Main Article Content

Abstract

This study aims to uncover the program problems and extracurricular implementation in Langsa City High School. This research method uses a qualitative approach. The results showed that one of the problems of extracurricular activities at Langsa High School was that some students had not enjoyed the ideal extracurricular program offered and sought after. In extracurricular activities, there were diverse student disciplines, some of them were always absent, less enthusiastic about participating in activities. Extracurricular achievements have not been evenly distributed between high schools. Motivation and enthusiasm of students have not developed significantly. Not all high schools develop supporting factors for maximal extracurricular progress. Supervision and assessment have not been developed by the coach as a whole. Suggestions submitted are pleasing high schools in Langsa City, working together to develop quality programs and implementations for the development of students' interests and talents.

Keywords

Program, Implementation, Extracurricular.

Article Details

References

  1. Aka, Hawari, Guru yang Berkarakter Kuat Panduan Guru yang Inspiratif bagi Anak Didik, Yogakarta: Laksana, 2012.
  2. Aqib Zainal, dan Elham, Membangun Profesionalisme Guru Dan Pengawas Sekolah, Bandung: CV Yrama Widya, 2008.
  3. Asmani, Jamal Ma’mur, Tips menjadi Guru Inspiratif, Kreatif, dan Inovatif, cet. Ke-13, Jogjakarta: Diva Press, 2012.
  4. Barnawi & Arifin, M. Pembelajaran Pendidikan Karakter. Ar-Ruzz Media.
  5. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media, 2012.
  6. Badan Pengembangan Sumber Daya Manusia Pendidikan dan Kebudayaan dan Penjaminan Mutu Pendidikan Kemendikbud, Strategi Implementasi Kurikulum 2013, Jakarta: Kemendikbud, 2013.
  7. Direktorat Jenderal Pendidikan Islam, Direktorat Pendidikan Agama Islam, Pedoman Umum Implementasi Kurikulum 2013, Jakarta: Kementerian Agama RI, 2013
  8. Depdiknas, Peraturan menteri pendidikan nasional republik indonesia nomor 22 tahun 2006, Tentang Standar Isi.
  9. , Peraturan menteri pendidikan nasional republik indonesia nomor 19 tahun Evaluation and Curriculum Developmentn 2015, Tentang Standar Nasional Pendidikan.
  10. , Undang-Undang RI nomor 20 tahun 2003, Tentang Sistem Pendidikan Nasional
  11. Fakhruddin Asep Umar, Menjadi Guru Favorit cet. Ke-5, Jogjakarta: DIVA Press. 2011.
  12. Handayani, Fajridyah, Dkk., Implementasi Pendidikan Karakter Dalam Kegiatan Ekstrakurikuler, Pemalang: SMA Negeri 1, 2017.
  13. Kunandar, Penilaian Autentik (Penilaian Hasil Belajar Peserta Didik Berdasarkan Kurikulum 2013), Jakarta: Rajagrafindo Persada, 2013.
  14. Kusuma Wisnu, Pedoman Pelaksanaan Kegiatan Ekstrakurikuler, Yogyakarta: SMA Negeri 9, 2013.
  15. Lubis Halfian, Pertumbuhan SMA Islam Unggulan Di Indonesia, Jakarta: Badan Litbang dan Departemen Agama, 2008.
  16. Lin, Elizabet, dkk., Strategi Praktis Mendidik Anak Anak Prestasi, Jakarta: Prestasi Pustaka, 2004.
  17. Munthe Bermawy, Banyak Cara Mengajar (Strategi Mengajar), Yogyakarta: Adelia Grafika, 2013.
  18. Mirai Manajement, “Analisis Kegiatan Pendidikan Ekstrakurikuler Untuk Pembentukan Karakter Disiplin Siswa di SMA Negeri 1 Sinjai Borong” dalam Mirai Manajement. Jurnal Kajian Pendidikan, Vol. 2 Nomor 1, Oktober 2017.
  19. Machali, Imam. Kurikulum Dimensi Kecerdasan Majemuk (Multiple Intellegences) dalam Kurikulum 2013, Insania, 19 (1) Juni 2014
  20. Mulyasa, E. ,Pengembangan dan Implementasi Kurikulum 2013, Bandung: Remaja Rosdakarya, 2013
  21. Moleong, J.L., Metodologi Penelitian Kuantitatif, Bandung: Remaja Rosdakarya, 2007.
  22. Pendidikan Dasar dan Menengah dan Peraturan Menteri Pendidikan Nasional Nomor 23 Tahun 2006 Tentang Standar Kompetensi Lulusan Untuk Satuan Pendidikan Dasar dan Menengah.
  23. Permendiknas RI No. 20 Thn 2007 Tentang Standar Penilaian Pendidikan.
  24. Permendiknas RI No. 24 Tahun 2006 Tentang Pelaksanaan Peraturan Menteri Pendidikan Nasional Nomor 22 Tentang Standar Isi Untuk Satuan Pendidikan.
  25. Permendiknas No. 39. 2008. Tentang Pembinaan Kesiswaan. Kementrian Pendidikan Nasional RI. Jakarta
  26. Permendikbud No 62. 2014. Tentang Kegiatan Ekstrakurikuler. Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan RI. Jakarta.
  27. Rahardja Bambang. Implementasi Pendidikan Karakteristik Islami Pada Kegiatan Ekstrakurikuler Hizbul Wathan (Studi Empirik di SMA Muhammadiyah 3 Srakarta), Salatiga: S.U.H.U.F. Imam Sutomo, 2017.
  28. Supiana, Sistem Pendidikan Madrasah Unggulan, (Madrasah Aliyah Negeri Insan Cendikia Tangerang, Madrasah Aliyah Negeri I bandung dan Madrasah Aliyah Negeri Darussaam Ciamis), Jakarta: Badan Litbang dan Diklat Departemen Agama RI, 2008.
  29. Undang-Undang Nomor 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional. Jakarta, 2003
  30. UU RI Nomor 14 Tahun 2005 tentang Guru dan Dosen, Departemen Pendidikan Nasional Republik Indonesia, Jakarta 2005.