Main Article Content

Abstract

This research aims to find out the many cultural diversities found in Indonesia that can be used as learning media, one of which is the traditional game of congklak. The relationship between culture and mathematics in the game of congklak can be used as a new innovation in learning. The method used in this research is qualitative with an ethnographic approach which is an approach to obtain information about the congklak game in Kampung Parung Belimbing, Depok City based on the records obtained from data collection. The new innovation of the traditional game of congklak can be used as a new paradigm or thought about learning mathematics involving a culture. The congklak game has several learning concepts, namely the concept of building space and number operations. With the results of this study proving that mathematics learning can be applied to everyday life and changing children's perspectives on mathematics that mathematics learning can be learned and understood easily and fun with concrete learning and also students can be able to continue to preserve traditional games in the home and home environment.

Keywords

Culture Congklak Game Ethnographic Approach Paradigm Mathematics

Article Details

How to Cite
Nurazizah, K. (2023). Etnomatematika: Meningkatkan Minat dan Pemahaman Matematika melalui Media Permainan Congklak . Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika Al Qalasadi, 7(2), 138-147. https://doi.org/10.32505/qalasadi.v7i2.6793

References

  1. Ajmain, H. &. (2020). IMPLEMENTASI PENDEKATAN ETNOMATEMATIKA DALAM PEMBELAJARAN MATEMATIKA. SIGMA (Suara Intelektual Gaya Matematika), 12 (1), 45-54. https://doi.org/10.26618/sigma.v12i1.3910.
  2. Andriono, R. (2021). Analisis Peran Etnomatematika dalam Pembelajaran Matematika. Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 4(2), 184-190. https://doi.org/10.24176/anargya.v4i2.
  3. Budi Gustaman (dalam Crawfurd, 1820: 293-294. (2020). KALENDER PETANI DAN SUMBER PENGETAHUAN TENTANG MUSIM TANAM. METAHUMANIORA, 10 (2), 161-171. https://doi.org/10.24198/metahumaniora.v10i2.28762.
  4. D’Ambrosio, U. (2001). Ethnomathematics. Link Between Traditions and Modernity. Rotterdam: Sense Publisher.
  5. Euis, F. &. (2018). Peran Etnomatematika Terkait Konsep Matematika dalam Mendukung Literasi. PRISMA, 1 , 114-119. Diambil dari https://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/prisma/article/view/19589.
  6. Gita Kencanawaty, C. F. (2020). Kontribusi Etnomatematika dalam Pembelajaran Matematika Tingkat Sekolah Dasar. Journal of Medives: Journal of Mathematics Education IKIP Veteran Semarang, 4 (2), 255-262. https://doi.org/10.31331/medivesveteran.v4i2.1107.
  7. Lacksana, I. (2017). KEARIFAN LOKAL PERMAINAN CONGKLAK SEBAGAI PENGUATAN KARAKTER PESERTA DIDIK MELALUI LAYANAN BIMBINGAN KONSELING DISEKOLAH. Satya Widya, 33 (2), 109-116. https://doi.org/10.24246/j.sw.2017.v33.i2.p109-116.
  8. Lestari, F. D. (2020). ETNOMATEMATIKA PADA TRADISI PERNIKAHAN MASYARAKAT. Prosiding Sendika, 6 (2), 162-171. diambil dari https://core.ac.uk/download/pdf/359897938.pdf.
  9. Luthfi, M. F. (2014). Pembelajaran Menggairahkan Dengan Ice Breaking. Madinah J. Stud. Islam, 1 (1), 27 - 29. https://doi.org/10.58518/madinah.v1i1.147.
  10. Nanda, A. I. (2019). EFEKTIVITAS PEMBELAJARAN MATEMATIKA DENGAN PENDEKATAN ETNOMATEMATIKA TERHADAP PEMAHAMAN KONSEP SISWA SMP. mercubuana yogya, diambil dari https://eprints.mercubuana-yogya.ac.id/id/eprint/7094/.
  11. Natalia, Prima (dalam Irsyad 2012). (2015). EFEKTIVITAS PENGGUNAAN MEDIA PEMBELAJARAN PERMAINAN TRADISIONAL CONGKLAK UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN BERHITUNG PADA SISWA SEKOLAH DASAR. Jurnal Ilmiah Psikologi Terapan, 3 (2). 343-358. https://doi.org/10.22219/jipt.v3i2.3536.
  12. Rahmawati, F. &. (2016). Pembelajaran Berbasis Etnomatematika. researchgate.net.
  13. Sarwaoedi, D. O. (2018). Efektifitas Etnomatematika dalam Meningkatkan Kemampuan Pemahaman Matematika Siswa. Pendidikan Matematika Raflesia, 3 (2), 171-176. https://doi.org/10.33369/jpmr.v3i2.7521.
  14. Sofiyudin, A. U. (2022). Etnomatematika Sebagai Inovasi Pembelajaran dalam Mengintegrasikan Nilai Kearifan Lokal dan Konsep Matematika untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Madrasah Ibtidaiyah. Cakrawala: Jurnal Kajian Studi Manajemen Pendidikan Islam dan StudiSosial, 6 (2), 167-177. https://doi.org/10.33507/cakrawala.v6i2.1036.
  15. Surat, I. M. (2018). Peranan Model Pembelajaran Berbasis Etnomatematika sebagai Inovasi Pembelajaran dalam Meningkatkan Literasi Matematika. Emasains, 7 (2), 143-154. https://doi.org/10.5281/zenodo.2548083.
  16. Taqi, H. N. (2014). Effect of Group Work on EFL Students’ Attitudes and Learning in. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, Vol 3 No 2. 52-65. https//doi:10.5539/jel.v3n2p52.
  17. Umar Sidiq, M. &. (2019). METODE PENELITIAN KUALITATIF DI BIDANG PENDIDIKAN. Ponorogo: CV. Nata Karya. ISBN : 978-602-5774-41-6.
  18. Wahyuni, A. A. (2013). PERAN ETNOMATEMATIKA DALAM MEMBANGUN KARAKTER BANGSA. Seminar Nasional Matematika dan Pendidikan Matematika FMIPA UNY, 9 (4), 115-118. diambil dari https://core.ac.uk/download/pdf/18454275.pdf.