Main Article Content
Abstract
Abstrak
Metakognitif siswa kelas XII Multimedia SMK Negeri 1 Sungai Penuh dari 15 siswa kelas XII Multimedia SMK Negeri 1 Sungai Penuh ada beberapa tingkatan metakognisi yaitu: a. tacit use, b. aware use, c. strategic use, dan d. reflective use. Adapun yang memiliki pola pikir tacit use yaitu 6 orang siswa, ada 4 siswa yang memiliki pola pikir aware use, dan 5 orang siswa memiliki pola pikir strategic use dan tidak ada siswa yang memiliki pola pikir reflective use pada materi integral. Adapun jenis-jenis metakognitif yang dialami oleh siswa adalah: a. tidak mampu mengetahui apa yang ia ketahui; b. tidak mampu mengurutkan apa yang akan ia lakukan; c. mampu menganalisis suatu masalah tahu menentukan langkah awal dan langkah penyelesaian; d. mengevaluasi hasil yang didapatkan benar atau salah Dari uraian tersebut dapat disimpulkan bahwa metakognitif siswa kelas XII Multimedia masih dalam kategori sedang.
Kata kunci: metakognitif siswa, materi integral.
Abstract
Metacognition of class XII Multimedia students of SMK Negeri 1 Sungai Penuh from 15 students of class XII Multimedia of SMK Negeri 1 Sungai Penuh there are several levels of metacognition, namely: a. tacit use, b. aware use, c. strategic use, and d. reflective use. As for those who have a tacit use mindset, there are 6 students, there are 4 students who have an aware use mindset, and 5 students have a strategic use mindset and no students have a reflective mindset use on integral material. The types of metacognitive experienced by students are: a. unable to know what he knows; b. unable to sort out what he is about to do; c. able to analyze a problem knows to determine the initial steps and steps to completion; d. evaluate the results obtained are true or false From the description it can be concluded that the metacognitive of class XII Multimedia students is still in the medium category.
Keywords: student metacognitive, integral material.
Keywords
Article Details
Copyright Notice
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
Authors retain copyright and grant the Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika Al Qalasadi of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License (CC BY 4.0) that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika Al Qalasadi published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access)
References
- Desmita. (2015). Analisis Metakognitif Siswa Dalam Menyelesaikan Masalah Aplikasi Deret Tak Hingga. Jurnal Seminar Nasional Pendidikan Matematika.Sulistyawan, David., 2016. Analisis Metakognitif Siswa Dalam Pemecahan Masalah Dimensi Tiga. [Skripsi]. Surakarta: Universitas Muhammadyah Suwakarta,
- Hutauruk, Agusmanto., 2016Pendekatan Metakognitif Dalam Pembelajaran Matematika. https://www.researchgate.net/publication/315837363_pendekat an_metakognitif_dalam_pembelajaran_matematikaMuhammad Win Affgani. 2019. Perbedaan Skala pada sumbu koordinat kartesius, dampaknya dalam pembelajaran integral. Vol 13. No 2.
- Livingston. (2018). Hubungan Keterampilan Metakognitif Dengan Hasil Belajar Mahasiswa S1 PGSD Universitas Mataram Pada Pembelajaran Menggunakan Pendekatan Konstruktivisme. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, Vol 3, No 2.
- Suherman, E., Suryadi, D., Suhendra, Herman, T., Prabawanto, S., Nurjanah, & Rohati, A. (2003). Strategi Pembelajaran Matematika Kontemporer. Bandung:JICA
- Sugiyono, Metodologi Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. (Bandung: CV.ALFABETA, 2009)
- Trianto. (2016). Analiis Metakognitif Siswa Dalam Pemecahan Masalah Dimensi Tiga. Publikasi Ilmiah.