 MATARAM. Jurnal Pendidikan Dan Pengabdian Masyarakat, 1(1).
Srirahmawati, I. (2021). Peran Guru Sebagai Fasilitator dalam Mengasah Penalaran Matematika Siswa SDN 29 Dompu Tahun Pembelajaran 2020/2021. Ainara Journal, 2(2), 114–123. http://journal.ainarapress.org/index.php/ainj
Yusuf, Y., & Rosita, N. T. (2016). PENGGUNAAN PEMBELAJARAN MENGGUNAKANPENDEKATAN KONSTRUKTIVISME DALAM UPAYA MENINGKATKAN KEMAMPUAN PEMAHAMAN KONSEP MATEMATIS SISWA. Symmetry: Pasundan Journal of Research in Mathematics Learning and Education, 11.
Copyright (c) 2025 Vivied Eka Pratiwi Pratiwi, Lukman El Hakim

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright Notice
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
Authors retain copyright and grant the Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika Al Qalasadi of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License (CC BY 4.0) that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika Al Qalasadi published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access)