Main Article Content

Abstract

The decline in cultural understanding among society is something that must be taken seriously and requires ongoing study, because culture is one of the distinctive characteristics of a nation. Linking the surrounding culture with learning is one step to preserve and maintain this culture for future generations. Amak lampisan Mandailing is a typical woven mat from the Mandailing Tribe which has elements of mathematical concepts in it. The ethnomathematics studied are mathematical concepts related to learning material at SMP/MTs and equivalent schools. This research uses exploratory research with an ethnographic approach to study the relationship between culture and learning materials. explore the shapes and patterns of amaklampisan. The aim of this research is to bring out cultural wisdom in mathematics learning so that it can motivate and influence students' learning achievement. This type of research is exploratory qualitative research about Amak Lampisan Mandailing. Based on the results of this research, Mandailing lampisan amak is related to material in mathematics such as rectangles, congruence and similarity, arithmetic sequences and series, social arithmetic.

Keywords

Etnomathematics Amak Lampisan Mathematic Education

Article Details

How to Cite
Hasibuan, A. H., & Suparni, S. (2024). Etnomatematika: Eksplorasi Amak Lampisan Mandailing dalam Pembelajaran Matematika. Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika Al Qalasadi, 8(1), 93-101. https://doi.org/10.32505/qalasadi.v8i1.7839

References

  1. Andayani, F., & Lathifah, A. N. (2019). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa Smp Dalam Menyelesaikan Soal Pada Materi Aritmatika Sosial. 3(1), 1–10.
  2. Dwi Safitri, J., & Rinaldi, A. (N.D.). Eksplorasi Etnomatematika Pada Upacara Adat Pernikahan Suku Lampung, Jawa, Dan Bali. In Maret (Vol. 8, Issue 1).
  3. Fadilah, R., Bernard, M., Siliwangi, I., Terusan Jenderal Sudirman, J., Barat, J., Kunci, K., Newman, P., & dan Kesebangunan, K. (2021). Analisis Kesalahan Siswa Dalam Menyelesaikan Masalah Matematika Kontekstual Materi Kekongruenan Dan Kesebangunan. Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif, 4(4). Https://Doi.Org/10.22460/Jpmi.V4i4.817-826
  4. Hardiarti, S. (2017). Etnomatematika: Aplikasi Bangun Datar Segiempat Pada Candi Muaro Jambi (Vol. 8, Issue 2).
  5. Irawan, A., & Kencanawaty, G. (2017). Implementasi Pembelajaran Matematika Realistik Berbasis Etnomatematika. Journal of Medives Journal of Mathematics Education IKIP, 1(2), 74–81. http://e-journal.ikip-veteran.ac.id/index.php/matematika
  6. Lubis, S. I., Mujib, A., & Siregar, H. (2018). Eksplorasi Etnomatematika pada Alat Musik Gordang Sambilan (Vol. 1, Issue 2).
  7. Matematika, P., Katolik Widya Mandira, U., No, J., Sta Maria Asumta, S., & Kota Baru, J. (n.d.). Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik Berbasis Etnomatematika Pada Matei Segitiga Dan Segiempat.
  8. Nomor, R., Wenas, J. R., & Pangemanan, A. S. (2022). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Materi SPLDV. Jurnal Pendidikan Dan Sosial Humaniora, 2(4).
  9. Nurhana Friantini, R., Winata, R., Intan Permata, J., Studi Pendidikan Matematika STKIP Pamane Talino, P., Afandi Rani Jalur, J., & Kabupaten Landak Kalimantan Barat, N. (n.d.). Pengembangan Modul Kontekstual Aritmatika Sosial Kelas 7 Smp.
  10. Nurlaila, M., Agus, R. N., Lestari, I., Pendidikan, P., Universitas, M., & Raya, S. (2022). Pengembangan LKPD interaktif menggunakan live Worksheets untuk meningkatkan kemampuan pemahaman Konsep Matematis siswa. Journal Abacus, 3(1). www.liveworksheet.com.
  11. Nursyeli, F., & Puspitasari, N. (2021). Studi Etnomatematika pada Candi Cangkuang Leles Garut Jawa Barat.
  12. Rangkuti, A. N. (2016). Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Citapustaka Media.
  13. Rangkuti, A. N. (2019). Pendidikan Matematika Realistik. Bandung: Citapustaka Media.
  14. Safitri, A. H. I., Novaldin, I. D., & Supiarmo, M. G. (2021). Eksplorasi Etnomatematika pada Bangunan Tradisional Uma Lengge. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 5(3), 3311–3321. https://doi.org/10.31004/cendekia.v5i3.851
  15. Saragih, J. D. G. (2022). Eksplorasi Etnomatematika Pada Kain Ulos Hela Suku Batak Toba Terhadap Konsep Bangun Datar. Inovasi Sekolah Dasar: Jurnal Kajian Pengembangan Pendidikan, 9(2). Https://Doi.org/10.36706/jisd.v9i2.19091
  16. Sepriani, Y. D., Zayyadi, M., Gerak, E. ;, Topeng, T., Pamekasan, G., Topeng, G. T., Yeyen, E., & Septiani, D. (2023). Pamekasan’s Ghetak Mask Dance Movement in Ethnomathematics. Jurnal Axioma: Jurnal Matematika Dan Pembelajaran, 8(2).
  17. Sihombing, S., & Tambunan, H. (n.d.). Etnomatematika: Eksplorasi Konsep Geometri Pada Ornamen Rumah Bolon Batak Toba.
  18. Wahyuni, A. (2013). Peran Etnomatematika Dalam Membangun Karekater Bangsa. Lumbung Pustaka UNY. Yogyakarta: FMIPA UNY.
  19. Wini Kristianti, d. (2022). Matematika untuk SMP/MTs Kelas VII. Bandung: Penerbit Erlangga.
  20. Wono Setya Budi, d. (2022). Matematika untuk SMP/MTs Kelas VIII. Bandung: Penerbit Erlangga.