Perbedaan Hasil Belajar Matematika Siswa MI dengan Menggunakan Animasi Avatar Zepeto dan Powerpoint

  • Osta Arsella Mahasiswa PGMI Institut Agama Islam Negeri Langsa
  • Rita Sari Institut Agama Islam Negeri Langsa
  • Fenny Anggreni Institut Agama Islam Negeri Langsa
Keywords: Animasi, Avatar, Learning Outcome, Powerpoint

Abstract

Learning outcomes are the results that a person gets after going through the learning process. From the results of observations that have been made by researchers on students of grade IV MIN 4 Aceh Tamiang, there are student learning outcomes that are still relatively low because the media used by teachers is not varied. One innovative medium to apply is to use zepeto avatar animations and powerpoints. The purpose of this study was to see the differences in the learning outcomes of students who used zepeto avatar animations with students who used powerpoints in mathematics subjects in class IV MIN 4 Aceh Tamiang. The research uses a quantitative approach with the type of quasy experiment or pseudo-experiment with a posttest-only control group design. The research sample amounted to 35 students selected in two classes, namely the IVA class of 18 students and the IVB class of 17 students. The results of the hypothesis test using the independent sample t-test obtained the Sig value. 0.021<0.05.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Andriani, F. P. (2018). Analisis Perbandingan Hasil Belajar Menggunakan Powerpoint dan Powtoon Berbasis Problem Based Learning (PBL) Pada Mata Pelajaran Administrasi Pajak Kelas XI SMK Negeri Mojoagung. JPAK : Jurnal Pendidikan Akuntasi , 6(3).

Ariasari, F. (2006). Pernak-pernik blog : cantik, atraktif, dan fungsional. Jakarta: Mediakita.

Dwiyanniza, A., Amri, A., & Kamaruddin, T. (2018). Perbandingan Hasil Belajar IPS Terpadu dengan Menggunakan Media Video dan Media Powerpoint Siswa Kelas VII MTsN Rukoh Banda Aceh. In Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Geografi FKIP Unsyiah (Vol. 3).

Guswiani, W., Darmawan, D., Hamdani, N. A., Noordyana, M. A., Studi, P., Pendidikan, T., … Pendidikan, S. T. (2018). Efektivitas Penggunaan Video Pembelajaran dalam Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar Siswa dalam Pembelajaran Front Office di Kelas XI Akomodasi Perhotelan SMKN 3 Garut (Vol. 3).

Hamid, M. A., & dan kawan-kawan. (2020). Media Pembelajaran (1st ed.). Medan: Yayasan Kita Menulis.

Hamzah, K. (n.d.). Efektifitas Penggunaan Media Powerpoint Topik Lingkaran terhadap Motivasi, Aktivitas dan Hasil Belajar Matematika Siswa.

Noviyanto, T. S. H., Juanengsih, N., & Rosyidatun, E. S. (2015). Penggunaan Media Video Animasi Sistem Pernafasan Manusia untuk Meningkatkan Hasil Belajar Biologi. EDUSAINS, 7(1). https://doi.org/10.15408/es.v7i1.1215

Nursyaida, N., & Hardiyanti, A. (2020). Efektivitas Penggunaan Media Powerpoint terhadap Hasil Belajar IPS Kelas SD 128 Turungan Beru Kecamatan Herlang Kabupaten Bulukumba. JRPD (Jurnal Riset Pendidikan Dasar), 3(1), 71–76. https://doi.org/10.26618/jrpd.v3i1.3092

Sinulingga, S. (2011). Metode Penelitian. Medan: USU Press.

Sudjana, N. (2017). Penilaian Hasil Belajar Mengajar (21st ed.). Bandung: Rosda.

Utami, N., Khairuddin, K., & Mahrus, M. (2020). Perbedaan Hasil Belajar Biologi Siswa pada Penggunaan Media Video dengan Media Powerpoint Melalui Pembelajaran dalam Jaringan (Daring) di SMAN 3 Mataram Tahun Ajaran 2020/2021. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 5(2), 96–101. https://doi.org/10.29303/jipp.v5i2.120

Z, S. . H. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis ICT. Jakarta: Kencana.

Published
2022-06-05