Integrasi Etika Dalam Kebijakan Kurikulum Merdeka Sebagai Upaya Peningkatan Mutu Pendidikan
Abstract
The purpose of this study is to examine one of the important foundations of the independent curriculum, namely how ethics are integrated into the independent curriculum policy and to find out the supporting and inhibiting factors along with problem solutions. The method used is a qualitative approach and the type of research emphasized is literature study. Through the post-positivism paradigm which provides data interpretation based on facts sourced from scientific journals and books associated with ethical theory. The results and discussion show that the integration of ethics is urgent to be applied to independent curriculum learning at elementary, secondary, and higher education levels by looking at the characteristics of each student. Findings of internal supporting factors were obtained, namely (a) Support from leaders; (b) Commitment of students, students, teachers, and lecturers; (c) Positive orientation of education policy makers. External supporting factors include: (a) Collaboration between parents and the community; and (b) Development of the times. In addition, internal inhibiting factors were found: (a) Limited facilities and infrastructure; and (b) Lack of teacher and lecturer training, while the external factors were: (a) Existence of SARA conflicts; and (b) The influence of media and technology.
Downloads
References
Amanulloh, M.J.A & Wasila, Nur F.W. Implementasi dan Pengembangan Kurikulum Merdeka dalam Mewujudkan Pendidikan Berkualitas. Nusantara: Jurnal Pendidikan Indonesia, 4(1), 34-58.
Anri, Andi F.R. (2024). Pendidikan dan Etika Sebagai Salah Satu Jalan Menuju Keadilan Sosial Bagi Umat Manusia: Refleksi Pemikiran John Dewey. Jurnal: Kariwari Smart, 4(1), 27-38.
Awalludin., Aisyah N., Cahyani, I., & Mustafiyanti. (2024). Prinsip dan Faktor yang Memengaruhi Kurikulum Merdeka. Jurnal Yudistra: Publikasi Riset Ilmu Pendidikan dan Bahasa, 2 (3), 120-127.
Bustaman, M.(2022). Karakteristik Anak Usia Pendidikan Menengah. Jurnal: Al- Fijkrah, 11(1), 14-28.
Chudzaifah, I., Hikmah, A.N., & Pramudiani, A. Tridharma Perguruan Tinggi; Sinergitas Akademisi dan Masyarakat dalam Membangun Peradaban. (2021). Al-Khidmah: Jurnal Pengabdian dan Pendampingan Masyarakat, 1(1), 80-91.
Depdiknas. (2003). Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional. Departemen Pendidikan Nasional.
Dunn, William N. 2013. Pengantar Analisis Kebijakan Publik. Cetakan ke-5. Yogyakarta: Gajah Mada University Press.
Irawati, D., Natsir, N.F., & Haryanti, E. (2021). Positivisme, Pospositivisme, Teori Kritis, dan Konstruktivisme dalam Perspektif “Epistemologi Islam”. JIIP: Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 4(8), 870-880.
Magay, D & Ismanto, B. (2024). Peran Filsafat dan Etika dalam Pembentukan Kebijakan Pendidikan Bermutu. IjoEd: Indonesian Journal on Education, 1(2), 109-113.
Muna, Elya N. (2024).Peran Guru Dalam Mengembangkan Nilai Etika Moral Peserta Didik Sekolah Dasar. Jurnal: Terapan Pendidikan Dasar dan Menengah, 4(3), 115-122.
Nasution, A.S. (2024). Integrasi Nilai-Nilai Etika Islam dalam Kurikulum Pendidikan Anak Usia Dini: Sebuah Kajian Konseptual. Jurnal: Sulawesi Tenggara Educational Journal, 4(3), 277-287.
Permendikbud. (2024). Peraturan Menteri Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi Republik Indonesia Nomor 12 Tentang Kurikulum Pada Pendidikan Anak Usia Dini, Jenjang Pendidikan Dasar, dan Jenjang Pendidikan Menengah. Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi.
Pratiwi, Dyan. (2024). Kebijakan Pendidikan. Cetakan ke-1. Banten: PT. Sada Kurnia Pustaka.
Putri, Z.F & Maula, N. (2024). Studi Literatur: Transformasi Kurikulum Indonesia 1947 Sampai Kurikulum Merdeka Dilihat dari Perspektif Model Kurikulum, TEKNODIK: Jurnal Teknologi Pendidikan, 28(1), 77-93.
Rambe, A., Tobroni., & Widodo, J. (2024). Integrasi Etika Pendidikan dan Keterikatan Sosial Dalam Pembelajaran Holistik. Jurnal Ilmu Muqoddimah: Jurnal Ilmu Sosial, Sosial, Politik, dan Humaniora, 8(2), 697-703.
Tanyid, M. (2024). Etika Dalam Pendidikan: Kajian Etis Tentang Krisis Moral Berdampak Pada Pendidikan. Jurnal: Jafray, 12(2), 216-230.
Wijaya, I.M.A., Wijaya, P.E.P., Sudiarta, I.N., & Sutika, I.M. (2022). Analisis Prinsip-Prinsip Pengelolaan Dana Bantuan Operasional Sekolah (BOS) Reguler dalam Program Merdeka Belajar. Jurnal: Kajian Pendidikan Universitas Dwijendra, 13(2), 133-144.
Wirata. (2024). Etika Dalam Kebijakan (Memahami Implikasi Moral Dari Keputusan Publik) Cetakan ke-1. Kota Malang: PT. Literasi Nusantara Abadi Grup.
Yusuf, I.M. (2017). Etika vs Etiket (Suatu Telaah Tentang Tuntutan Dalam Penyelenggaraan Pelayanaan Publik). Moderat: Jurnal Ilmiah Ilmu Pemerintahan, 3(2). 60-78.